FF quiz 8 2020

Hoihoi iedereen!

Morgenavond 14 april is het weer zover, aan mij de eer om voor het eerst een FF quiz te mogen doen. Wordt het een quiz over hamsters, aardrijkskunde of is het een verrassing… Je ziet het morgen tussen 20:00 - 22:00

Hopelijk tot morgen! :grin:
@moderators zouden jullie hem willen pinnen?

En wil de rest het topic leeghouden? :blush:

6 likes

Ga je meedoen?

  • Ja!
  • Nee!
  • Misschien!

0 stemmers

1 like

Zoals sommige leden wel weten speel ik zelf in een orkest en daarom lijkt het me leuk om deze quiz te wijden aan de wereld van de muziek! Dus helaas, het wordt geen hamsterquiz, maar mocht daar animo voor zijn (haha denk het niet he) dan komt die zeker!!

We beginnen bij een man over wie hier smeuïge verhalen zijn verteld. Onze enige echte An.dré Ri.eu. Behalve dat hij wel eens kleine rolletjes heeft in films, brengt hij ook albums uit.

Vraag 1. Welk album heeft hij vorig jaar uitgebracht?

  • Amore
  • Happy Days
  • Falling in love
  • Romantic Moments II

0 stemmers

Over orkesten gesproken, An.dré Ri.eu heeft natuurlijk het Johan Strauss orkest. Echter was er laatste en programma op tv waarin bekende Nederlanders een orkest gingen dirigeren. Iets wat leidde tot hilarische taferelen.

Vraag 2. Hoe heette dit programma?

  • Maestro
  • Maestoso
  • Maggiore
  • Modesto

0 stemmers

De oplettende lezer zag net in de meerkeuzevragen mijn username voorbij komen. Of dat het antwoord op de vraag is, dat zie je later.

Vraag 3. Wat betekent Maestoso eigenlijk?

  • Bescheiden
  • Mysterieus
  • Statig
  • Onstuimig

0 stemmers

Er zijn veel verschillende soorten orkesten, natuurlijk door Nederland verspreid, maar ook qua bezetting van de instrumenten.

Vraag 4. Welk orkest bevat geen dwarsfluiten?

  • Fanfare-orkest
  • Harmonie-orkest
  • Symfonie-orkest
  • Kamerorkest

0 stemmers

Veel orkesten marcheren ook op straat. Achteraan de rij wordt een instrument ingezet waarop vaak de naam van het orkest te zien is.
image

Vraag 5. Hoe heet dit grote instrument?

  • Hoorn
  • Bariton
  • Eufonium
  • Sousafoon

0 stemmers

Een bekende trompettist is Kyteman. Hij heeft prachtige nummers gespeeld, waaronder Sorry. Helaas zijn er dit jaar geen festivals meer, maar hij heeft er op genoeg het publiek omver geblazen.

Vraag 6. Op welk festival heeft hij niet gespeeld?

  • Pinkpop
  • Zwarte cross
  • Lowlands
  • Appelpop

0 stemmers

Sorry als ik nu zout in wonden gewreven heb, ik zal het niet meer over festivals hebben. Deze zomer vullen we met netflix. Dus een mooi moment om over te gaan op filmmuziek.

Vraag 7. Welke componist heeft maar liefst 8 Oscars gewonnen voor de muziek voor Disneyfilms?

  • John Higgins
  • Stephen Bulla
  • Johnnie Vinson
  • Alan Menken

0 stemmers

Vraag 8. Welk orkest in Rotterdam verzorgt live muziek tijdens Harry Potterfilms?

  • Rotterdams Philharmonisch Orkest
  • Nederlands Kamerorkest
  • Sinfonia Rotterdam
  • Orkest Intermezzo

0 stemmers

Veel jonge blazers staan met hun trillende beentjes tijdens het A-examen een Harry Potterstuk te spelen. Die boeken waren vroeger heel populair, maar zijn het nog steeds. Het A-examen is het eerste muziekexamen wat je kan afleggen, daarna volgen er meer.

Vraag 9. Welk examen staat gelijk aan het conservatoriumniveau?

  • C-Examen
  • D-Examen
  • E-examen
  • F-examen

0 stemmers

Misschien leuk om nu door te gaan met hitjes van de radio. Kennen we MTV breakfast club nog? Daar kwam dit nummer vaak genoeg voorbij.

Vraag 10. Wie had een hit met het nummer “Relax, take it easy”

  • Nickelback
  • Outkast
  • Mika
  • Sean Paul

0 stemmers

Dit nummer heeft helaas niet meer in de top2000 gestaan de laatste jaren. Echter zijn Engelse nummers wel het populairst als je kijkt naar de top2000 lijst.

