Ik schrok wel een beetje van de blik op racisme van Jan Lammers in de F1 podcast in de NOS toen ze dit bespraken. Was kort gezegd ‘je moet het er gewoon niet over hebben, dan bestaat het niet’.
Ja dat vond ik ook stom. Lekker stereotyperend, maar echt een witte mannen perspectief, joh we moeten het er gewoon niet over hebben, het zegt alles over de persoon die het schrijft en niks over de persoon aan wie het gericht is. Ja, dat is nogal makkelijk gezegd als je er zelf niet mee te maken hebt, maar slechts aan de zijlijn staat. Niemand zei er ook wat van. Ik vond het een typisch voorbeeld van mensen die denken anti racistisch te zijn, maar eigenlijk niet zo goed begrijpen wat het precies is en hoe groot en aanwezig nog altijd.
Ik vond het ook irritant (heel ander niveau natuurlijk), dat ze elke x deden alsof dit voetbal hooligans zijn die zijn over komen waaien naar f1. Nee, ook onder f1 fans zitten hele rotte appels. Heeft niks met voetbal te maken, maar met racisme in de hedendaagse maatschappij.
Hopelijk in Zandvoort is het een feest vóór Max en niet tégen Hamilton
Oh gaver, wat bizar dat Jan Lammers dit zo zegt. Echt zo’n witte mannen perspectief inderdaad.
Ik moet de podcast nog luisteren, maar ik denk dat het publiek dat naar Formule 1 kijkt wel echt veranderd is in de loop der jaren. Niet persè voetbalfans die zijn overgewaaid, wel een sfeer die is veranderd qua rivaliteit van fans onderling. Van liefhebbers van de sport naar nationalistische Max Verstappen wappies zeg maar.
Als ik bijvoorbeeld van m’n vader hoor hoe het vroeger ging qua fans op de tribune had je veel minder die haat voor andere coureurs. Terwijl ik nu echt soms bang ben dat fans van Hamilton en Verstappen elkaar nog eens in de haren gaan vliegen.
Er is zo’n grote groep fans bij gekomen doordat Verstappen lekker gaat dat er ineens ook echt idioten tussen zitten. Ook op social media. Ik heb een tijdje als redacteur bij een Formule 1-website gewerkt en het was echt bizar wat voor reacties wij soms binnen kregen van lezers als het om rivalen van Max Verstappen ging. Zoveel haat en ook vaak racisme. Echt om verdrietig van te worden.
Nu ik dit teruglees, komt het eigenlijk wel een beetje op hetzelfde neer als wat jij zegt. Er zitten gewoon echt rotte appels tussen de F1 fans.
Ik zie in comments op TikTok ook van die kutkinderen die dan onder een random viral filmpje dingen commenten als ‘petitie: tomaten gooien op Hamilton op Zandvoort, zeg het voort’
Sorry maar hoe dom ben je dan
Ik lees net dat het nog een staartje gaat krijgen! Al verwacht ik hier eigenlijk niets van…
Wel echt walgelijk die racistische comments
Precies ja. Je hebt bij elke sport denk ik aan de ene kant liefhebbers van de sport an sich die een favoriet hebben maar ook gewoon genieten van goede prestaties en mooie duels van de rest, en aan de andere kant die maffe hooligans die de tegenpartij de tyfus toewensen want hun idool moet winnen.
Ik mag hopen dat als Hamilton wint op Zandvoort en dat nare reacties oplevert, de organisatie er wel even een stevig statement uitgooit en niet zo’n slappe Jan Lammers versie.
En in dit opzicht scoren de Nederlandse fans (althans die op de tribune) wel heel hoog in het hooligan gehalte. Toen Hamilton een slechte ronde reed bij de kwalificatie in Oostenrijk begonnen ze te juichen. Was natuurlijk geen crash, maar alsnog heel onsportief. Je zag in Silverstone juist dat het publiek wat stiller en geschrokken was bij die crash en ze applaudiseerden zelfs toen hij uit de auto stapte.
