FF Quiz 22

Hele leuke quiz! Volgens mij ging het zowaar een keer best goed

1 like

Dit was de eerste quiz waaraan ik mee kon doen en ik vond het heel leuk! Dat heb je super knap gedaan!! :smiley:

1 like

Jaaa leuk

1 like

Echt een leuk thema met goeie bijpassende vragen, sommige wist ik zelfs voor de verandering!

1 like

Heeeel leuk! Ben erg benieuwd naar de antwoorden :slight_smile:

1 like

Heel leuk thema!

1 like

Ontzettend bedankt voor het meedoen iedereen, en voor de leuke feedback. Hierbij de antwoorden. Voor de liefhebber heb ik wat meer achtergrondinformatie in een spoiler, maar mocht je daar niet in geïnteresseerd zijn, dan hoef je het natuurlijk niet door te lezen.

Vraag 1 (naam keltische feest):

Samhain

Samhain is de oorspronkelijke naam van het keltisch oogstfeest waarover door de Christenen een Christelijk sausje is gegoten, om de kerstening te vergemakkelijken. Ook de andere Keltische jaarfeesten hebben een Christelijk equivalent gekregen.

Vraag 2 (langs de deuren met krentenbrood)

bidden

Het krentenbrood werd ook wel zielenbrood of soul cakes genoemd. In ruil hiervoor werd beloofd om te bidden voor de zielenrust van overledenen. In het speciaal de overleden naasten van degene die het brood gaf.

Vraag 3 (meest populaire halloweenkostuum)

eenhoorn

Zegt google. De volgend meest populaire outfits zouden zijn dinosaurus, heks, Harley Quinn, superheld, piraat, konijn en prinses.

Vraag 4 (moraal roodkapje)

kijk uit met seks

Misschien verrassend, maar de symboliek in de sprookjes vertelt vaak veel wat we doorgaans missen. Roodkapje was blond (symbool voor onschuldigheid) en haar rode kapje lijkt haar eerste menstruatie te symboliseren. De donkere (onschuldige) wolf staat symbool voor de mannelijke oerdriften die haar van het goede pad het bos (de zondigheid) in dreigen te leiden. Kleine disclaimer: omdat er geen officieel document bestaat over het idee achter dit sprookje (want volksverhaal) is deze opvatting niet volledig onomstreden.

Vraag 5 (geen aanduiding van Satan)

Heer der vliegen

Aangenomen wordt dat Satan de slang in de tuin van Eden was. Lichtbrenger is een letterlijke vertaling van Lucifer (al is dat de naam voor zijn val) en Lucifer wordt geassocieerd met de morgenster en in die hoedanigheid ook wel zoon van de dageraad genoemd. Met de heer der vliegen wordt een andere duivel, Beëlzebub bedoeld, welke ook een van de 7 prinsen der hel is.

Vraag 6 (op welke god is de duivel gebaseerd)

Donar

Het Christelijke beeld van de duivel is lijkt erg gebaseerd op de Noorse dondergod Donar. In een 11e eeuws manuscript wordt Donar ‘de zwarte duivel’ genoemd. Ook werden de Noorse goden verondersteld helmen met horens te dragen als ze ten strijde trokken, wat de hoorns van de duivel verklaart. Ook dat de duivel wordt geassocieerd met bokken hangt hiermee samen; de bok was het dier van Donar. Bovendien werd Donar met grote intensiteit vereerd en was daardoor bedreigend voor de kerstening. De duivel heeft ook wat eigenschappen overgenomen van Wodan ( met name als man gehuld in zwarte mantel, aanvoerder van het dodenleger en de Wilde jacht), maar hoofdzakelijk lijkt hij op Donar gebaseerd.

Vraag 7 (oorsprong vampiers)

de Balkan

Daar werd al rond 1700 over (een versie van de) vampier verhaald.

Vraag 8 (wie is geen inspiratie voor de moderne vampier)

Aleister Crowley

Hoewel Aleister Crowley er nogal vampierachtig uitzag en zichzelf graag ‘the wickedest man in the world’ noemde, is hij geen inspiratie geweest voor de vampier (al had hij dat vast zelf tof gevonden). Er wordt gezegd dat Bram Stoker, die toch grotendeels verantwoordelijk is geweest zich heeft laten inspireren door vorst Vlad Dracula, ook wel de spietser omdat hij zo bloeddorstig was, en acteur Henry Irving voor de maniërismen van de graaf . Verder wordt gravin Elizabeth Báthory vaak genoemd als inspiratie, aangezien de legende gaat dat zij graag in het bloed van jonge meisjes baadde om zo haar jeugdigheid en schoonheid te behouden.

