Gentrificatie topic

Het klopt wel dat het vroeger een slechte wijk was en het nu ineens edgy en hipster is, maar ik zou het niet per se extreem noemen. Ik heb in het dure deel gewoond en daar waren juist nog superveel van die “schunnige” zaakjes. Meer van dat soort zaakjes dan hipstertenten sowieso.

Dat vind ik inderdaad ook zo sneu. Maar ik vind dat de gemeente daar zorg voor moet dragen bij een noodgedwongen verhuizing (flinke prijsstijging, andere bestemming/sloop woningen) en een soortgelijke woning moet bieden.

1 like

In Schiedam, waar ik woon, krijgen mensen die urgentie hebben en in Schiedam willen blijven meer mogelijkheden qua huizen en aantal kamers. En ze hebben ook een voorrangssysteem voor bepaalde wijken en buurten: als je nu in Oost woont, kun je voorrang krijgen voor een nieuwe woning in Oost. Vind dat opzich wel een goed systeem.

Daar moet de woningcorporatie voor zorgen. Als je vanwege die redenen gedwongen moet verhuizen krijg je én 6000,- onkostenvergoeding en urgentie voor een nieuwe woning.

Klopt, maar je ziet relatief vaak dat mensen wel urgentie krijgen, maar geen soortgelijke woning. Vooral niet als het om locatie gaat.

Wat nu ook wel een probleem is, is de huurverhoging. Mijn moeder kent via haar werk wel enkele alleenstaande die ongewenst een grote sociale woning bezetten. Ze willen graag naar een kleinere woning verhuizen maar zijn dan verplicht om meer huur te betalen voor een mindere woning. En dus blijven ze zitten waar ze zitten. Ik denk dat dit de doorstroom in de sociale woningbouw ook ontzettend vertraagt.

3 likes

Dat is helaas vaak wel zo. Ik ben nu aan het verhuizen vanuit een ghetto die herontwikkeld wordt en op de plaats van mijn flatje komen eengezinswoningen icm tweekamerappartementen, maar van de 400 woningen gaan ze naar slechts 100. Waar de fuck moet je die andere 300 kwijt dan?

1 like

Precies dat en dan moet je maar net het geluk hebben dat die 100 woningen die terugkomen niet fors duurder worden en niet ineens de private sector op gaan

@Pierlala klopt, dit is zowel bij koop als huur zo. Veel ouderen bezitten momenteel grote huizen, maar verhuizen is zowel bij koop als huur duurder dan blijven. Terwijl dit juist de huizen zijn waar de jongere generatie graag maar doorstroomt

1 like

Ja klopt!

1 like

Maar koop je dan ook spullen bij het soort zaken in je straat die je opnoemt?

Moet eraan denken omdat je zo vaak hoort ‘ja ik ben daar in die wijk gaan wonen vanwege het rauwe randje, niet om de prijzen hoor maar om de sfeer!!!’ Vervolgens gaan ze alleen maar gemberthee drinken in het nieuwe hipstercafe en de oude ondernemers moeten na verloop van tijd de zaak sluiten omdat de nieuwe bewoners van de wijk niet bij ze komen.

Nu we het er hier zo over hebben dat we graag willen dat authentieke straten authentiek blijven: de beste manier om daaraan bij te dragen is door klant te zijn bij de zaken die je wilt behouden.

4 likes

Haha dat is een goede. Ik ga wel eens naar de toko of Turkse supermarkten! Maar bij de shisha bar ofzo nee daar kom ik niet.

Ik heb juist liever dat soort zaakjes dan die nieuwe hipsterzaakjes, de eigenaren en personeel zijn vaak zo aardig en hartelijk! Mijn ouders hebben inmiddels een vriendschap opgebouwd met de eigenaren van een kebabzaakje bij mij in de straat, echt heel leuk.

1 like

Laten we wel stellen dat een deel van de hier zo opgehemelde zaakjes ook een vrij shady achtergrond heeft. Ik zeg bewust: een deel, maar op bijvoorbeeld de Amsterdamse Straatweg werden aardig wat zaken gesloten vanwege illegale praktijken zoals witwassen, gokken en seksuele activiteiten. Nu snap ik dat het ongewenst is dat je er vervolgens alleen avocado’s en matcha latte’s terug kan kopen (ik heb ook liever zaken met binding aan de stad), maar ik heb hier wel het idee dat het een en ander een beetje geromantiseerd wordt. Er werd bij de gemeente namelijk ook megaveel geklaagd over deze straat en de leefbaarheid was beneden peil

18 likes

Ja eens! Witwassen wordt door de meeste mensen ook als een vrij onschuldige criminele activiteit gezien, maar het is wel vaak het gevolg van veel minder onschuldige activiteiten als drugs- en mensenhandel dus het is goed dat dat aangepakt wordt.