Vraag 11. Hoeveel procent van de lijst zijn Engelstalige nummers?

  • 83%
  • 62%
  • 77%
  • 58%

0 stemmers

Over naar de Nederlandse muziek. Ik ga hier gelukkig maar één vraag aan wijden. Maestoso is natuurlijk niet mijn echte naam, maar over mijn naam is wel een afschuwelijk nummer geschreven.

Vraag 12. Welke band schreef het nummer: Simone

  • The Kik
  • Doe maar
  • GEM
  • BLOF

0 stemmers

In de muziekwereld is club 27 best wel een begrip. Artiesten die op hun 27e tragisch aan hun eind komen.

Vraag 13: Wie is er géén lid van club 27?

  • Kurt Cobain
  • Amy Winehouse
  • Jacob Miller
  • Aaliyah

0 stemmers

Over veel artiesten gaan complottheorieën rond. Elvis Presley zou nog leven en zo zouden er meer overleden artiesten overal ter wereld springlevend gespot zijn.

Vraag 14: Over wie gaat de complottheorie rond dat haar leven is overgenomen door haar dubbelganger?

  • Avril Lavigne
  • Lady Gaga
  • Taylor Swift
  • Cardi B

0 stemmers

Soms heb je wel eens kledingcrisis en heb je geen idee wat je aan moet trekken. Een zangeres had daar tijdens een tour geen last van. Ze droeg namelijk steeds dezelfde jurk.

Vraag 15: Wie was deze artiest?

  • Katy Perry
  • Adele
  • Ariana Grande
  • Sia

0 stemmers

Het Eurovisie Songfestival kan natuurlijk niet ontbreken in deze quiz. Wij hebben als Nederland aardig wat instrumenten op het podium gedrukt in onze inzendingen. Het vervloekte draaiorgel van Sieneke, keyboards, elektrische gitaren.

Vraag 16: Welk instrument is dit tijdens de act van onze Joan Franka?

image

  • Mandoline
  • Balalaika
  • Banjo
  • Sitar

0 stemmers

We kennen natuurlijk allemaal Vjerka uit Oekraïne. Het songfestival had Vjerka niet gewonnen, maar wel het Barbara Dex Award. De prijs voor de slechts geklede persoon.

Vraag 17. Wie van de Nederlandse inzendingen won deze prijs ook?

  • De Toppers
  • Trijntje Oosterhuis
  • Joan Franka
  • Sieneke

0 stemmers

Dit was het weer! Hopelijk was hij niet te eenvoudig en leuk om te maken.
Tot de volgende keer!!

Uitslagtijd!!

  1. Happy Days
  2. Maestro
  3. Statig
  4. Fanfare-orkest
  5. Sousafoon
  6. Zwarte Cross
  7. Alan Menken
  8. Rotterdams Philharmonisch Orkest
  9. D-Examen
  10. Mika
  11. 83%
  12. The Kik
  13. Aaliyah
  14. Avril Lavigne
  15. Adele
  16. Banjo
  17. Trijntje Oosterhuis
13 likes

Leuk, maar ik denk dat ik alles fout heb

4 likes

Leuke quiz. Heb alleen alles gegokt :joy:

2 likes

Aaah no misschien valt het mee!

1 like

Hele leuke quiz! Ik moet me duidelijk eens wat meer in orkesten gaan verdiepen, wist echt helemaal niks daarvan. Bij de rest ook het meeste maar wat gegokt trouwens :grimacing:

1 like

Hahaha moet eerlijk zeggen dat ik ook niet weet of ik alles zou weten als ik niet in een orkest gezeten had

1 like

Hele leuke quiz! Heb ook het overgrote deel moeten gokken haha, ben benieuwd!

1 like

Hele leuke quiz! En ik wist zowaar wat dingen zeker :grin:

1 like

Leuke quiz! Ik wist een paar dingen, de rest gegokt. Ik kijk uit naar de hamster quiz

1 like

Leuke quiz! Ik denk dat ik deze voor mijn doen best goed gemaakt heb hahah. (Gevaarlijke uitspraak ook)

1 like

Leuke quiz!

1 like

Oh super leuk dit! Veel gegokt maar dat maakt niet uit :slight_smile:

1 like

superleuke quiz! wel retemoelijk als muzieknoob dus heb bijna alles gegokt :joy:

3 likes

Poeeeh moeilijk! Maar wel heel leuk!

1 like

Net aan op de valreep nog ingevuld

1 like

Ik heb de uitslag gepost!

1 like

Ja ik heb hem ook gemist :sob: al zou ik niet heel veel goed hebben gehad zie ik

1 like

Hahaha gelukkig had ik de vraag over Alan Menken goed. Anders moest ik me gaan schamen

1 like