Vraag 9 (inspiratie the Vampyre)

Lord Byron

Zoals zijn titel aangeeft, stamde hij af van adel. Hij verbleef een gedeelte van zijn leven in zijn voorvaderlijk kasteel, was erg charmant maar had ook de reputatie iedereen die dichtbij hem stond in het onheil te storten, vermeed het zonlicht en was erg bleek en dronk – zoals het een echte Romantische dichter betaamt neem ik aan- graag uit menselijke schedels. Lord Byron scheen er zelf kwaad over te zijn geweest dat The Vampyre aan hem werd toegeschreven, hij vond het slecht geschreven.

Vraag 10 (ziekte als oorzaak van vampirisme)

porfyrie

Porfyrie is een zeldzame erfelijke aandoening die kan zorgen dat er iets misgaat in de synthese van een bloedeiwit. Dat kan veel verschillende klachten geven, maar onder andere epileptisch insulten en een zeer lichtgevoelige huid, waarbij zelfs blaren kunnen optreden als er blootstelling is aan zonlicht. (andere mogelijke verklaringen zijn bijvoorbeeld cataplexie, waarbij iemand een tijd in een staat kan zijn waarin deze dood lijkt. Indien deze mensen begraven werden en later opgegraven, bleek dat er allemaal bloed aan de binnenkant van de kist zat; zij hebben zich geprobeerd uit de kist te klauwen, omdat zij levend begraven waren…)

Vraag 11 (bekendste vampierjager)

Abraham van Helsing

Amsterdams arts en hoogleraar, en tevens vampierkenner! Karakter van Bram Stoker in Dracula, maar is daarna veelvuldig overgenomen in andere vampiergerelateerde boeken/films

Vraag 12 (hoeveel kcal aan snoep)

7000

Schijnt zo te zijn, niet echt een hoogdravende bron verder.

Vraag 13 (plaats meestbetrouwbare heksenwaag)

Oudewater

De heksenwaag in Oudewater stond bekend om zijn eerlijke weegproces. Dientengevolge werd er niemand ooit als heks veroordeeld.

Vraag 14 (Malleus Maleficarum)

dom en naief

Hoewel Heinrich Kramer (en Jacob Sprenger) in hun boek de vrouw voor heel veel nare dingen uitmaken , vinden ze haar niet dom en naief. Mogelijk ook om medelijden te voorkomen en het idee dat de ‘heksen’ wellicht niet wisten wat ze deden.

In de Malleus maleficarum werd wel erg veel gewaarschuwd tegen de vrouw als het grootste gevaar. ‘De vrouw zou van nature slecht, zwak en inferieur zijn. Verder zou zij ongelovig, eerzuchtig, wraakzuchtig, heerszuchtig en hebzuchtig zijn. Ondanks haar uiterlijke aantrekkelijkheid was het aan te raden om bij haar weg te blijven, want ze zou een onverzadigbare vleselijke begeerte hebben.’

Daarvoor maakten ze overigens gebruik van verbluffende argumentatie: de vrouw had bijvoorbeeld minder geloof, omdat het Latijnse woord femina (vrouw) afkomstig zou zijn van het Spaanse fe (geloof) en het Latijnse minus (minder). Ook heeft de vrouw een gebrekkige natuur omdat zij is geschapen uit de onderste (valse) rib van de man. Deze rib zou van de man afdraaien en daarom is haar natuur tegenovergesteld van de man en is zij slecht en misleidt zij.

Wat het celibaat kan doen…

Vraag 15 (betekenis wera-wulfa)

man wolf

Van oorsprong had de weerwolf ook meer menselijke eigenschappen. Zo zou hij bijvoorbeeld op zijn achterpoten lopen. Mogelijk is het geloof in weerwolven gevoed door moordenaars/misdadigers die een wolvenpels droegen.

Vraag 16 (naam wolfwanen)

lycantropie

Dit is specifiek voor mensen die zich voelen als wolven. De meer algemene benaming is zoantropie, waarbij mensen ook beschrijven zich bijvoorbeeld een kat, paard, vogel, kikker of bij te voelen. Het lijkt me heel bijzonder om je echt een specifiek een bij te voelen.

Vraag 17 (zwakte weerwolf

zilver

zilver. Een weerwolf kan je alleen doden met een zilveren kogel of een zilveren mes. Overigens is dit echt door de filmindustrie geïntroduceerd en geen onderdeel van de originele weerwolflegendes.

