Hardlooptopic (Deel 1)

Iemand tips tegen traanogen? Zodra ik begin te lopen heb ik ontzettend last van traanogen. Ik ben dus steeds mijn tranen aan het wegvegen en dat leidt erg af. Ze laten lopen leidt ook af want dan kriebelt het op mijn wang haha. Snel afgeleidt dus!

Een (zonne)bril dragen zodat je ogen wat meer afgeschermd zijn van de wind? Ik heb sowieso vaak last van wind in mijn ogen en bv. Fel licht als er een heldere hemel is dus dan durf ik wel een zonnebril dragen ook al schijnt de zon niet en dat helpt naar mijn gevoel!

1 like

Ja daar was ik ook al over aan het denken!

Vanuit het wielrennen hebje ook van die sportbrillen met heldere glazen

2 likes

Ik zeg dit net toevallig, geen idee of het echt helpt maar je kunt het proberen!

https://vm.tiktok.com/ZIJnuCk45/

Ik woon zelf in het centrum van een stad maar mijn ouders wonen op het platteland en het is hier zooo fijn buitenuit hardlopen, kijk helemaal uit naar mijn lange duurloop die ik hier dit weekend ga lopen :star_struck:

4 likes

Ja die was ik ook al een keer tegen gekomen. Misschien toch maar proberen!

1 like

Geprobeerd en helpt een beetje. Had ook wel waterige ogen door vermoeidheid. Maar had het idee dat de tranen er dan gewoon aan de andere kant uitkomen :joy:

1 like

Ah jammer! Misschien dan een goede hardloopbril kopen. Lijkt me heel naar!

2 likes

Voor mn zwangerschap liep ik vaak op zondag een heerlijke langzame duurloop. Dat vond ik altijd zo fijn. En dan de rest van de dag lekker niksen. Dat is echt mijn doel voor deze zomer. Weer lekker kunnen lopen met een lage hartslag. Eten is ook zoveel lekkerder nog na zo’n lange duurloop :joy:

Maar goed nu eerst pas weer een 5 km gedaan. Wat gelukkig altijd redelijk makkelijk gaat (niet snel overigens). Nu opbouwen :hibiscus:

8 likes

Ik heb mij ingeschreven voor de halve marathon bij de CPC en was van plan voor een mooie tijd te gaan. Nu kan ik gratis een startbewijs voor de 10 km overnemen. Ik vroeg mij af of het misschien in voorbereiding op de marathon (vijf weken later) misschien beter is om beide afstanden op rustig tempo te lopen. Wat zouden jullie doen? Mijn langste afstand in de training tot nu toe is 28km en heb net een rustigere week zonder hele lange duurloop achter de rug.

1 like

Goed idee! Dan heb je toch weer een lange afstand in de benen

1 like

Ik doe ze ook alle 2 als training. Aantal jaar geleden ook een keer nog de 5 erbij gelopen. Vond het fijn om te combineren en CPC is denk ik wel mijn lievelings HM wedstrijd.

1 like

Leuk plan! Er zijn er meer die dat doen, en de routes zijn heel leuk :smiley: wel rekening mee houden dat je een beetje warm moet blijven tussendoor en iets moet eten waar je daarna dus weer op door kan lopen. Vond dat zelf vorige keer een beetje een dingetje, had een beetje een hongerklop aan het einde van die halve :sweat_smile:

1 like

Wat een heerlijk hardloop-weertje was het weer vandaag!

Heeft iemand trouwens verstand van lopen op hartslag icm de Apple Watch? Volgens mijn watch zit mijn training echt voor het overgrote deel in zone 5 (en stukje 4) terwijl ik eigenlijk lager wil zitten, maar ik loop voor mijn gevoel echt al best rustig (8,5-9 km pu)? Heb ook niet het idee dat ik in het ruime halfjaar dat ik nu bezig ben vooruitgang heb geboekt in het verlagen van mijn hartslag (uiteraard wel in uithoudingsvermogen/afstand). Mijn hartslag in rust is juist aan de lage kant maar die schiet dus enorm omhoog zodra ik ga rennen…

Zitten jullie volgens Apple Watch weleens in de lagere zones en zo ja, met welke hartslag? Dank!

Ok thanks! Ik denk dat ik dan beide afstanden ga lopen. Zin in! Zijn er meer lopers die bij de CPC zijn?

1 like

Ik zit ook heel snel in m’n hogere zones, maar als voorbeeld: mijn laagste hartslag vandaag was 44. Ik heb dit al jaren en trok me er nooit echt veel van aan, maar sinds ik echt ben gaan trainen op met een lage hartslag lopen is het wel verbeterd (en de vele CrossFit lessen zullen ook hebben geholpen).

1 like

Ik zit eigenlijk altijd in zone 2 en 3 van mn Apple watch met hardlopen. Ik doe 2x per week aan krachttraining en het is de bedoeling dat ik daarnaast nog 2x per week hardloop, loop nog wel korte afstanden van max 5KM. Heb zelf het idee dat mn hartslag lager is geworden sinds ik krachttraining en hardlopen combineer.

2 likes

Zijn je zones wel juist? De standaard instellingen hoeven voor jou niet per se correct te zijn. Misschien heb jij inderdaad een hogere hartslag maar is het gewoon nog zone 2 bijvoorbeeld.

Oei, geen idee… weet ook niet goed hoe dit aan te passen, maar mijn hartslag is gemiddeld tussen de 170-185 bij een training en in rust rond de 60…