FF Quiz 22

Hallo forum vrinden

Morgen is het weer tijd voor de FF quiz. Deze week is het weer Halloween, en ik heb getracht een Halloween geïnspireerde quiz maken. In de quiz tracht ik met overkoepelend Halloween thema monsters, griezels, religie, (Europese) folklore/cultuur, literatuur en trivialiteiten op enigszins leuke wijze met elkaar te verbinden, of ik daarin slaag is aan jullie.
Het is de eerste keer dat ik een quiz maak en ik vind het wel een beetje spannend ofzo, en ik hoop dat jullie meedoen!

De quiz zal morgen zoals gewoonlijk om 8 uur klaarstaan, en om 10 uur sluiten.

Doen jullie mee?

  • ja, ik denk dat ik wel meedoe
  • Nee, ik pas (deze keer)

0 stemmers

@moderators mag ie vaststaan?

Oh, en svp niets in dit topic plaatsen tot na de quiz.

11 likes

Er ging uiteraard een en ander fout, maar hier is hij dan. Het niet laten zien van stemmen tot de poll gesloten is is neit gelukt want ik kreeg allemaal foutmeldingen, dus nu maar zo. Hoop dat het lukt en jullie er iets mee kunnen!

  1. De naam Halloween is afkomstig van All Hallows Eve’ (de avond voor Allerheiligen). Allerheiligen is van oorsprong een Christelijk feest, maar Halloween gaat in feite terug naar een veel oudere Keltische oorsprong. Veel gebruiken tijdens Halloween grijpen terug naar dit Keltisch oogstfeest. De Kelten geloofden dat rond 31 oktober de lucht het ijlst was, en de sluier tussen de wereld der levenden en doden het dunst was. Tijdens deze periode zouden de doden de levenden makkelijker kunnen bezoeken. Om te voorkomen dat ze herkend zouden worden door kwade geesten, droegen ze maskers. Hoe heette dit oogstfeest oorspronkelijk?
  • Lughnasadh

  • Samhain

  • Beltane

  • Imbolc

0 stemmers

  1. Tegenwoordig kennen we Halloween vooral als het Amerikaanse verkleed/griezelfeest, waarbij kinderen verkleed langs de deur gaan voor snoep. Dit was ook een Christelijke traditie op Allerzielen. Men ging in lompen langs de deur om krentenbrood op te halen. Wat werd er beloofd in ruil voor het krentenbrood?
  • Men beloofde te bidden voor zielen van overledenen in het vagevuur.

  • Niets, dit werd gezien als liefdadigheid voor armen

  • Men stak kaarsen op als teken van hoop

  • Men stak wierook op, om de kwade geesten te weren.

0 stemmers

  1. Nu we het toch over verkleden hebben, een wat luchtigere vraag. Wat was in 2018 het meest populaire Halloween kostuum in de VS (volgens Google)?
  • Heks

  • Superheld

  • Prinses

  • Eenhoorn

0 stemmers

  1. Roodkapje is ook een populair kostuum voor Halloween. Iedereen kent het sprookje van Roodkapje wel. Sprookjes werden vroeger onder andere verteld om een morele boodschap of waarschuwing uit te dragen. Wat is (volgens velen) de morele boodschap achter Roodkapje?
  • Kijk uit met seks

  • Vertrouw nooit op vreemden

  • Loop nooit alleen op vreemde plaatsen

  • Zorg eerst goed voor jezelf, en pas dan voor anderen

0 stemmers

  1. Halloween wordt geassocieerd met het slechte, het griezelige. Ultieme slechtheid is natuurlijk de (Christelijke) duivel. Er zijn veel duivels en demonen, maar de OG duivel is Satan (tegenstander), die ooit de aartsengel Lucifer was maar uit Gods gratie viel door hoogmoed en ten val werd gebracht. Naast Satan en Lucifer wordt met veel titels naar hem gerefereerd, maar met welke aanduiding wordt hij NIET bedoeld?
  • a. De slang

  • b. De heer der vliegen

  • c. De morgenster

  • d. De lichtbrenger

0 stemmers

  1. Nu we het toch over de duivel hebben; het stereotype beeld van de Christelijke duivel lijkt erg gebaseerd op een Noordse god. Dit om nog maar eens te bevestigen dat de heidense goden eigenlijk duivels waren. Op welke God is dit beeld met name gebaseerd?
  • Donar