Vraag 18 (zwakte elfen/feeën)

ijzer

Waarschijnlijk is het geloof in feeën ontstaan door kleine inheemse volken die later door de voorouders van de huidige Europeanen zijn verdrongen. Zij zijn verslagen met ijzeren wapens die zij zelf niet hadden en hieruit is ontstaan dat zij bang zijn voor ijzer. Ook wijdverbreid door Europa is het gebruik om in stallen ijzeren sikkels en hoefijzers op te hangen, om de feeën en elfen die het vee wilden stelen, op afstand te houden. Nog steeds worden hoefijzers hierdoor gezien als een symbool van voorspoed.

Vraag 19 (oorsprong zombies)

opgeroepen door magiers

van oorsprong waren zombies de lichamen die met donkere magie (voodoo) weer tot leven zijn geroepen. Hierna moeten ze als slaven werken voor hun meester; degene die hen uit de dood heeft doen herrijzen. Mogelijk werd dit geloof gevoed doordat slaven soms gedrogeerd werden om langer en harder door de kunnen werken, wat ze een afwezige, robotachtige, doodse aanblik gaf.

Vraag 20 (meest voorkomende angst)

spinnen

De meest voorkomende fobie is spinnenangst, met ongeveer 50% van de vrouwen en 10% van de mannen die deze fobie hebben. De rest komt overigens ook voor in de top 10 meest voorkomende angsten. Van 1 tot 10: angst voor spinnen, sociale angst, vliegangst, pleinvrees, angst voor kleine ruimtes, hoogtevrees, angst voor overgeven, angst voor het krijgen van kanker, angst voor onweer en angst voor de dood.

14 likes

Komt de score nog? :grin:

1 like

Heb @anon25548216 gelijk bericht maar die had het heel druk en zou er dit weekend voor gaan zitten. Heb er sindsdien ook niets van gehoord maar wilde niet gaan pushen.

@monkeyslut

2 likes

Snap ik!! We wachten gewoon af

2 likes

Met heel veel dank aan @anon25548216
En speciaal voor @monkeyslut : Hier de scores
@Anna88 Gefeliciteerd!

Forummer Score
Anna88 15
Gelatelli 14
Honey 13
Swelgje 13
Dazed 12
Panthera 12
Ohappyday 11
Cookie 11
Quinoa 11
Zitzak 11
Baratheon 11
Geo 10
Sax 10
Andreya 10
Unquestionable 10
Diamonds 10
kika 10
Sakura 10
oversized 10
Gast 10
Crystalfire 10
Ireth 9
Lovepink 9
Kapsalon10 9
InEuropa 9
Hinkje 9
Zilver 9
Sashimi 9
Oizys 9
punaise 9
kringel 9
Tachycardia 9
DoeMaar 9
Luzarl 9
Slakje 9
ccc 9
Soy.peor 9
Ferngully 9
Mhysa 8
Carbon.monoxide 8
Manonsterr 8
Bubbless 8
Salmiak 8
Rozecoupeschaar 8
176-716 8
Jeminae 8
Milan 8
Modena 8
Blush 8
instantramen 8
ElizabethGilbert 8
Ventilator 8
Pierlala 7
Evenveel 7
beautyloving 7
Hufflepunk 7
Bathwater 7
Lilyofthevalley 7
Petunia 7
Blauwra 7
Leeuwenhart 7
Boondigga 7
Sensatie 7
nienkedeelt 7
Theeleut 7
Lemongrab 7
pesto 7
AfterDinner 6
Taken 6
seveneleven 6
FISSA 6
Pippi 6
MangoMango 6
Katie 6
Superkonijn 6
Zelie 6
Insouciance 6
Max 6
Bigapple 6
LaScript 6
Huismus 5
Summer 5
James 5
Reality 5
Calliope 5
Norma 5
voortaan 5
Zomerjas 5
Ditto 5
GEEZ 4
DC2 4
monkeyslut 4
Dancingqueen 4
Nidorina 4
Falafel 4
pastelzwart 4
IIloveweekend 1
Nairobi 0
11 likes

Vind m heel goed gemaakt btw!

Ben zelf ook een beetje trots op mijn score, volgens mij heb ik bovengemiddeld gescoord :joy:

1 like

Lol nog nooit zo laag gescoord volgens mij :sob:

1 like

Wow volgens mij heb ik nog nooit zo goed gescoord. Veel goed gegokt, ik wist er echt weinig. :joy:

1 like

Good old middenmoter ben ik ook :v:t2:

1 like

Gedeeld derde op mijn lievelingsonderwerp, ben gematigd tevreden…
Wel hele leuke vragen :grin:

1 like

Yesss volgens mij heb ik nog nooit eerder in de top 10 gestaan, ben uiterst tevreden

2 likes

Omg ik had nooit verwacht 2e te worden???
Wat zegt dit over iemand, ik scoor altijd super laag maar heb blijkbaar veel Halloween-esque kennis

3 likes