Gentrificatie topic

En dan soms op DUIC.nl en andere online media dat weer de komst van een bepaald keten wordt aangekondigd en dan doen alsof het helemaal vernieuwend is de zoveelste koffiebar of veggie-tent met ambachtelijke producten en licht industrieel interieur met vintage accenten met wat planten. Ach, op een dag wordt een bruincafé of zo’n typisch oude snackbar weer helemaal hip en gaan ze allemaal op zoek naar de oorspronkelijke meubels en accessoires. Bestaat de Spotify-playlist gewoon uit allemaal smartlappen en oude krakers.

Geen high wine arrangementen en bananenbrood maar gewoon

voedsel

Of gewoon de oude kebab met zo’n scheerding.

3 likes

Mn guilty pleasure is langs The village koffie lopen, want ik winkel bij de appie daar, en dan kijken wat er allemaal op de bank zit daarbuiten.

Soms denk ik dat het gewoon een bizar toneelstuk is als ik al die opgekrulde snorretjes, ironische lelijke kleding en de asymmetrische genderneutrale kapsels bij elkaar zie, alsof het een soort Truman Show complot is om te zien hoe ver ze kunnen gaan voor alle normale personen doorhebben wat er gebeurt.

26 likes

Hahaha zo treffend.

4 likes

Ik heb dus iemand gekend die eerst dus ook zo’n hipster karikatuur was (en daar ook wel wat dronk + al die bierfestivals) een relatie kreeg met zo’n ‘Vero Modameisje’ en na de geboorte van zijn eerste kind transformeerde in een Rob Geusganger. Weg was de goed onderhouden baard, en om de zoveel maanden een nieuwe artistiek tattoo en hij ziet hij er meer uit als iemand die alles koopt bij de C&A en Scapino. Misschien heeft hij zijn coffee bij The Village ook wel ingeruild voor een bakkie pleur bij de HEMA. Een soort van degrentrificatie dan maar? :’)

10 likes

Ik vraag me soms alleen af of gentrificatie niet veel eerder een ‘symptoom’ is van verregaande urbanisatie en een trend om weer meer in het centrum te gaan wonen dan een probleem op zich. Dat laatste zie ik juist wel als iets goeds aangezien sub-urbanisatie vanuit héél veel opzichten enorm onwenselijk is en dat tij weer enigszins aan het keren is.

Hahahaha Nice dat dat een optie is

Dat je dan uiteindelijk toch gewoon in Woerden eindigt met vrouwlief en kleine Levi en de zwarte labrador

9 likes

Mocht je een keer gentrificatie a la extreme willen zien kan ik jullie allen aanraden om naar Nørrebro in Kopenhagen te gaan. Stap het station uit en je ruikt de geur van 10 kebabzaken om je heen en onder viaducten worden telefoons en stukken ijzer uit het jaar 2003 verkocht maar wandel je 300 meter verder, sippen Sven en Magnus met hun hippe semi-rode baard en zo’n halve beanie Chemex filterkoffie in een koffietent zonder enkele vorm van interieur want ja dat is hip.

7 likes

Vrouwlief ging zeker niet akkoord met de naam Zephyr of Fender voor een jongen.

@instantramen ik ging even Nørrebro googlen om te zien hoe het er nu uitziet. Krijg ik als een van de eerste berichten te zien " ​Nieuwe keten voor The Sting: Distrikt Nørrebro". Geen The Sting in Denemarken maar schijnbaar een nieuw kledingketen:

Een enthousiast team bij onze inkoop wil graag, net als Costes, winkels openen van dit merk”, vertelt oprichter Herman Franzen in Het Financieele Dagblad. Distrikt Nørrebro is volgens hem ‘basic kleding, maar ook van het soort dat je naar je werk aan kunt’.

En dan later in de tekst wel vermelden dat ze winkels willen openen in het buitenland. Ook wel het toppunt van gentrificatie. Basic kleding voor basic bitches.

2 likes

Ja ik word zO boos van dat merk. Heb je net de wijk in Denemarken te pakken die verreweg het meeste heeft te bieden qua andere culturen en stijlen, gentrificeer je het even zodat Nederlandse havo 5-meisjes en jongens “”“Deens Design”"" kunnen dragen terwijl het gewoon kleding a la C&A is die wordt gemaakt in Bangladesh. Dat hele merk heeft ook precies niks met Denemarken te maken haha wtf.

dit soort shirts dus

image

4 likes

groetjes de C&A. Wel knap dat The Sting dus gewoon een Superdrytje doet en ook doet dat alsof zij buitenlands zijn.

