Filmtopic (Deel 1)

Ik pauzeer mijn Cineville tot nu toe elke keer. Natuurlijk heb ik het beste voor met de filmhuizen, maar het concept voor mij is wel dat ik veel kan zien en daardoor iets minder per kaartje betaal. En steeds ruim €20 betalen voor niets, voel ook niet goed.

Ik heb net Tenet gekeken via Pathé thuis. Ik heb hier gezocht op Tenet maar de film is nog niet echt genoemd. Heeft niemand de film gezien? :scream:

Ik wel! Nog in de bios
Wat vond je ervan?

1 like

Ik vind het heel interessant hoe Nolan zo’n ontzettend ingewikkeld concept heeft weten te vangen in beeld. Het is wel echt een film die ik vaker moet zien om hem volledig te snappen. Ik had al gehoord dat de film lastig te volgen was. Daardoor was ik echt trots op mezelluf dat ik het tot 01:30 had volgehouden, maar vanaf dat punt begreep ik er soms weinig van. Jij? Heb je het begrepen? De komende 44 uur mag ik de film nog kijken dus misschien waag ik me er nog een tweede keer aan. :thinking:

Nou ik begreep hem wel toen ik hem zag, maar als ik het nu zou moeten uitleggen wordt het lastig :stuck_out_tongue:
Eens dat het echt fantastisch in beeld is gebracht.

Het heeft me alleen niet zo gepakt, maar dat had ik ook bijvoorbeeld niet bij inception. De hoofdpersonen deden me niet zoveel. Bij de batmanfilms van Nolan had ik dat dan weer wel.

1 like

Raadt het zeker aan om hem nog eens te kijken.
Het hielp mij heel erg om bepaalde tijdlijnen beter te begrijpen.
Alles in die film draait zo perfect om elkaar heen.
De grootste mindblown was deze:

2 likes

Goede film waarvan ik ook heel blij was dat hij nog uitkwam voor de bios! In de afgelopen magere maanden.

Maar de draad was ik destijds ook op een bepaald moment kwijt. Later ging het weer beter.

Ga zo dat YouTubefilmpje eens kijken

2 likes

O ja, I’m sold to that theory. Ik vind het ‘bewijs’ ook wel overtuigend. Aan het einde van de film had ik ook zo’n vermoeden (je ziet een oranje koord hangen uit de tas van Neil, waarvan ik dacht dat het eerder in beeld was bij Max, al weet ik dat niet zeker), maar er wordt in de video wel meer besproken dan ik doorhad.

1 like

Ik heb hem ook gezien en ik vond het fantastisch. Ik had het wel snel door, bij de eerste vechtscène al met die mannen in donkere pakken. Toen zei ik al, let maar op, dat is hijzelf, haha

Ja, dit had ik ook wel, maar vond het allemaal wel verder gaan dan ik dacht

Ik heb nog 34 uur om hem nog een keer te kijken, zal ik? :joy:

Ja

1 like

Ooooooh, ik kende dit niet maar inderdaad, ik vond dat wel de zwakkere momenten in de film. Bijvoorbeeld de scènes tussen de protaganist en Priya en de protagonist en die deftige meneer in het restaurant.

1 like

Mwoa zou eerder zeggen dat exposition in het algemeen toepasbaar is en niet zozeer deze subtrope, omdat Nolan juist altijd veel varianten van exposition gebruikt.
Vind ik zelf overigens niet per definitie iets slechts, het is hoe dan ook onderdeel van zijn stijl en die moet je sowieso maar net aanstaan natuurlijk.

Binnen zijn films vind in het prima bijvoorbeeld, heb dan geen behoefte aan allerlei unieke karakters want kijk juist voor actie en het plot en niet om de mensen te zien.

Maar er zijn zat andere werken waarbij ik het niet te excuseren vind.

Maar de trope waar jij het over had vind ik niet zozeer in de film zitten, wel andere varianten van exposition. Onnatuurlijke dialoog kan door allerlei tropes komen inderdaad, vond het zelf niet zo’n probleem maar hoorde er meer mensen over.

In Memento zou ik het ook geen klassieke flashback trope noemen trouwens, dat is te generiek voor hoe het gebruikt wordt. Zelfs de scenes die duidelijk als flashback verpakt zijn blijken dat niet te zijn en verder is hoe het hele verhaal in beeld wordt gebracht niet zozeer een flashback maar wordt het omgekeerd verteld met tijdssprongen.

Ik lijk nu net een trope purist maar bedoel bovenstaande niet feitelijk maar eerder filosiferend, zeg maar.

1 like

Ja precies, het is niet het klassieke gebruik van de flashback en daardoor vind ik het een beetje apart om Memento als voorbeeld te geven waarom je flashbacks nooit erg vindt.

Ik hoor dat vaker over Nolan inderdaad, maar zelfs los van dat ik me er in zijn geval niet aan kan storen vind ik dat de dialoog überhaupt niet op de voorgrond is in Tenet. Het draait continu om actie en er is haast voortdurend beweging, de dialoog ervaarde ik als bijzaak. Leeg vond ik de film ook echt niet maar het zijn allemaal smaak dingetjes natuurlijk.

Vond het een uitermate fascinerend concept en had er zo nog 10 uur van willen zien, graag in precies dezelfde stijl haha.

Bijzaak? Zonder de dialoog tussen de verschillende personages denk ik niet dat de film goed te volgen is. Er werd veel gezegd in de dialogen; zonder die informatie kon je naar mijn idee niet.

Oh maar daarmee bedoel ik natuurlijk niet dat het nul waarde heeft. Ook als je kijkt hoe de film bewust afgemixt is, lag voor mij de focus gewoon niet op de dialoog maar wel op het ervaren van het spektakel zelf.

1 like

Oh ja, nu begrijp ik je!

1 like

Ik overweeg om over te stappen van Pathe naar Kinepolis vanwege de nieuwe bioscoop die in Leidschendam komt. Hoe zit dat met een abbo? Vind de site nogal vaag van Kinepolis, ik heb nu bij Pathe unlimited gold en wil zoiets ook weer bij Kinepolis. Hebben ze dat?

1 like