Filmtopic (Deel 1)

Oh ik vond dit nog best veel plot voor Wes Anderson!

4 likes

Ik vond de humor ook nog wel leuk eigenlijk, dus zou hem wel zelf ervaren @kali . Het is zeker geen mindblowing meesterwerk, maar ik heb me wel vermaakt.

Wel vond ik de film (zoals de meeste films nu) te lang.

5 likes

Moet zeggen dat ik niet veel films van hem heb gezien, alleen the grand budapest hotel een tijd terug en in mijn herinnering vond ik die wel veel beter.
@Bunnyslippers heb ook inderdaad wel een paar keer gelachen en het publiek in de zaal lachte wel vaak inderdaad, maar gewoon niet mijn type film dit.

De 3 dochtertjes vond ik het wel heel leuk doen!

3 likes

Me 3. Geweldige film, binnenkort weer eens kijken want dit is echt zo’n film waarbij je veel nieuwe dingen ontdekt bij een rewatch denk ik.

1 like

Mee eens. Echt tergend saai en slechte opbouw & introductie van alle spelers. Bij een scene wanneer augie aan schubert vraagt van “am i doing it right?” dacht ik nog even van oh wordt het toch nog wat? Maar helaas.

En het publiek ging ook helemaal los bij de aftiteling met het vogeltje en toen wilde ik echt de zaal uitrennen.

3 likes

Ik ben het ook eens met @kali haar mening / review maar voelde me echt heel ongemakkelijk tijdens deze film. Vooral door hoe realistisch de paranoia uitgebeeld wordt (denk ik? Ik ben zelf nooit paranoïde geweest maar kon me alsnog heel erg inleven). Naast me in de bioscoop zat een man ontzettend zwaar te ademen, en dat vloog me ontzettend aan. Ik ben uiteindelijk in slaap gevallen terwijl ik niet eens moe was dus dat was denk ik serieus een fysieke reactie/ shutdown door alle prikkels of zo? Heb zoiets nog nooit meegemaakt in ieder geval :flushed:. Wel knap als een film zoiets kan veroorzaken maar ik zou het geen prettige ervaring noemen. Ik wil hem over een tijdje nog wel een keer zien, misschien kan ik het dan beter aan haha.

Oh ja bij Midsommar (of welke andere film dan ook) had ik dat helemaal niet, die vond ik gewoon entertaining.

2 likes

Ja zo ervaarde ik het. Ik dacht de hele film “Gaat dit over mij?” Ik herkende zoveel en werd daar dus inderdaad ook ongemakkelijk van, maar aan de andere kant voelde ik me enorm gesteund haha.
Natuurlijk is alles enorm uitvergroot en is dat niet hoe het echt is, maar tijdens bepaalde scenes herkende ik echt die sociale angst, het paniekerige.

2 likes

Wel bijzonder dat een film zulke sterke gevoelens kan opwekken hè. Voor mij was de film op de een of andere manier heel erg triggerend, terwijl de thema’s (paranoia, hallucineren, band met moeder etc.) dat voor mij persoonlijk niet zijn. Misschien door het gevoel van impending doom dat voor mijn gevoel door heel die film heen sijpelt.

Late reactie maar ik was door t topic aan t scrollen en over zomerfilms: Ik kijk elke zomer een keer naar “August Osage County”. Niet bepaald een vrolijke film, maar wel echt een die de sfeer van een warme klamme zomer perfect weergeeft. Beetje zoals “What’s Eating Gilbert Grape” (ook een die ik vaak kijk in de zomer).

2 likes

Ohhh dit had ik met The French Dispatch, vond ik zo verschrikkelijk!! Wilde bijna uit de zaal lopen :rofl: Ben een beetje huiverig nu voor Asteroid City.

2 likes

Kijken jullie ook weleens korte film? Ik kijk er af en toe naar, vind het wel een fijne pauze van werk bijvoorbeeld. Of pauze om even niet te scrollen op je telefoon.