  • Wodan

  • Loki

  • Tyr

0 stemmers

  1. Nu naar een van mijn andere griezels; de vampier. De vampier verwierf grote bekendheid als Graaf Dracula in de roman van Bram Stoker. Maar waar ligt de oorsprong van de vampiermythe eigenlijk?
  • Scandinavië

  • Balkan

  • Rusland

  • Mediterrane landen

0 stemmers

  1. Welk historisch figuur heeft niet bijgedragen aan het beeld van de moderne vampier?
  • a. Vlad III (de spietser)

  • b. Elizabeth Báthory (de bloedgravin)

  • c. Henry Irving (Engelse acteur)

  • d. Aleister Crowley (‘the wickedest man in the world’)

0 stemmers

  1. The Vampyre is een gothic novel geschreven door John William Polidori. Het verhaalt over de Engelse edelman Lord Ruthven, welke een vampier is. Het verhaal werd aanvankelijk onterecht toegeschreven aan een andere schrijver uit de Romantiek, tevens goede bekende van Polidori. Daarbij lijkt het karakter Lord Ruthven sterk geïnspireerd op deze (nogal vampierachtige) schrijver. Wie was hij?
  • Percy Shelley

  • William Wordsworth

  • *John Keats

  • *Lord Byron

0 stemmers

  1. Tegenwoordig wordt steeds meer geprobeerd om mythes en legendes wetenschappelijk te verklaren. Welke ziekte wordt vooral genoemd als mogelijke oorzaak voor het geloof in vampirisme?
  • Influenza

  • Psychose

  • Porfyrie

  • AIDS

0 stemmers

  1. Gelukkig hebben we ook nog vampierjagers om ons te beschermen. Wie is de bekendste (overigens Nederlandse) vampierjager?
  • Koenraad van Asbeck

  • Abraham van Helsing

  • Johannes van Imshoff

  • Gabriël van Nagell

0 stemmers

  1. Iets heel anders; hoeveel kcal (aan snoep) eet een Amerikaans kind gemiddeld met Halloween?
  • 4000

  • 5000

  • 6000

  • 7000

0 stemmers

  1. Ook heksen zie je veel met Halloween. Een manier om vast te stellen of iemand een heks was, was door te wegen. Je kan immers niet te veel wegen als je op een bezem moet vliegen. In deze weegprocessen werd nog al eens gesjoemeld. Eén Nederlandse heksenwaag heeft echter als enige plaats in Europa het privilege gekregen van een eerlijk weegproces. Waar bevond deze heksenwaag zich?
  • Gorinchem

  • Niftrik

  • Oudewater

  • Haarlem

0 stemmers

    1. In de heksenvervolgingen was de Malleus Maleficarum, of Heksenhamer, een belangrijke leidraad (en overigens een van de meest misogyne manifesten ooit). Hierin werd onder andere uitgelegd dat zowel mannen als vrouwen heksen konden zijn, maar dat het meestal vrouwen betrof die vatbaarder waren voor de duivel. Wat was GEEN reden hiervoor?
  • Vrouwen zijn slecht in inferieur

  • Vrouwen zijn dom en naief

  • Vrouwen zijn geil en heerszuchtig

  • Vrouwen zijn zwak en ongelovig

0 stemmers

  1. Weerwolven zijn ook een bekend verschijnsel in horror, en oorspronkelijk afkomstig uit de Europese folklore. ‘Weerwolf’ is afgeleid van het Oergermaanse wera-wulfa. Wat betekent dit?
  • Wissel wolf

  • Onechte wolf

  • Man wolf

  • Valse wolf

0 stemmers

  1. Wetenschappers proberen het volksgeloof in weerwolven vanuit meerdere kanten te verklaren. Een mogelijk verklaring is een medische; men denkt dat mensen met bepaalde aandoeningen eerder als weerwolf gezien werden. Aandoeningen die hierin meegespeeld zouden kunnen hebben zijn bijvoorbeeld hypertrichosis (overmatige lichaamsbeharing), mensen die besmet waren met hondsdolheid en daardoor gingen schuimen uit hun mond, maar ook een psychiatrische aandoening waarbij iemand een waan kan hebben waarbij hij gelooft een wolf te zijn. Hoe heet deze aandoening?
  • Trichotillomanie

