FF Quiz 23

Hallo allemaal!

Aanstaande woensdag rond 20.00 is het weer tijd voor een nieuwe quiz! Haal je badpak maar vast van zolder want het thema is DE ZEE :ocean::whale2::octopus::tropical_fish::shark::sailboat:

Jullie quizmaster is zelf niet van de partij ivm andere tijdzone, maar @Unquestionable is zo vriendelijk om de quiz voor me te posten.

Doe je mee?

  • Jazeker!
  • Misschien, kijk nog even
  • Nee

0 stemmers

Dit topic graag leeg laten tot die tijd, voor vragen kun je terecht in het algemene quiz topic. @moderators Mag deze een pinnetje?

3 likes

Sorry, wat later dan gepland, ik kreeg namelijk een foutmelding van de polls. Ik heb ze nu zelf handmatig aangepast en als het goed is doen ze het nu en sluiten ze om 22:09 (logische tijd ook, maar geen zin meer om handmatig te veranderen, sorry for this!!)
Succes!

Goedenavond!

Het is tijd voor de quiz! Zoals jullie al wisten gaat deze over :tropical_fish::octopus:~ De Zee~ :octopus::tropical_fish:. Daar gaan we!

  1. De grootste oceaan is de Grote Oceaan, ook wel de Stille Oceaan genoemd. Deze oceaan heeft een oppervlakte van 32% van het aardoppervlak. Welk eiland of eilandengroep ligt niet in de Grote Oceaan?
  • Paaseiland
  • Kiribati
  • Galapagos
  • Malediven

0 stemmers

  1. De diepst bekende plek in de oceaan is de Marianentrog met een diepte van ongeveer 11 kilometer. Afgelopen april dook de Amerikaan Victor Vescovo hier naar een diepte van 10.927 meter. Hij zag daar nieuwe garnaalsoorten, wat zag hij er nog meer?
  • Een nog onbekende soort zeekomkommer
  • Een plastic zak
  • Een gouden ring
  • Een schedel van een mens

0 stemmers


3. Er zijn zeven soorten zeeschildpadden. De groene zeeschildpad is een van de grootsten. Ze zijn echter bruin, niet groen. Waarom worden ze groen genoemd?

  • Onder water verlies je kleuren, als eerste rood, waardoor dingen onder water groenig lijken. Zo ook deze schildpad.
  • Het bruin is een bruine laag algen, onder deze laag zit een groen schild
  • Ze eten alleen groen voedsel, namelijk zeegras en algen
  • Ze hebben groen vet

0 stemmers

  1. Clownfish zijn sequential hermaphrodites. Ze worden geboren als mannetje, er is in een groep altijd een dominant vrouwtje. Als dat vrouwtje dood gaat verandert het dominante mannetje in een vrouwtje, en een ander mannetje wordt dan het dominante mannetje. Dit is niet ongewoon voor vissen. Welk dier kan veranderen van geslacht, maar ook weer terug veranderen, en doet dit soms wel meerdere keren per dag?
  • De moeraal
  • De doornenkroon zeester
  • De krijtbaars
  • De wonderpus octopus

0 stemmers

  1. De lintpaling verandert ook van geslacht. Eerst is de lintpaling een zwart mannetje, als hij volwassen wordt, wordt hij blauw. Daarna verandert hij van geslacht. Welke kleur heeft de vrouwelijke lintpaling?
  • Rood
  • Geel
  • Grijs
  • Bruin

0 stemmers


6. De gevaarlijkste haaien zijn de great white, de bull shark en de tiger shark. De great white heeft de meeste aanvallen op haar naam staan. De meeste haaienaanvallen vonden plaats in de Verenigde Staten. Hoeveel aanvallen waren er in 2018 in Hawaii?

  • 3
  • 5
  • 8
  • 11

0 stemmers


7. Een bekend mytisch wezen uit de zee is de zeemeermin. In 1990 kwam de Nederlands gesproken versie van de Disney film ‘de kleine zeemeermin’ uit. Laura Vlasblom heeft de stem van Ariël ingesproken. Welke stem heeft zij nog meer ingesproken?

  • Prinses Jasmine in ‘Aladdin’
  • Nala in ‘de Leeuwenkoning’
  • Esmeralda in ‘de klokkenluider van de Notre Dame’
  • Belle in ‘Belle en het beest’

0 stemmers


8. Nu we het toch over zeemeerminnen hebben, vroeger werden doejongs naar het schijnt aangezien voor zeemeerminnen door hun elegante staart. Deze vriendelijke zeekoeien kun je o.a. vinden in het Great Barrier Reef. Hoelang kunnen doejongs onder water blijven?

  • 6 minuten
  • 13 minuten
  • 24 minuten
  • 72 minuten

0 stemmers


9. En over koeien gesproken, we gaan even terug naar Nederlandse bodem. Op dit moment is het zeewater bij Scheveningen ongeveer 12 graden Celsius. In januari is het zeewater daar ongeveer 6 graden. Elk jaar doen duizenden mensen mee aan de nieuwjaarsduik en gaan daarbij vrijwillig dat koude water in. Welk jaar werd de nieuwjaarsduik afgelast i.v.m. slecht weer?

