Gierige acties

Dat is zeker gierig. Waarom zeg je niet gewoon: Ik leen hem niet meer aan je uit, want je hebt niet bijgetankt? Je staat daarin volledig in je recht. Er zo omheen draaien zorgt toch juist voor ongemakkelijke situaties?

19 likes

Nee niet gierig! En heel duurzaam. Een vriend van mij had eens iets van 40 a 50 lege flessen in de schuur liggen. Hij was zo lui dat het dus een goed jaar daar had gelegen. Ik had toen voorgesteld het weg te brengen als ik het geld mocht houden. Ik was toen arme student dus elke cent was welkom. Hij vond het best, zolang de schuur weer toegankelijk was dus heb ik alles op de fiets weggebracht :joy:

30 likes

Ik zou echt gewoon vragen of ie hem nog vol kan tanken, is toch een ongeschreven regel dat je dat doet?

4 likes

Ja vind ik wel. Tenzij iemand hem vrijwel leeg uitleent misschien

1 like

@anon91490777 @Mimi maken jullie je dan geen zorgen over de verzekering, mocht er iets met de auto gebeuren? Zeker als je zo frequent en lang je auto aan iemand uitleent.

1 like

Ook dan mag hij hem wat mij betreft volgooien. Met elke kilometer die je rijdt, is er ook afschrijving van de auto toch.

5 likes

Wauw ik lees echt met verbazing dat een aantal meiden hun auto zo makkelijk uitlenen. En echt schofterig dat je hem dan niet eens afgetankt terug krijgt :eek: ben je niet bang dat er dan ineens iets aan je auto mankeert daarna? Ik zou er echt van balen als er dan nadat ik hem heb uitgeleend problemen voordoen of een parkeerdeuk ofzo.

Misschien ben ik zelf wel gierig maar ik leen echt mn auto niet zomaar uit, hoogstens aan mn zus of ouders maar zeker niet aan vrienden of collega’s. Soms rij ik bijvoorbeeld wel voor een autoloze vriendin als ze iets belangrijks moet doen maar dan krijg ik altijd wel wat toegestopt voor benzine of zij betaalt lunch oid.

7 likes

Helemaal mee eens! Gewoon zeggen dat je het niet meer wilt.

En zul jij de hele papierbende ontvangen met betrekking tot de schade afhandeling. Schade wordt ook op jouw naam in een centrale database geregistreerd voor verzekeraars. Dus ja, auto uitlenen is leuk, totdat er brokken zijn.

Ik leen mijn auto verder niet vaak en lang uit
 Ik maakte me wel zorgen hierover en heb dit met hem besproken, maar wel alleen maar mondeling. Had het beter ook even zwart op wit kunnen zetten.

Ik ben zo’n pussy die dat niet durft te vragen :frowning:

1 like

Ook niet via de app? Dat je gewoon een berichtje stuurt van ‘hĂ©, nog even over het lenen van de auto, je kreeg hem met een volle tank mee en ik kreeg hem met een lege tank terug. Vind ik niet zo netjes, zou je dit de volgende keer niet meer willen doen / zou je nog wat geld voor de benzine over kunnen maken?’

Ik vind dat mensen er echt makkelijk over denken hoor, zo’n auto is echt duur! Ik bied zelf altijd vrij makkelijk aan dat mensen mogen meerijden en als iemand dan niet zegt ‘oh fijn, maar dan betaal ik de benzine/het parkeren’ ben ik altijd teleurgesteld haha. Terwijl ik het altijd afwijs, maar het gaat om het idee.

14 likes

Nouja, het is niet zo dat de tank helemaal vol was en nu helemaal leeg. Misschien ben ik zelf dus wel gewoon gierig :stuck_out_tongue:. Hij zat ongeveer driekwart vol en nu iets minder dan de helft. Maar omdat hij hem meer dan een week heeft geleend vind ik het wel zo netjes om hem als bedankje af te tanken.

Een appje zou wel makkelijker zijn inderdaad! Maar ik denk dat ik het erbij laat en dat dit gewoon de laatste keer is dat ik hem uitleen (voor zo lang).

Nee, ik leen de mijne ook alleen uit aan mn vader. En mijn beste vriendin zou er ook jn mogen rijden als het nodig is (nog nooit nodig geweest).

Dit zijn ook de mensen waar ik de auto van mag lenen indien nodig.

1 like

Ik leen mijn auto niet uit. Enige die ik eventueel erin vertrouw is een goede vriend maar die is buschauffeur. Verder is het mijn auto.

2 likes

Ik vind het wel lief van sommigen dat ze reageren over het uitlenen van hun auto en zich nog afvragen of er iets van gierigheid bij komt kijken vanuit hunzelf. Ik vind het zĂł logisch dat je je auto niet gaat uitlenen aan mensen naast misschien je vriend/zus/broer/ouders. Ik heb ook nog nooit zo’n vraag gehad en ik zou ook echt bijna moeten lachen als iemand het me vraagt. Mocht het voor een noodgeval zijn dan zou ik eerder diegene ergens naartoe rijden (als het Ă©cht niet anders kan en het niet een random kennis is).

Een auto is gewoon een duur bezit: de auto zelf is duur, verzekeren is duur (+ bij een ongeluk ben je je schadevrije jaren kwijt en dat is ook zeer kostbaar), slijtage is duur en (als iemand asociaal is en niks tankt) benzine is (nu) ontzettend duur.

3 likes

Maar waarom zeg je niet gewoon nee? Tegen een collega al helemaal. Ik zou daar niet eens twee keer over nadenken en zeker als hij/zij altijd belt voor alleen dat? Er hoeft maar 1x iets te gebeuren en jij moet dan alles regelen met verzekering/betaling en het opnieuw opbouwen van schadevrije jaren. Het is niet zomaar een boek of luchtbed ofzo dat je uitleent.

4 likes

Ik leen m’n auto niet uit, heb nu sinds kort private lease dus vind dat ook engig. Mijn oude autootje leende ik alleen uit aan m’n vader als de zijne bijv. in de garage stond en hij toch een afspraak had. Wil zelf ook nooit een auto lenen, we hebben op kantoor een werkauto die je kunt pakken. Heb alleen laatst aan een collega gevraagd of ik even zijn auto mocht lenen omdat m’n werktelefoon nog thuis lag en ik met de fiets was (30 min fietsen enkel). Dat vond ik al vet irritant van mezelf eigenlijk hahahaha

Het is lastig inderdaad maar je moet toch ooit ook een grens stellen voor jezelf. Zij ziet het nu als makkelijk/gratis een auto lenen terwijl het voor jou slijtage (+ benzine? Of doet ze dat wel netjes?) kost + het risico op een ongeluk door haar. Het blijft jou eigendom en als je dat goed/ duidelijk uitlegt met de redenen en zij daarna zo boos zou worden dat het tussen jullie vriendschap komt (als jullie nu nog vriendinnen zijn?), dan zou ik het ook zien als: duidelijk gaat het haar vooral om het lenen van mijn auto.

Je kan zeggen dat er iets gebeurt is met de auto toen iemand anders hem leende en dat je daarvan geschrokken bent en hem daarom niet meer wil uitlenen aan anderen. Dan is het misschien wat makkelijker?