  • Lycantropie

  • Dissociated Identity disorder (DID)

  • Cyclothyme stoornis

0 stemmers

  1. Een makkelijke; wat is het enige waar een weerwolf kwetsbaar voor is?
  • Zilver

  • IJzer

  • Knoflook

  • Religieuze symbolen

0 stemmers

  1. Hoewel mensen tegenwoordig bij elfen en feeën denken aan liefelijke wezens, waren zij van oorsprong onsterfelijke entiteiten die vaak wat minder vriendelijk waren. Ze zouden soms kunnen helpen met het huishouden (ook wel eens in de vorm van kabouters), maar anderzijds vonden zij het ook leuk om mensen te laten verdwalen, te pesten, en stalen zij ook voedsel, vee, of zelfs kinderen. Wat is de zwakte van elfen?
  • IJzer

  • Brons

  • Zilver

  • Goud

0 stemmers

  1. Zombies zijn van oorsprong afkomstig uit de Afrikaanse en Caraïbische folklore. Tegenwoordig zijn ze overal op de wereld erg populair. Vaak is er sprake van een zombie-uitbraak door een bepaalde infectie. Van oorsprong waren het echter:
  • Mensen die slecht geleefd hadden en daarom geen rust konden vinden

  • De lichamen van mensen die niet gepast begraven waren

  • Slachtoffers van een magiër

  • Personen die iemand in hun familie vermoord hadden.

0 stemmers

  1. De laatste. 19. Voorgaande vragen gingen allemaal over griezels en monsters welke ons angst zouden moeten aanjagen. Voor de laatste vraag ga ik weer terug naar de realiteit; alle griezels ten spijt, wat vinden wij over het algemeen toch het allerengste?
  • Kleine ruimtes

  • Spinnen

  • Hoogtes

  • De dood

0 stemmers

10 likes

Ik wist er denk ik 1 zeker :thumbsup:

Leuk gedaan!

3 likes

Hele leuke quiz!

1 like

Volgens mij ging deze tot dusver het beste.
Ik vond hem leuk en gevarieerd! Dankjewel.

2 likes

Leuke quiz! Ik voel me alleen stom dat ik de vraag waarbij stond ‘dit is een makkelijke’ een antwoord als enige heb. Achja hahah.

4 likes

Ah m’n favoriete quiz thema! Leuk gedaan :slight_smile:

1 like

Haha, ja, same. ‘Een makkelijke’ en oh kut ik heb niet het meerderheidsantwoord gekozen.

Ik voel bij medische vragen altijd extra druk om het wel goed te moeten doen :sweat_smile: alsof ik door de mand zou vallen als ik het fout heb

2 likes

Leuk gedaan!

1 like

@Insouciance haha eigenlijk ook stom dat ik dat zo expliciet benoemd heb, want ik zit juist altijd te ageren tegen moeilijke of makkelijke vragen bij 1 tegen 100 want als je iets weet is het altijd makkelijk en anders altijd moeilijk dus slaat nergens op. Vond het alleen moeilijk om in te schatten wat men wel zou weten en niet en dacht dat deze de meest bekende info zou zijn. Maar wilde niemand zich dom laten voelen uiteraard.

Bedankt voor de leuke reacties iedereen btw, vond het leuk om te doen maar was er wel wat onzeker over en vind het leuk te lezen!

3 likes

Leuke quiz!!

1 like

Super leuke vragen!

1 like

Echt superleuk! En heb er 1 zeker goed. (En ook een uitje voor dit weekend bedacht :grinning:)

1 like

Nee leuk juist! Zo verbreed ik mijn algemene kennis over zombies en weerwolven tenminste eens.

1 like

Lastig maar erg leuk!! :smile:

1 like

Leuk gedaan!

1 like

Leuk!!

1 like

Volgens mij ging deze wel lekker, hebben al die fantasy films en boeken toch geholpen :slightly_smiling_face:

1 like

Ahh leuke quiz! Veel moeten gokken!

1 like