  • 1992
  • 1998
  • 2002
  • 2007

0 stemmers

  1. Nederland ligt voor een groot gedeelte onder zeeniveau, met als laagste punt de Zuidplaspolder met -7 meter. Nederland heeft daarom ook veel dijken. Welke dijksoort vind je niet in Nederland?
  • Zeewaterkerende dijken
  • Polderwaterkerende dijken
  • Rivierwaterkerende dijken
  • Binnenwaterkerende dijken

0 stemmers

  1. Natuurlijk moeten we het ook even hebben over getijden. In Vlissingen is het getijverschil 382 cm. Hoeveel is het getijverschil ongeveer in de Middellandse Zee?
  • Er is geen getijverschil
  • 15 cm
  • 95 cm
  • 145 cm

0 stemmers

  1. Vroeger had je op veel basisscholen schoolzwemmen. Dat is nu veel minder. Ouders moeten flink in de buidel tasten, zwemdiploma A kost al gauw 400 euro. De eisen zijn ook aangescherpt, zo moeten ze voor diploma A ook met kleren aan kunnen zwemmen. Hoeveel procent van de 11-16-jarigen in Nederland had in 2016 geen zwemdiploma?
  • 3 procent
  • 7 procent
  • 9 procent
  • 11 procent

0 stemmers

  1. Een populaire watersport is surfen :call_me_hand::call_me_hand::call_me_hand: Surfers gebruiken naast het gebruik van de shaka ook vaak surf slang. Wat bedoelen ze met quiver?
  • Surfen zonder leash
  • Een surfer die andere surfers in de weg zit
  • Al surfend op je board een dansje doen
  • Een surfer’s collectie surfboards

0 stemmers

  1. Een andere populaire watersport is scubaduiken Als je gaat duiken gebruik je onder water gebaren om met andere duikers te communiceren. Wat betekent dit gebaar?
  • Hoeveel lucht heb je nog?
  • Houd elkaars hand vast
  • Zwem in tweetallen met je buddy
  • Waar is de boot?

0 stemmers


15. Duikers kiezen er soms voor om met nitrox te duiken in plaats van met de gebruikelijke perslucht. Nitrox heeft een andere samenstelling dan de gewone perslucht. Om veilig te duiken zijn er limieten aan de duiktijd; hoe dieper, hoe korter de tijd. Een voordeel van duiken met nitrox is dat je een langere toegestane duiktijd hebt, waardoor je ruimer binnen die grenzen van hoe lang je op een bepaalde diepte mag zijn blijft. Het wordt dus ook wel gezien als veiliger. Wat is een nadeel van duiken met nitrox?

  • Grotere kans op zuurstofvergiftiging
  • Grotere kans op stikstofnarcose
  • Er kan minder nitrox gasmengsel in een tank dan gewone perslucht. Je mag dus langer op een diepte blijven, maar je hebt minder lucht tot je beschikking
  • Je mag niet teveel nitrox gasmengsel binnenkrijgen, waardoor je vaak maar 1 duik per dag kunt maken

0 stemmers


16. De zee kent nog steeds piraten, denk ook aan de waargebeurde film Captain Philips. Waar komen de meeste piratenaanvallen voor?

  • Somalië
  • Nigeria
  • India
  • Indonesië

0 stemmers


17. De koningspinguïn is een grote pinguïn die voorkomt op de eilanden rond Antarctica. In Edinburgh Zoo woont de koningspinguïn Nils Olav, de mascotte van de Noorse Koninklijke Garde. Welke rang heeft Nils Olav?

  • Geen rang, doe niet zo mal
  • Korporaal 1e klasse
  • Kolonel
  • Brigadegeneraal

0 stemmers


18. Als laatste nog een vraag over vervuiling. De oceanen en zeeën zijn flink vervuild. Bovenstaande foto werd genomen in Indonesië, maar ook zeeën dichterbij huis zijn vervuild. De Middellandse Zee is vier keer zo vervuild als de Noordzee. De kust van Cicilia in Zuid-Oost Turkije zorgt voor de meeste vervuiling, met 31.3 kg afval per kilometer. Welke plaats staat op de tweede plek?

  • Tel Aviv
  • Algiers
  • Alexandrië
  • Barcelona

0 stemmers

Dat was de quiz! Hopelijk is alles goed gegaan en sluiten de polls ook echt om 22.00 :crossed_fingers: Helaas geen 20 vragen, maar hoop dat jullie het alsnog leuk vonden. De uitslag komt morgenochtend!

Shout out naar @Unquestionable voor het posten :clap:

16 likes

Ik vond hem leuk, komt m’n duikbrevet toch nog eens van pas! Klopt het trouwens dat de resultaten anoniem zijn?

1 like

hele leuke quiz! ben benieuwd hoeveel ik er goed heb :smile:

1 like

Ah shitttt. Heb ik weer dezelfde fout gemaakt. Sorry @anon25548216. Maar ik spreek uit ervaring dat hij heel goed kan puzzelen en speuren en dat het met de scores wel goed komt.