Als Hamilton in Zandvoort zou crashen wordt er sowieso gejuichd en dat is wel kwalijk.
Vind dit best een heftige aanname om te doen. Kan mij echt niet voorstellen dat er mensen zouden juichen wanneer iemand crasht. Dat men juicht bij een slechte ronde vind ik inderdaad onsportief maar dat wil niet zeggen dat men gaat juichen bij een crash? Tenminste dat hoop ik niet
Misschien niet bij een heftige crash maar als Hamilton de muur in rijdt zeker wel denk ik. Ik zat op de tribune in Hockenheim 2018 toen Vettel de muur in reed en toen werd er sowieso door Verstappen fans gejuicht en volgensmij kwam er ook wel aardig wat gejuich vanaf de Mercedes tribune. Heel bizar, maar het gebeurt helaas wel.
Serieus? Dat valt mij dan wel echt vies tegen…Hopelijk kan men zich gewoon sportief en gezellig gedragen.
Ja klopt ja. Heb dit ook meermaals meegemaakt. Door de bank genomen zijn Nederlandse fans (zeker als ze in grote groepen bij elkaar op de tribune zitten) echt niet sympathiek als er iets met een concurrent van Max gebeurt. In Zandvoort zal dat helemaal echt exponentieel zijn, daar twijfel ik niet aan.
Ja ik vond dat toen echt zo’n tegenvaller ook. Continu door het Duitse volkslied heen schreeuwen, juichen als het mis gaat bij een concurrent. Ik hoef in ieder geval absoluut niet meer op een ‘Max Verstappen-tribune’ te zitten na die keer.
Het ‘probleem’ is het verschil tussen ‘fan zijn van Max’ en ‘fan zijn van de sport (en Max)’. Zandvoort zit straks voor een groot deel vol met mensen uit de eerste categorie. En die juichen bij een crash van Lewis.
Ik snap je helemaal. Ik heb daarom ook geen kaarten gekocht voor Zandvoort. Ik hoef niet tussen zulke groepen te zitten. Dat zijn vaak dezelfde mensen die vertrekken als Max gecrasht is, of die denken dat de kwalificatie na Q1 afgelopen is. Ieder z’n meug maar dat irriteert me dan alleen maar haha. Vind het wel heel erg jammer dat Hockenheim niet meer op de kalender staat! Ben daar ook paar keer geweest en dat was echt top.
Ik snap wat je bedoeld. Aan de ene kant als Max crashed in Zandvoort, dan loopt heel groot deel leeg. Vind ik wel fijn, kan ik lekker met minder mensen de rest van de race volgen. Maar het leukste is wel als Max daar leuke dingen doet.
Ik ben zo benieuwd naar Zandvoort!
Ik hoop ook echt dat het heel gaaf wordt en dan heb ik vast een minuutje spijt hoor heb je goeie plekken en ben je al eens eerder naar een race geweest? hoop dit seizoen nog naar een andere race te kunnen maar reizen is nu met Corona wel onzeker allemaal. Anders volgend jaar maar weer.
Nee nog nooit naar een andere geweest. Nu met Corona wordt het ook nog wel spannend, is nog geen 100% zekerheid dat het door gaat e.d. Het is een meerdaags event in de buitenlucht. Ik kan wel gewoon lekker in mijn eigen bed slapen, wat wel fijn is.
Ik zit in de hairpin, dus best goede plek!
Wel ooit een in Zandvoort geweest tijdens de DTM. Maar dat volgede ik niet zo, was puur toeval dat ik er was door het werk van mijn vader.
Heeft nog iemand de vrije training opstaan? Ik hoop dat Max zijn kwaadheid lekker gebruikt om Mercedes helemaal eraf te rijden
Wat een vuile rat is Hamilton zeg. Wat een vuil kutspel bij die laatste ronde in Q3.
Wat een tactische zet van Hamilton. Maar O wat ik vind ik het irritant en vervelend!