Voor mij zijn “zuinig” en “gierig” geen synoniemen van elkaar, maar het kan ook dat ik me vergis hoor. Ik hanteer het zo: gierig vind ik wanneer je bijv. zelf er alles aan doen om geen of zo min mogelijk geld uit te geven al dan niet ten koste van een ander en dat je er gebruik van probeert te maken dat een ander dan meer betaalt of meer voor jou betaalt. En ook een ander financieel iets niet gunnen als het jou wat kost.
Bijvoorbeeld: mensen uitnodigen voor een etentje en dan kosten door het aantal mensen delen om uit te rekenen hoeveel je gasten moeten terugbetalen aan jou voor het eten en dat dan met de hele bon nemen terwijl de helft van je weekboodschappen niet is gebruikt en gewoon bij jou in de kast ligt voor jou. (Vaak genoeg meegemaakt, ik ga er geen punt van maken en maak het wel gewoon over maar dan vindi k je wel gierig).
Of als je weet dat je drie keer zoveel verdient als je vrienden die met flinke regelmaat naar jou toe reizen, en het zelf vertikken om eens zelf naar jouw vrienden te gaan want “de trein is te duur”, dan vind ik je ook gierig.
Of een vriend(in) als verjaardagscadeau meenemen om ergens iets te eten en drinken en dan als de rekening komt gewoon je eigen deel betalen omdat je alleen het ‘samen zijn’ als cadeau bedoelde, ja dan vind ik je ook gierig.
Maar slim gebruik maken van kortingsbonnen bijvoorbeeld, of dingen online bestellen omdat ze goedkoper zijn, zelfs bijv. chocolaatjes of zakjes suiker van je koffie meenemen uit een cafe als je het thuis wilt gebruiken, dat vind ik zuinig, sommige dingen in sommige situaties misschoen heel overdreven zuinig, maar dat heeft verder niet of nauwelijks invloed op een ander.
Denk dat het verschil voor mij is dat ik zuinig een eigenschap vind m.b.t. jezelf en je eigen uitgavenpatroon, en gierig vind ik in verhouding tot anderen. Weet niet of ik het goed uitleg. Of bijv. gierig vind ik wanneer iemand duidelijk genoeg te besteden heeft en dat ook aan zichzelf wel uitgeeft, maar aan een ander een doosje chocola cadeau doet dat al 3 jaar over de datum is. Zuinig vind ik meer als je probeert zo min mogelijk uit te geven, ongeacht of het nou aan jezelf of aan anderen is. Kan het nog beide onsympathiek zijn maar gierig vind ik pas echt lelijk.