Hardlooptopic (Deel 1)

Mijn hartslag is altijd zo hoog dat ik daar niet meer naar kijk/een oordeel aan hang. Na een minuut zit ik vaak al op 160 en het gemiddelde van een loop ligt vaak rond de 180/185
Ik voel me echter niet buiten adem, zou nog prima kunnen praten tijdens het rennen mocht ik dat willen dus daar let ik op

Ik heb afgelopen zondag voor het eerst 10 km onder het uur gelopen :star_struck: ging niet super soepel ondanks het ideale loopweer maar ben wel blij ermee!
Kwam binnen op 59.24, het volgende doel is om mn tempo voor kortere afstanden (meestal zo’n 5:40/km) ook vol te houden over 10 km

13 likes

Als het goed is stelt Apple die automatisch bij!
Je kunt ze wel handmatig wijzigen in je Watch zelf, bij workouts en dan hartslagzones.
Dan zou je je max hartslag moeten bepalen en dan kun je de zo instellen. Ik zat juist altijd meteen in zone 4 of 5, zelfs als ik rustig liep dus klopte ook niet echt…

2 likes

Zo heerlijk dit weer! Maar het brengt ook wel weer de struggle mee met hoe warm je je moet aankleden. Ik ga zo na werk een rondje, zou een tshirt voldoende zijn?

1 like

Zeker te laat, maar had dezelfde struggle vanochtend. T-shirt leek mij te koud dus toch lange mouwen gekozen maar had het echt warm.

1 like

Ik loop in korte broek en tshirt met lange mouwen en een hemd. Al stroop ik mijn shirt snel op.

ik loop in een lange legging, een shirt met lange mouwen en een vest met lange mouwen en nog heb ik het vaak koud :sweat_smile: maar dat is vooral tijdens lange afstanden (20+ km)

Zou best wat van jou kou willen! Had pas allemaal nieuwe lange broeken gekocht, 1x aangehad maar toch te warm.

Ik heb echt een dipje de laatste tijd. Ik ren al een half jaar consistent 2-3x per week. Heb geĆÆnvesteerd in goede hardloopschoenen, doe warming up en cooling down, ben gestopt met roken, maar het gaat echt niet goed? Heb vaak pijntjes of steek, wacht altijd braaf 1,5 uur nadat ik heb gegeten. Bijna altijd heb ik het de eerste 20 minuten of langer echt zwaar. Weet echt niet hoe het komt.

Ik doe mee met de 10km van de Stevensloop volgende week, maar heb er geen vertrouwen in zo :slightly_frowning_face: wil zo 8km lopen maar ben nu ook misselijk bleh

Train je altijd op dezelfde manier of wissel je beetje in verschillende trainingen?
Kan het helpen om nog eerder iets te eten? En tijdens het hardlopen her en der stukjes te wandelen?
Of wat ook kan als je een trainings schema volgt even paar stapjes terug in je schema. Misschien iets te snel opgebouwd?

1 like

Ik bouw eerder echt te langzaam dan te snel op en ik loop ook minder snel dan ik zou willen :smiling_face_with_tear: eerder eten weet ik niet of ik dat volhoud, want ik krijg nu ook alweer trek tijdens het lopen. En ik loop idd wel tussendoor als het niet meer gaat maar ja dat doe ik liever niet.

Wisselen in training zou ik nog wel kunnen doen!

Net wel een uur gelopen! Voor het eerst. Wel heel langzaam en 2x een klein stukje gelopen tussendoor.

2 likes

Maar echt trek tijdens het lopen terwijl je 1,5 uur daarvoor hebt gegeten? Wat eet je voordat je loopt? Kan je misschien wat steviger eten voor het lopen?