5 likes

moet bij dit topic echt denken aan die southpark aflevering. weet niet of er mensen hier kijken, maargoed. ze hadden in 2015 hier al een aflevering over :crazy_face:

vond wel dat ze hier mee een goed statement maakten

1 like

@Suvi @Otzi Ik kom zelf niet uit Rotterdam, maar heb er wel gestudeerd. Weet nog dat aan het begin van mijn studie, de meesten het een kutstad vonden. Ik ben nu een klein jaar in het buitenland geweest, en laatst was ik weer eens in Rotterdam, en ineens zag ik hoe erg het veranderd is. Die verandering was natuurlijk al gaande onder mijn neus toen ik er studeerde. Maar alsnog lijkt het heeel snel gegaan te zijn. Om die reden voel ik ook minder de behoefte om er weer heen te verhuizen, terwijl dat eerst wel mijn intentie was.

1 like

Het viel mij de laatste keer dat ik in Rotterdam was inderdaad ook ineens op hoeveel toeristen en hipsters er ineens rondliepen. Maar toen liep ik even een rondje over de markt en eindigde mijn dag met een wijntje bij Melief en toen voelde het toch ook wel weer als echt Rotterdam.

4 likes

Reactie op Mexi in het huizentopic

Het politieke beleid van een gemeente speelt ook een grote rol. Het bestuur van de gemeente maakt wel uit welke keuzes een gemeente kan maken. Ik denk dat het politieke klimaat een grotere rol heeft dan we denken. Voorheen waren woningbouwverenigingen meer een sociale vereniging dan een bedrijf. Het geheel werkte meer samen en met elkaar. Doordat onze maatschappij liberaler en daarmee individueler is geworden, wordt er minder omgekeken naar de minderbedeelden. Als je de woningbouw van Berlage wat toentertijd echt goedkope woningen waren, vergelijkt met de efficiënte appartementenblokken van nu zie je het verschil in aandacht en detaillering. Maar ook de emancipatie van vrouwen heeft denk ik bijgedragen aan de ‘verloedering’ van bepaalde wijken. Waar voorheen meer sociale controle was doordat vrouwen thuis bleven zijn er nu natuurlijk veel minder mensen thuis. Daarmee wil ik niet zeggen dat emancipatie slecht is, absoluut niet maar ik denk wel dat het zijn weerslag heeft gehad op hoe mensen samenleven. Een prettige woonomgeving is best een lastige cocktail van verschillende factoren.

3 likes

@Mexi

Ik denk wel dat dit een simplistische weergave van een veel complexer probleem met een veel langere aanloop is. Gentrificatie gaat ook over toenemende ongelijkheid en armoede, het recht van de sterkste (in beleid), jarenlange stimulering van stedelijke groei ten koste van krimpende gebieden en belangrijk element dat vaak vergeten wordt racisme (veel wijken die nu hip worden hebben iets gemeen en dat is de samenkomst van etnische groepen die hier ooit als nieuwkomer moesten gaan wonen).

Simpelweg het idee: de yup wil er wonen dus komt de gemeente is simplistisch en schuift de schuld in de schoenen van een groep die ook behoefte heeft aan een woning en vaak tussen wal en schip valt in die zoektocht. Daarnaast laat het achterwege dat slachtoffer en daderschap van ‘de yup’ een veel wazigere kwestie is dan het lijkt. Wil niet zeggen dat de yup er niks aan kan doen als ze letterlijk ruimte innemen in een wijk (je kan op zijn minst aanpassen en een goede buur zijn), maar het wie mag waar wonen vraagstuk is zo makkelijk niet. Er is trouwens een gentrificatietopic, misschien leuk om daar verder te praten.

1 like

<3 aeon

aanrader als je een goede, licht filosofische, achtergrond wil lezen over gentrificatie. de voorleesfunctie is ook heel fijn!

1 like