Hardlooptopic (Deel 1)

Ik heb net voor het onderzoek van een masterstudente een soort start 2 run programma gedaan van 6 weken (3x per week lopen) om op te bouwen naar 20min aan een stuk, op je eigen tempo dus geen bepaalde afstand!
Vond ik erg fijn, als je wilt stuur ik je het schema door in een privebericht?

Ik had gehoopt hierdoor het lopen weer wat rustig te kunnen oppakken en dat is gelukt (heb de smaak wel weer te pakken) dus nu is het een kwestie van ermee doorgaan. Ze heeft nu ook vervolgschema’s opgestuurd voor opbouwen tot 30min en daarna 60min dus dan kan ik me daarmee bezighouden, is wel fijn om een richtlijn en doel te hebben!

Jammer, maar fijn dat je het nu onder controle hebt!

1 like

Hahahaha geen sorry ik ben echt de definitie van onsportief momenteel. Ik was tijdens het wandelen / lopen aan het nadenken over vroeger, en hoe kut en zonde het is dat ik gestopt ben met wat ik deed. Ik sportte minstens drie keer per week tot mijn 17e en ik was echt ‘goed’ in vrijwel alle sporten. Vond het ook altijd leuk maar life got in the way zeg maar - en had nooit ingeschat dat ik uiteindelijk zooo onsportief zou kunnen worden.

Misschien idd starten met twee x per week. Moet wel zeggen, toen ik na jaren niet sporten, weer startte met hockey, ging ik twee x per week 1.5 uur en heb ik geen blessures opgelopen. Dus ben er misschien ook (onterecht) niet bang voor.

2 likes

De fysio zei letterlijk tegen mij dat als ik een achtergrond/verleden had in een veldsport of zaalsport, dat het dan anders was geweest. :sweat_smile: Haha was echt heeeel confronterend toen, was echt een beetje boos toen, maar hij had wel gelijk denk ik.

@boemboem klinkt als een hele goeie start juist! Inderdaad opbouwen met wandelen ertussen en zorgen dat je de stukken dat je hardloopt volhoudt. Het volhouden is belangrijker dan snelheid, ik ben ook geneigd snel te willen maar dat heeft (in het begin) echt geen zin

Hier ben ik een maand of 2 geleden (geïnspireerd door de Rotterdamse marathon :joy:) weer mee begonnen en inmiddels loop ik 5 km vrijwel moeiteloos aan 1 stuk!
Ik deed dit 1 keer per week, want ik zwom ook 2 keer per week en deed 3 keer per week bootcamp, maar die combinatie is voor mij echt te veel, ik merk dat in m’n gewrichten
In die zin komt het wel goed uit dat beide momenteel even niet kan dus ik wil me richten op 2 keer per week hardlopen voorlopig, en dan binnenkort de overstap maken naar 7 a 8 kilometer (weer met lopen in het begin) zodat ik in april klaar ben voor de 10!

7 likes

Goed dat je begonnen bent!

Ik ben sinds 9 november ook weer vanaf 0 begonnen met een hardloopschema en kan nu de 5 km lopen zonder pauzes! Mijn schema is van Runkeeper. Dan heb je zo’n coach als Evy maar kan ik wel mijn eigen muziek erbij afspelen. En vond dit echt een topschema. Heel goed te doen want het bouwt langzaam op! Heb nu eindelijk die flow weer terug en ga nu met plezier hardlopen weer.

Ben nu zelfs begonnen aan een 10 km schema. Die duurt ook weer 6 weken en heb net week 1 erop zitten. Kan me bijna niet voorstellen dat ik over 6 weken een 10 kan halen maar we gaan het zien haha

1 like

Drie keer in de week is voor heel veel beginnend hardlopers echt veel te veel. Helemaal met jouw fysio eens!

Ik zou ook iedereen aanraden om de eerste paar weken gewoon rustig met 1x beginnen en regelmatig te wandelen ernaast. Dan geleidelijk aan 1 wandeldag vervangen door hardlopen, tot je je gewenst aantal hardloopdagen bereikt hebt.

Andere discussie (even gedachten spuien)

Ik snap ook eigenlijk niet waarom altijd het doel van die schema’s 30 minuten aan één stuk moet zijn. Iemand kan toch ook als doel hebben om bijv. op te bouwen naar 1 uur “hardlopen” maar hoeft niet per se aan één stuk. Als je maar lekker in beweging bent.

Alle afstanden aan één stuk kunnen hardlopen vind ik sowieso overrated. Ik loop al jaren halve en hele marathons maar ik wandel gerust tussendoor zelfs als ik ‘maar’ 10km loop. Ik heb ook nog nooit een marathon 100% hardlopend afgelegd en heb wel 50% van de gelopen marathons onder de 4 uur gedaan.

9 likes

Lekker bezig, en mooie afstand voor iemand die een tijdje niet gerend heeft! Die handschoenen lijken me ook wel fijn, die gaan op m’n lijstje, want ik ren nu met uitgerekte mouwen :grimacing:

Ik heb net een kort maar snel kerstrondje gerend met een bodem van kerststol en luxe koffie :christmas_tree: en dat ging best aardig.

2 likes

Mijn verlichting is gesneuveld. Wat vinden jullie het fijnste om te dragen? Ik had van die armbanden maar vaak gedoe met klittenband dat losschoot enzo. Ik denk aan dit: https://all4running.nl/gato-led-sport-vest-gato-rllv-36

1 like

Echt helemaal mee eens! Kan ook zo bloedchagrijnig worden als iemand vraagt hoeveel ik gelopen heb en als ik dan antwoord ‘x kilometer waarvan y gewandeld’ of als iemand vraagt of ik 15 km aan een heb gerend en ze horen dat ik bijvoorbeeld een aantal minuten gewandeld hebt dat je zo’n reactie krijgt van “oh ging het niet goed vandaag?”. Het gaat toch, tenzij je echt prestatiegericht bent, om het actief zijn, in beweging in de buitenlucht etc.

