FF quiz 21 - 2020


Zijn we weer! Nieuwe quiz, nieuwe kansen. Op woensdag 14 oktober, om 20:00 stipt verschijnt in dit topic weer een gloedjenieuwe quiz.

Doe je mee?

  • Ja, gezellig
  • Nee
  • Ik doe wat mijn gevoel me vertelt.

0 stemmers

Wil je zelf ook een quiz organiseren? Kijk dan in het algemeen quiztopic.

@moderators, willen jullie dit topic pinnen?

Nee gedrukt, maar ik doe wel mee :cry:

Vraag 1: Herman Brood was een rasartiest, hij maakte muziek, gedichten en schilderijen. Toen hij zijn belastingschuld moest terug betalen gebruikte hij niet alleen geld om de schuld af te betalen. Waarmee lostte hij zijn schuld ook af?

  • schilderijen
  • optredens
  • handtekeningen
  • goede gesprekken

0 stemmers

image
vraag 2: Een van mijn favoriete schilders is Vincent van Gogh. In 1890 schilderde hij de Amandelbloesem. Waarom schilderde hij dit schilderij?

  • om de geboorte van de zoon van zijn broer Theo te vieren
  • Om de geboorte van de dochter van een goede vriend te vieren
  • Om de lente in te luiden
  • Hij schilderde het niet voor een speciale gelegenheid

0 stemmers


Vraag 3 Rond 1285 bouwde Graaf Floris V het Muiderslot in… Waar eigenlijk?

  • Muiden
  • Almere
  • Woerden
  • Hendrik-Ido-Ambacht

0 stemmers

Vraag 4 In de eeuwen daarna is het slot door meer beroemde figuren bewoond. Wie noemde het Muiderslot ook zijn thuis?

  • Johan de Witt
  • P.C. Hooft
  • Karel de Grote
  • Piet Hein

0 stemmers

Vraag 5. We blijven even in het verleden hangen met mijn favoriete Nederlandse gerecht: poffertjes. In welk jaar is er voor het eerst over poffertjes geschreven als voedsel?

  • 2020
  • 1651
  • 1734
  • 1746

0 stemmers


Vraag 6. Sprekend over baksels. Waar komt het croissantje eigenlijk vandaan?

  • België
  • Oostenrijk
  • Frankrijk
  • Zwitserland

0 stemmers

Vraag 7. En waar is een croissant naar vernoemd?

  • Naar de halvemaan
  • Naar de volle maan
  • Naar de wassende maan
  • Naar een maansverduistering in 1232 die zo bijzonder was dat hij een eigen naam kreeg in het Frans

0 stemmers

Vraag 8. We fladderen door naar Twitter. Hoe heet het vogeltje van Twitter eigenlijk?

  • Tweety
  • Twit
  • Larry
  • Harry

0 stemmers


Vraag 9. Hoeveel harten heeft een octopus?

  • 1
  • 2
  • 3
  • 10

0 stemmers

Vraag 10. Welk dier heeft de langste tong van het dierenrijk?

  • Giraf
  • Blauwe vinvis
  • Okapi
  • Shetland pony

0 stemmers

Vraag 11 Struisvogels zijn niet mijn favoriete vogels. Welke bewering is juist?

  • Hun brein is kleiner dan hun ogen
  • Hun nek is ongeveer 1/3de van hun lichaamsgrootte
  • Vrouwelijke struisvogels kunnen 2,5 meter hoog worden
  • Struisvogels kunnen 80 km/u rennen

0 stemmers


Vraag 12. Wat is eigenlijk de tweede naam van Donald duck?

  • Dagobert
  • Bertus
  • Judokus
  • Fauntleroy

0 stemmers

Vraag 13 We gaan over naar bergen, de hoogste berg van Engeland ligt in het Lake District. Wat is er zo bijzonder aan deze berg wat de lokale bevolking boos maakte?

