Nou wel eigenlijk haha, de meest voorkomende is vrij hardnekkig, sommige vormen kom je sneller vanaf. Maar goed, je kan het noemen wat je wil, klachten door overbelasting worden in principe hetzelfde behandeld, met rust en evt oefeningen (die sowieso verstandig zijn te doen).
Nouja ik ben geen professional maar mijn fysiotherapeut zei dus specifiek dat ik waarschijnlijk geen last heb van shin splints terwijl ik wel scheenbeen pijn heb. En de behandeling is ook niet rust en oefeningen maar andere loop techniek en massage. En een snelle Google geeft mij ook allemaal hits naar wetenschappelijke artikelen die dingen zeggen over injury’s often mistaken as shin splints etc.
En trouwens doordat ik tien jaar lang wel dacht dat het shin splints waren dacht ik altijd tja moet rusten en zal wel weer te snel gegaan zijn en daarom heb ik er zo lang mee rondgelopen. Ipv dat ik naar de fysio ging voor hulp
De definitie van een shin splint, waar je het dan ook op zoekt (pubmed, fysio websites, maakt niet uit) is een irritatie/ontsteking aan het scheenbeen. Dat kan op verschillende locaties zitten, dus je kan niet door de plek van de pijn weten meteen weten wat het is, maar dat kan een goede fysio wel achterhalen.
Wat jij zegt klopt wel, als de klacht niet komt door een irritatie aan het scheenbeen (maar door een andere oorzaak die zich uit in pijn ter hoogte van je schenen) kan het zijn dat het ten onrechte als scheenbeen irritatie of ontsteking wordt bestempeld. Dan werken rust of de gegeven oefeningen misschien ook niet, maar dan is de oorzaak dus ook niet overbelasting (maar zoals bij jou oa de looptechniek).
Imo is pijn iets wat je sowieso niet moet negeren, maar dat schijnt in de hardloopwereld een nogal onpopulaire mening te zijn.
Ik ging vandaag proberen buiten te hardlopen (3x 5 min rennen). Ik loop altijd op de loopband in de sportschool maar heb het dan zo ontzettend heet. Nou ik kan alleen maar concluderen dat dit de meest humbling experience ooit was. Wat ging dit bagger zeg, ben ik staat om helemaal te stoppen met hardlopen
Ik kon vandaag voor het eerst weer een uur rennen zonder wandelpauzes (9 km) en dat voelt zoooo goed
Ik ben net twee weken begonnen met hardlopen en ik heb me net ingeschreven voor de Singelloop n.a.v. de berichten hierboven!! Wel de 5km hahaha ben nu al bang
Haha snappen we helemaal! Lopen op de loopband is zó anders! Ik loop vaak met temperatuur van 15-18 graden al met short en top zonder mouwen buiten omdat ik ook zo snel opwarm. Niet opgeven hoor, rondjes doen buiten geniet echt heel veel meer mijn voorkeur dan binnen op een loopband. En tof om de seizoenen te zien veranderen!
Volhouden! Wie weet had je gewoon een wat minder dag. En misschien wat rustiger lopen de volgende keer.
Ik doe ook in oktober meer aan een 10 km wedstrijd. Ik heb met Hemelvaart meegedaan aan een wedstrijd, hopelijk geeft dit voldoende stok achter de deur om te blijven lopen.
Ik heb hier ook al vaker gepost over hoge temperaturen tijdens het lopen maar pff ik wen er ook maar niet aan. Het is niet dat ik het niet volhoud dus in die zin is het niet erg, maar het zweet stroomt echt van mn lichaam en heb ook een super rood hoofd, voelt gewoon niet fijn en zit me steeds te ergeren aan mezelf en mn eigen irritatie. Lekkere cirkel zo
Heb me opgegeven voor een 15k in oktober dus moet wel weer beetje actief worden maar ik ben mn plezier in lopen een beetje kwijt omdat ik voor een groot deel in zon stadse omgeving loop. Het continue alert zijn aan voorrangsregels etc doet af aan mn loopplezier
Ik moet eigenlijk de fiets pakken naar een rustiger stuk in de buurt maar dat vind ik dan weer te veel gedoe
Ken je toevallig hardlopers die bij jou in de buurt wonen? Misschien dat zij nog wel goede routes zonder al te veel stoplichten/oversteekplekken zonder voorrang/etc kennen. Ik loop zelf ook in een stadse omgeving en loop ook dankzij tips meer kilometers zonder te stoppen.
Heeft iemand weleens de Kasteelloop/Halve van de Haar gelopen? Ik vraag me af of je ook getrackt/gevolgd kan worden via een app.
Ja wel eens gelopen, maar nog voor corona. Toen was er in elk geval geen live tracking.
Toen was het ook van andere organisatie dan nu, en was de halve marathon 1 rondje (nu zijn het twee dezelfde), je zou een mail kunnen sturen met de vraag naar de organisatie.
Volgende week zondag loop ik een 10k race! Hoe zouden jullie je daar vanaf nu op voorbereiden? Het is niet zo’n gigantische afstand en ik heb ook geen spannend doel (ik wil ‘m onder het uur lopen en laatst liep ik 10k ontspannen in 1:01), dus het lijkt mij dat het moet lukken en echt heel specifieke voorbereiding is misschien niet nodig. Maar ik wil wel graag zo fit mogelijk aan de start staan zodat ik er ook zo veel mogelijk van kan genieten.
Mijn plan is nu:
woensdag laatste intensieve training, een progressieve loop van 3x een kwartier (elk kwartier iets sneller).
zaterdag een ontspannen duurloop van 8-12km afhankelijk van hoe ik mij voel
dinsdag ontspannen loop van 6-7km
vrijdag kickboksen (dat is misschien niet super handig maar daar kan ik niet onderuit)
Moet helemaal goed komen als je 1:01 al ontspannen kan lopen! Planning ziet er prima uit!
Planning ziet er goed uit hoor, komt goed. Veel plezier!
Voor mij helpt het altijd wel om de avond voor een wedstrijd spaghetti met vegan bolognaisesaus te eten, maar ik weet helemaal niet of dit wetenschappelijk onderbouwd is. Maar ik doe niet meer anders, want in mijn hoofd werkt het dus om met extra veel energie aan de start te staan.
Happy global running day!
Elk excuus voor een rondje is er een, dus ik ben alweer geweest vanmorgen. Loop jij ook vandaag?
Lekker vroeg! Ik heb mega spierpijn.m van kickboksen maandag maar ik wil vandaag nog een laatste intensieve training doen zoals ik hierboven schreef. Ik was aan het twijfelen of ik zou gaan maar als het global running day is ga ik maar
Ik heb voor het eerst 7,5 km gerend! En me ingeschreven voor de Singelloop 10 km. Misschien wist ik onbewust dat het Global Running Day was haha
lekker bezig!
Ik ben gisteren al geweest