Hoe dan ook, ik heb een lijstje met een paar die ik pas gekeken heb en wel goed vond:

Last Summer, animatie over tieners in een band

LAST SUMMER - Animation Short Film 2022 - GOBELINS - YouTube

Au revoir Jerome, over een man die naar de hemel gaat, visueel heel surrealistisch en het is een vage film (dus moet je van houden)

AU REVOIR JÉRÔME ! - Animation Short Film 2021 - GOBELINS - YouTube

Nimic. De regisseur is Yorgos Lanthimos dus als je zijn films goed vindt dan vind je dit denk ik ook goed. Gaat over een persoon die achtervolgd wordt. Thrillerachtig.

NIMIC by Yorgos Lanthimos - OFFICIAL TRAILER [EN] - YouTube

Appendage. Korte horror (maar niet heel eng, klein beetje gore).

Appendage (Full Short) | Bite Size Halloween • Huluween - YouTube

Former cult member hears music for the first time. Deze is heel weird maar roept ook van alles op als je hem kijkt.

Former Cult Member Hears Music For The First Time on Vimeo

Hebben jullie aanraders?

5 likes

Tuesday van Charlotte Wells vond ik mooi, via MUBI gezien

2 likes

Ja ik vind dit ook leuk, vaak ook van jonge/nieuwe makers.
Ik kijk wel eens naar NTR Kort!, die hebben vaak mooie films. Om de een of andere moet ik meteen denk aan Stuckwitu, die vond ik leuk om te zien.

Andere korte films waar ik nu aan denk:
Eight - Stephen Daldry
The Phone call - Matt Kirkby
Two cars one night - Taika Waititi

Verder kijk ik eigenlijk vooral veel korte animatiefilms.

korte animatiefilms

Veel klassiekers zoals Duck Amuck, One Froggy Evening, maar bv ook recenter zoals Paperman.
En de Wallace & Gromit films.
Father & Daughter van Michael Dudok de Wit is ook prachtig.
Die van Pixar vind ik bijna allemaal de moeite waard (vooral Geri’s Game, Partly Cloudy, Lifted, Presto, The Blue Umbrella, Piper)

4 likes

Ik zie dat Marley en Me op netflix staat en dat is volgens mij wel een beruchte tranentrekker. Als je al een beetje in de mood bent lukt het daar wel mee denk ik.

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik moet zelf meestal niet huilen om echt tragische films, maar juist meer om heel random zielige momenten rondom eenzaamheid of nostalgische dingen in meer luchtige verhalen. Alfred J. Kwak bijvoorbeeld, of Toy Story of Up, of een random scene met muziek eronder in 13 going on 30

1 like

Wat bij mij altijd werkt is de aflevering Vincent & The Doctor van Doctor Who @Sjonnie

2 likes

Als ik me slecht voel zet ik meestal een disney of pixar film op. Zit altijd wel een zielig moment in, zonder dat het echt heel sneu is. Inside out en soul bijvoorbeeld.

Wat @LaPetiteRobeNoire dus zegt.

1 like

Ik weet niet of deze op videoland/netflix staan, maar bij The Fault In Our Stars, Now is Good en Me Before You moest ik echt janken , bij die films stond het toilet bij de bios daarna ook vol met vrouwen die ff mascare moesten fixen ofzo haha

Verder ook bij A Star is Born moeten huilen

4 likes

Ik had dit met The French Dispatch maar vond Asteroid City echt leuk!

2 likes

Hachi

3 likes

Ik weet niet of de laatste guardians of the galaxy ergens te zien is? Ik heb daar echt lackwekkend veel moeten huilen.

Spoiler

Met al die zielige dieren :pleading_face::broken_heart: vooral toen Floor hun namen gingen roepen toen ze wilden ontsnappen. Oooh krijg er alweer tranen van in mn ogen.

Maar goed gisteren ging ik al tranen in de metro van een haka, dus miss ligt het meer aan mij dan aan welke film ook.

7 likes