  • Hij bleek door mensen gemaakt te zijn
  • Het topje van de berg is tentoongesteld in een museum
  • Er is helemaal niets bijzonders aan deze berg
  • Er kwamen veel mensen op af

0 stemmers


(dit is bokeh)
Vraag 14 Wat betekent de fotografische term ‘bokeh’?

  • stippen
  • wazigheid
  • vlekken
  • fleurigheid

0 stemmers


Vraag 15. We zoeken de kou op. Hoe groot is de grootste sneeuwvlok ooit gemeten?

  • 10 cm
  • 38 cm
  • 12 cm
  • 7,5 cm

0 stemmers

image
Vraag 16. Als je naar ‘Hell’ wilt gaan, kan dat. Naar welk land moet je dan reizen?

  • Luxemburg
  • Noorwegen
  • Nederland
  • België

0 stemmers


Vraag 17. We gaan naar het hoge, koude, noorden, naar Spitsbergen. In het Noorse stadje Longyearbyen geldt een bijzonder verbod. Wat is er verboden?

  • Het is verboden om er te sterven.
  • Het is verboden alcohol te drinken.
  • Het is verboden om er te wonen.
  • Het is verboden je huis een fel kleurtje te verven.

0 stemmers

image
Vraag 18 We gaan weer terug naar het dierenrijk. Als we moderne dieren zouden tekenen op de manier waarop we dino’s tekenen, enkel gebaseerd op hun skelet zonder rekening te (kunnen) houden met andere factoren zoals veren of vet zou een bepaalde watervogel er zo uit zien. Welke vogel is hier afgebeeld?

  • Zwaan
  • Waterhoentje
  • Reiger
  • Struisvogel met een voorliefde voor water

0 stemmers

image
Vraag 19: Welk dier zou dit dan zijn?

  • 100% zo’n Shetland pony
  • Nijlpaard
  • Olifant
  • Tijger

0 stemmers

Dat was de quiz! Als je denkt “hee, ik wil ook quiz-master zijn”, ga dan naar het Algemeen quiztopic gelinkt in de openingspost.

5 likes

Leuke quiz! Veelzijdige vragen maar man wat moeilijk. Ben benieuwd naar de tweede naam van Donald!

1 like

Heel leuk maar ook heel moeilijk :flushed: ik wist er echt maar 1 zeker, de rest heb ik gegokt.

1 like

Kansloos :expressionless: ik heb bijna alles gegokt. Ik wist dat mijn algemene kennis niet heel goed was maar dit :stuck_out_tongue:

2 likes

Als Donald Duck niet Fauntleroy als 2e naam heeft ben ik niet boos maar wel teleurgesteld

4 likes

Pfoeeeee pittig maar leuk!

Shit net te laat voor de laatste twee vragen! Leuke quiz :smiley:

De antwoorden:

Vraag 1: Herman Brood was een rasartiest, hij maakte muziek, gedichten en schilderijen. Toen hij zijn belastingschuld moest terug betalen gebruikte hij niet alleen geld om de schuld af te betalen. Waarmee lostte hij zijn schuld ook af?
schilderijen, zou willen dat ik mijn studieschuld ook met schilderijen af kon betalen.

image
vraag 2: Een van mijn favoriete schilders is Vincent van Gogh. In 1890 schilderde hij de Amandelbloesem. Waarom schilderde hij dit schilderij?
om de geboorte van de zoon van zijn broer Theo te vieren. Theo heeft zijn zoon ook naar Vincent vernoemd.


Vraag 3 Rond 1285 bouwde Graaf Floris V het Muiderslot in… Waar eigenlijk?
Muiden

Vraag 4 In de eeuwen daarna is het slot door meer beroemde figuren bewoond. Wie noemde het Muiderslot ook zijn thuis?
P.C. Hooft

Vraag 5. We blijven even in het verleden hangen met mijn favoriete Nederlandse gerecht: poffertjes. In welk jaar is er voor het eerst over poffertjes geschreven als voedsel?
1734


Vraag 6. Sprekend over baksels. Waar komt het croissantje eigenlijk vandaan?
Oostenrijk

Vraag 7. En waar is een croissant naar vernoemd?
Naar de halvemaan en de wassende maan, een croissant heeft namelijk de vorm van een halvemaan.