3 likes

Wat een leuke quiz weer! :whale::whale2::dolphin::fish::tropical_fish::blowfish::shark::octopus:

1 like

Leuke quiz!

1 like

Tof gedaan :thumbsup: veel variatie in de vragen!

1 like

Ik denk niet dat ik 'm goed gemaakt heb, maar wel een hele leuke quiz!

1 like

Leuke quiz!

1 like

Gokken is my middle name

2 likes

Ik wist er 2 zeker. Voor de rest wijk ik ernstig af van de rest :rofl:

1 like

Same! Ben altijd al blij als ik er überhaupt één zeker weet.

3 likes

Leuke quiz! Wist er wel een paar zeker maar heb er ook veel gegokt. Zo leuk deze specifieke onderwerpen!

1 like

Ik gok best veel maar scoor daar tot dusver boven verwachting mee, dus ik hou mezelf voor dat het een soort onbewuste kennis is :sweat_smile:

2 likes

Ai balen dat het niet gewoon meteen lukte, bedankt voor de moeite @Unquestionable! Gelukkig is het uiteindelijk gelukt.

Hier de antwoorden:

  1. Malediven, die liggen in de Indische Oceaan.
  2. Hij zag daar een plastic zak.
  3. Ze hebben groen vet. Ze eten overigens inderdaad zeegras en algen, en dat je onder water kleur verliest klopt ook, maar dat is niet waarom ze de naam hebben.
  4. De krijtbaars kan dit wel 20 keer op een dag doen. De doornenkroon zeester is trouwens echt een bitch, ze verwoesten koraal en een prik van de stekels doet heel erg veel pijn.
    image
  5. De vrouwelijke lintpaling is geel. Er zijn wel veel bruine en grijze palingen.
  6. Er waren 3 aanvallen in Hawaii. De meeste aanvallen waren in Florida (16).
  7. Ze heeft ook de stem van Jasmine ingesproken.
  8. Zes minuten.
  9. In 2007 werd het afgelast.
  10. Polderwaterkerende dijken, die bestaan (voor zover ik weet) niet.
  11. 15 cm omdat er maar een kleine doorgang is naar de Atlantische Oceaan.
  12. Dit is 3 procent.
  13. Dit is een surfer’s collectie surfboards.
  14. Dit gebaar betekent ‘hoeveel lucht heb je nog?’
  15. Er is een grotere kans op zuurstofvergifiting, doordat het percentage zuurstof in een nitrox gasmengsel hoger is (31-34% ipv 21%).
  16. Indonesië staat op 1 met 43 aanvallen, op 2 staat Somalië met 31 aanvallen, gevolgd door Nigeria met 22. In Indonesië is de Strait of Melacca het gebied waar je beter weg kan blijven.
  17. Nils Olav is brigadegeneraal!
  18. Dat is Barcelona met 26.1 kg, daarna volgt Tel Aviv met 21 kg.

Oke nog een laatste plaatje, bad joke eel mag hier niet ontbreken :woman_shrugging:
image

12 likes

Oohhh het valt toch best mee! Die schildpaddenvraag vond ik echt interessant :grin:

1 like

Die Nils Olav, brigadegeneraal. genius !

1 like

En de scores! (dank @anon25548216) Gefeliciteerd @lijnewiets :clap:

Forummer Score
lijnewiets 13
oversized 11
Ohappyday 10
Anna88 9
Panthera 9
Unquestionable 8
Damnatio 8
unglaublich 8
Honey 7
Huismus 7
Evenveel 7
Maestoso 7
Calliope 7
Cookie 7
Random 7
Mhysa 6
En_17_Anderen 6
vitaminwater 6
Masterchef 6
Pierlala 6
Manonsterr 6
L.C 6
Jeminae 6
Blauwra 6
Fitgurl 6
Hinkje 6
Blush 6
Zitzak 6
Taksi 6
Baratheon 6
Bailey 6
ijsklontje 6
Pendule 6
GEEZ 5
Geheugenvaneengoudvis 5
kika 5
beautyloving 5
ILoveCurls 5
Batalash 5
MACdonalds 5
Bertie 5
Dazed 5
Chili 5
Oizys 5
Falafel 5
LaScript 5
Sjenkie 5
Geo 4
Salmiak 4
Dancingqueen 4
Sensatie 4
Ditto 4
BandiaBrigid 4
Sjern 4
Wortel 4
Crystalfire 4
Ferngully 4
Ballorig 4
Saturnus 3
DC2 3
whosthatgirl 3
Rozecoupeschaar 3
Reality 3
Gelatelli 3
Zilver 3
Pippi 3
Niffler 3
instantramen 3
DoeMaar 3
Luzarl 3
Slakje 3
Fredje 3
tantejet 3
Planeet 2
MakeFezHappen 2
Kaastoetje 2
Haai 2
Quinoa 2
Theeleut 2
Issaaa 2
Leeuwenhart 2
Norma 1
Mazikeen 1
Lemongrab 0
8 likes

Holy moly, hoe kan dit? Serieus? Hahaha, niet verwacht dit. Bedankt voor de leuke quiz!

2 likes