Ik blijf het ook wel wonderbaarlijk vinden dat die hele obsessie met de Nordic countries nog steeds stand houdt met merken zoals "Still Nordic’ en ‘Hvisk’ dan vaak nog wel een minimalistisch ontwerp maar niet bepaald duurzaam zoals bepaalde kwalitatief betere merken waar de hype jaren geleden mee begon. Eigenlijk ook weer een soort opwaardering dat wij de Nederlandse stijl niet meer het hoogst haalbare vinden en pretenderen dat ze het daar nog beter voor elkaar hebben. :stuck_out_tongue:

3 likes

Het stomme is dat ik van sommige dingen wel geniet. Filterkoffie; heerlak, avocadotoast; heerlak, lekker zien en gezien worden; heerlak, speciaalbier uit de regio; heerlak. Het is alleen echt jammer dat het niet naast elkaar lijkt te bestaan maar alle ‘oude dingen’ moet vervangen.

Plus dat echt alles het zelfde is. Maar goed dat waren de bruine cafees waar je een tosti met ketchup at ook.

Zit nu in Noordwijk aan de Rose Lemonade in een tent die lijkt op al die tenten hier en in Zandvoort… ben er dol op, maar wel een beetje stom dat je niet echt meer een keuze hebt voor wat anders als je er niet van houd. Het is een beetje aan het doorslaan. Je hebt zo veel keuze maar uit eindelijk lijkt alles op elkaar.

9 likes

Waar ik woon (middelgrote stad in Noord-Holland) is pas de eerste hippe koffie bar geopend en ik ben daar wel erg blij mee. Liever avocatotoast dan een uitsmijter of een tosti (andere vega opties, behalve natuurlijk geitenkaassalade, hebben ze niet echt in de standaard lunchtenten)

Oh nee ik woon bij zo’n straat waarin kebabzaken, buitenlandse supermarkten, telefoonwinkels en kapperszaken zitten. Er zitten nu ook wat hippe dingen (die ik leuk vind), maar hoop dat die straat verder zo blijft! Heeft gewoon wel wat.

Maar ik denk/hoop dat het in Nijmegen niet zo hard gaat.

1 like

wow wat een interessant gesprek is dit! Wist niet eens dat hier een term voor was haha

5 likes

Nou nou haat is een sterk woord. Zou er persoonlijk niet dood gevonden willen worden, NMSMVPE, maar ieder z’n ding.

Haalde het hier aan omdat Woerden vaak gebruikt wordt als voorbeeld van een gemiddelde gemeente waar de gemiddelde “doe maar normaal” Nederlander woont, ook door politieke partijen, als tegenovergestelde van de verhipsterende steden.

1 like

Ik kwam net dit tegen en dit is voor mensen uit Amsterdam misschien interessant?

Zuidoost is tegenwoordig hot and happening. Iedereen wil er wonen en de huizenprijzen stijgen met de dag. Veel projectontwikkelaars richten hun pijlen op de Bijlmer; waar het goed vertoeven is, met de nabijheid van veel groen en een infrastructuur van hoge kwaliteit. Een duidelijke trend is zichtbaar, namelijk dat de mensen met een dikke portemonnee de nieuwe en de steeds duurder wordende bestaande woningen kopen in plaats van dat de huidige bewoners op de woningmarkt kunnen doorgroeien.

Ik dacht trouwens altijd dat dit in Utrecht al was, dus ik heb dit niet zelf bedacht, maar ik zou het dus goed vinden als je wel voorrang zou krijgen op sociale huur wanneer je binnen de inkomensgrens van sociale huur valt en een band hebt met de stad. Bijvoorbeeld omdat je er bent opgegroeid of omdat je ouders er wonen. Een soort puntensysteem.

Bij mijn middelbare school moest je loten om binnen te komen maar als jouw broer of zus er al zat mocht je sowieso op onze school (omdat het gewoon irritant kan zijn als je kinderen op verschillende scholen zitten.)

Ik vind dat sentiment ook best een factor mag zijn.

Maar waar trek je dan de streep? Er zijn namelijk te weinig sociale huurwoningen en (gokje) meer dan genoeg mensen met sentiment om die te vullen, tel daar de mensen met een reden voor urgentie bij op en een sociale huurwoning wordt onbereikbaar voor iedereen die niet aan een van die eisen voldoet.

Daarnaast: wat is een band met de stad? Een student die in de stad gestudeerd heeft en er wilt blijven wonen heeft ook een band. Hoe verkoop je aan een werkende die sinds kort in de stad woont en zijn kapitaal in de stad uitgeeft dat hij/zij achter de rij van het sentiment mag aansluiten? Zo kunnen we nog lang doorgaan.

7 likes

Ja heb je ook weer gelijk in. Ik dacht aan een soort puntensysteem? Ik vind het echt zielie voor die 70-jarigen die dan buiten de stad moeten gaan wonen waar ze al hun hele leven wonen.