Vraag 8. We fladderen door naar Twitter. Hoe heet het vogeltje van Twitter eigenlijk?
Larry


Vraag 9. Hoeveel harten heeft een octopus?
3

Vraag 10. Welk dier heeft de langste tong van het dierenrijk?
Giraf

Vraag 11 Struisvogels zijn niet mijn favoriete vogels. Welke bewering is juist?
Hun brein is kleiner dan hun ogen


Vraag 12. Wat is eigenlijk de tweede naam van Donald duck?
Fauntleroy

Vraag 13 We gaan over naar bergen, de hoogste berg van Engeland ligt in het Lake District. Wat is er zo bijzonder aan deze berg wat de lokale bevolking boos maakte?
Het topje van de berg is tentoongesteld in een museum, weet niet of het topje inmiddels terug is.


(dit is bokeh)
Vraag 14 Wat betekent de fotografische term ‘bokeh’?
wazigheid, het woord komt uit het Japans.


Vraag 15. We zoeken de kou op. Hoe groot is de grootste sneeuwvlok ooit gemeten?
38 cm

image
Vraag 16. Als je naar ‘Hell’ wilt gaan, kan dat. Naar welk land moet je dan reizen?

  • Noorwegen. In het modern Noors betekent het geluk. Fun fact.


Vraag 17. We gaan naar het hoge, koude, noorden, naar Spitsbergen. In het Noorse stadje Longyearbyen geldt een bijzonder verbod. Wat is er verboden?
Het is verboden om er te sterven. Zieken en doden worden naar het vasteland gestuurd.

image
Vraag 18 We gaan weer terug naar het dierenrijk. Als we moderne dieren zouden tekenen op de manier waarop we dino’s tekenen, enkel gebaseerd op hun skelet zonder rekening te (kunnen) houden met andere factoren zoals veren of vet zou een bepaalde watervogel er zo uit zien. Welke vogel is hier afgebeeld?

Dit is een: Zwaan. Denk dat als ze er zo uit zouden zien, ik er met een nog grotere boog omheen zou lopen.

image
Vraag 19: Welk dier zou dit dan zijn?
Dit was een Nijlpaard! Hoewel het me niet zou verbazen als sommige Shetlanders denken er zo uit te zien.

2 likes

Ik ben gewoon een quiz vergeten :scream:

Over vraag 7: is wassende maan niet ook correct? Crescent moon - croissant. Een wassende maan heeft tevens de vorm van een halve maan.

3 likes

Oh jee ik heb helemaal niet gecontroleerd wat een wassende maan was. Ik reken hem goed!

2 likes

Ah ik dacht dat dat van de struisvogel een fabel was. Leuke quiz! Best oke gedaan geloof ik.

Als je de Hell in Nederland wil zoeken moet je in Gelderland zijn :wink:

4 likes

Quiz maken in een uurtje is dus geen slim idee :joy:

2 likes

Ben je zeker dat de giraf de langste tong heeft? Ik kan me bijna niet voorstellen dat die van een dier van 4m langer zou zijn dan die van een van 30m :sweat_smile:

Ik had het uit een filmpje van schooltv :joy:

Ja dit klopt niet! Een tong van een walvis kan wel 5,5 meter zijn (en weegt net zoveel als een olifant)
De tong van een giraffe is 50 cm :sweat_smile:

En als het ging om wie de langste tong heeft in verhouding met het lichaam klopt het ook niet want dan is het de miereneter!

Ik snap de struisvogel vraag ook niet helemaal want ze kunnen een pieksnelheid van 96 km/u bereiken dus dan klopt het antwoord 80 km/u ook.

1 like