Vind je de eerste 20 minuten fysiek of mentaal zwaar? Ik merk zelf dat ik het eerste stuk bijv. mentaal altijd zwaar vind en eenmaal over de helft dat het beter wordt ik en lekkerder loop. Wat voor mij helpt is gaan ondanks dat ik soms geen zin heb en een minimum afstand afspreken met mezelf. Ik probeer 2 keer per week te gaan; 1 keer kortere afstand maar meer gefocust op snelheid en 2e keer langere afstand en dan rustiger tempo. Het lopen op zich is ook al een doel. Gewoon lekker bewegen.

1 like

CPC ging lekker! Uiteindelijk bij beide afstanden harder gegaan dan gepland (au spierpijn vandaag haha). Wel enorm naar mijn zin gehad. Druk parcours! Ergens tijdens de halve marathon vrijwel gestopt met actief inhalen omdat ik sommige lopers gevaarlijk vond inhalen en het niet wilde riskeren om tussen die lui terecht te komen. Maar al met al leuke dag gehad!

Hoe ging het bij jou @lovepink?

3 likes

@ezw ik meen mij te herinneren dat jij best wel wat klachten/blessures had met hardlopen maar daar met fysiotherapie/onder begeleiding veranderen van je techniek aan hebt kunnen werken en nu zie ik je steeds schrijven over mega afstanden. Ben jij toevallig in omgeving Amsterdam bij een fysiotherapeut geweest? Wie dan? :smiley:

Ik heb al 10 jaar last van shin splints/m’n knieĆ«n en wil misschien eens naar een goeie fysiotherapeut haha

ja klopt, ik ben naar Fysio Centrum Amsterdam geweest op de Overtoom. Jasper heeft me daar geholpen (ik schrijf ff niet zn achternaam erbij maar als je die ook wil moet je ff dm’en). ik denk erover om zelf ook weer eens te gaan want ik heb weer nieuwe kwaaltjes haha.
ik weet niet of hij de allerbeste ooit is ofzo, je hebt ook een hardloopfysio bij het amsterdamse bos in de buurt en ik ken iemand die daar ook goed geholpen is maar daar heb ik zelf geen ervaring mee
@boonie

2 likes

even een aanvulling @boonie ik ben net weer daar geweest (beetje impulsief ingepland vanochtend nadat ik mijn vorige post had getypt haha) en die Jasper is goed in blessurebehandeling en -preventie, maar als je echt voor een hardloopanalyse wil gaan om bijv sneller te kunnen lopen, moet je naar iemand anders (dat zei hij zelf net). wat hij vorig jaar vooral heeft gedaan is zorgen dat ik op een hogere pasfrequentie ging lopen en dat heeft eigenlijk bijna al mijn problemen opgelost. ik vond het vooral opvallend omdat je op internet helemaal niet zoveel leest over pasfrequentie icm blessures. nou doe ermee wat je wil (y)

2 likes

Ooh super bedankt voor je reactie en aanvulling! Ik denk dat ik gewoon een afspraak ga inplannen, want het gaat mij om blessurebehandeling en -preventie, vooral m’n schenen is gewoon al jarenlang een probleem. Ik ben nu net weer begonnen met lopen en ik weet gewoon dat ik last ga krijgen als ik er niet eens mee aan de slag ga.

Edit: oke meteen een afspraak gemaakt. Ik ben nog nooit naar een fysio geweest. Doe ik sportkleren aan/mee?

1 like

Ik vind een korte sportbroek en sportbeha altijd wel fijn, voelt iets bedekter dan ondergoed want vaak moet je toch wel iets uittrekken om beter behandeld te kunnen worden.

Neem je dat dan mee of heb je dat al aan?

Dat heb ik al aan want meestal zijn er niet echt kleedhokjes bij de fysio

2 likes

Nou gister eindelijk weer lekker gelopen voor het eerst in weken. Wel heel langzaam nog, ik zat eerst altijd rond de 6:30 per km en de laatste tijd telkens boven de 7:00? Ik snap er niks van. Vrijdag m’n laatste rondje en dan zondag 10K lopen. Daarna ga ik weer intervaltraining doen om aan m’n snelheid te werken.

2 likes