Misschien heb ik een paar! Weet niet goed wat je onder nadenken verstaat, maar onderstaande films hebben bij mij in elk geval indruk gemaakt.
-
Les Hirondelles de Kaboul is een film gemaakt met waterverf en gaat over hoe de taliban aan de macht kwam in Kaboul. Vond het echt een onwijs indrukwekkend verhaal, ontzettend mooi gemaakt en het laat je echt nadenken over hoe fragiel een samenleving is.
-
Djam heeft een beetje een alternatief hoofdpersoon, deed me wel een beetje denken aan Pipi Langkous. Er zit veel muziek in deze film, maar is op een mooie manier er door heen verweven. Het gaat over Griekenland, de vluchtelingen op Lesbos wordt zijdelings aangestipt en het gaat ook over maatschappelijke problemen daar.
-
Manchester by the sea is een wat langzame film, met echt een hele goede rol van Cassey Affleck. Ik vond het mooi hoe familiebanden hier naar voren kwamen en hoe men omgaat met grootse pijnlijke gebeurtenissen.
Verder vond ik āhomeā van Ursula Meier uit 2008 echt een ontzettend rare surrealistische film. ik snap nog steeds niet wat ik toenertijd heb gezien, maar het heeft wel echt indruk gemaakt.
Oh en als je een romcom achtige film leuk vind maar iets meer diepgang wilt, dan is Murielās wedding wel een aanrader misschien!
Edit: om.gaat is dus blijkbaar amaiaat