Ik vind het juist fijn soms een hele afstand te lopen zonder wandelen en andere keren heb ik daar geen zin in en wandel ik zelfs om de kilometer. Die afwisseling zorgt dat het geen ‘moetje’ wordt.

1 like

Dank! USB vind ik ook wel fijn, hoef je ze niet steeds weg te gooien.

1 like

Ja precies! Dat heb ik ook! Af en toe wandelen houdt het voor mij ook behapbaar want dan is het niet één grote afstand maar allemaal kleine stukjes. Veel leuker en minder monotoon ook.

Van die reacties herken ik ook wel, ook met snelheid. Vooral dat mensen iets snel als traag bestempelen als een keer langzamer lopen dan hun wedstrijdtempo. Dan denk ik, uh dat zou je vaker moeten doen :joy:

3 likes

https://www.decathlon.nl/p/hardloop-licht-runlight-250-hw19/_/R-p-312549?channable=02893b736b75696400323932303732300b&mc=8573980&gclid=Cj0KCQiAwqCOBhCdARIsAEPyW9li-1OFlNq208879pllI06qwF5gGurcXfDQCYroF_8M-PXMzA2hDYwaAiHSEALw_wcB

Oke lelijke link maar ik heb deze! Kun je ook een beetje zien waar je loopt en is oplaadbaar. Ik had eerst zo’n led ding met batterijtjes die je in theorie zou kunnen vervangen maar mij lukte het niet

3 likes

Voor mensen met koude handen, bij decathlon hebben ze hardloop jassen met ingebouwde ‘wandjes’ die je over je vinger kan klappen als ze koud zijn. Super handig want dan hoef je geen losse handschoenen mee die je dan later weer uit wil doen als je opgewarmd bent.

1 like

Ja zoiets heb ik ook. Lekker fel licht.

Ik was de laatste tijd echt lui en ging vaak niet lopen omdat t donker, koud en slecht weer was. Maar nu de sportschool ook dicht is heb ik toch maar besloten weer netjes 3x pw te gaan hardlopen. Deze week meteen gedaan

3 likes

Ik heb laatst zowel die van BeeSeen die @Panorama post als die van Decathlon die @littlenumbers post gekocht en vind ze beiden fijn. Bij die eerste is het hesje in zijn geheel opvallender, maar die van Decathlon heeft echt veel sterkere lampen, zodat inderdaad de weg ook goed verlicht is. Vond zelf de bedrading naar de accu bij die BeeSeen iets kwetsbaarder (kleine, dunne draadjes met een kwetsbaar verbindingsstukje tussenin), daarom heb ik die van Decathlon gehouden, maar m’n zus is nu ook prima tevreden met die andere.

@Spyrou thanks voor de tip, ik ga even rondkijken!

2 likes

Goede tip van het snelwandelen! Time on feet is heel belangrijk. Ik heb het nog nooit geprobeerd omdat het me “saai” lijkt, en de keren dat ik een stukje heb moeten snelwandelen om bijv. de trein te halen, gaan mijn kuiten heel snel protesteren dat ik liever ga joggen dan snelwandelen. Maar dat is ook trainbaar denk ik. Misschien ga ik het een keer proberen i.c.m. een lange duurloop, joggen en wandelen afgewisseld.

1 like

Deze heb ik gisteren opgehaald bij de Decathlon en meteen getest. Superfijn dat felle licht. Waar ik woon (poldergebied) is het op sommige stukken zo donker dat je niet kunt zien waar je loopt, maar daar heb ik nu geen last meer van. Goede tip dus! :smiley:

Mijn hardloopschoenen zijn inmiddels wel aan vervanging toe. Nu met de lockdown is het natuurlijk wel lastig, maar heeft iemand nog aanraders bij welke winkels je een beetje goed advies krijgt? Dan maak ik gewoon een afspraak zodra het weer kan.

3 likes

Ik weet niet of er in Nederland ook Runners Labs zitten? Heb daar alvast goede dingen over gehoord!

Die loopgordel ziet er fantastisch uit! Echt niet makkelijk dit seizoen dat het zo snel donker is. Vind het sowieso al niet leuk om in het donker te lopen.

Vinden jullie het erg om in de regen te lopen? Beetje miezer kan ik wel aan, maar ik draag ook een bril dus dat is niet altijd handig. Ik heb een regenjasje met capuchon dat ik draag als het regenachtig is, maar zou eigenlijk wel wat meer bescherming op m’n hoofd willen.

Ben nog steeds on track met mijn schema om de 10 Miles van Antwerpen te lopen (eind april). Nu heb ik me voor 22 januari ingeschreven voor een 10K natuurloop, om alvast een kleiner doel te hebben om naartoe te werken. En eens voor de eerste x ooit aan een wedstrijd mee te doen waar ik ook een beetje een goede tijd hoop te behalen. Ik wil zeker onder de 1u06 binnenlopen, dat zou me op wedstrijdtempo wel moeten lukken.

2 likes

Bij de Run2Day komen ze (tenminste in de voor mij 2 steden het meest dichtbij) aan huis! Van te voren bellen en zeggen welk model je nu hebt en wat je fijn vindt en dan nemen ze er een aantal mee om te testen.

@trompeloeil regen onderweg vind ik niet erg, maar de drempel om naar buiten te gaan als het al regent is vaak wel groot. Ik heb inderdaad ook een regenjasje maar die draag ik alleen met wind erbij anders vind ik hem te warm. Een pet moet ik ook nog steeds kopen maar dat vergeet ik steeds…