Ik heb vorige week toevallig mijn haar nog met een asbruin hennamengsel geverfd! Ik heb wat witte haren (sinds ik 17 ben haha) die ik ermee verdoezel, maar gebruik het al sinds ik 14 ben (wel eens/twee keer per jaar, soms ook een jaar niet, omdat ik lui ben) omdat mijn haar er wat gladder door wordt, en heel glanzend.
Henna is echter altijd rood. Altijd! Sommige hennasoorten zijn warmer rood en andere hennasoorten zijn koeler, maar de rode gloed houd je altijd in henna. Dat hoef je niet per se te zien bij het verven, omdat andere plantaardige kleurstoffen de rode gloed kunnen neutraliseren. Ik heb Ash Brown van Khadi gebruikt waarin ook neem en amla zitten, die een stuk assiger zijn, en indigo, die een blauwzwarte kleur afgeeft. Echter is henna de enige stof die permanent kleur afgeeft, terwijl de rest in een paar maanden vervaagt (bij mij 4-5 maanden). Bij mij zie je de rode gloed minimaal, omdat ik mijn haar niet vaak verf en de henna dus niet erg opbouwt, maar als ik vol in de zon zit en er alleen nog henna in mijn haar is overgebleven, heeft mijn haar wel een warmere gloed die alleen volledig weg te krijgen is met andere verf/kleurstoffen. Nu ik het net geverfd heb is het overigens geweldig assig en koel, geen spoortje rood te ontdekken. Ash brown van Khadi is wat mij betreft een aanrader!
Henna van Lush zou ik heel erg afraden (want er zitten boters etc. bij waardoor de kleur veel slechter hecht, wat mij betreft echt bs, en ik vind het ook veel moeilijker in gebruik dan poeder), er zijn veel betere mengsels te vinden! Koffie etc. toevoegen helpt overigens niet, dat bevat (gelukkig!!!) geen kleurstoffen.