Hardlooptopic (Deel 1)

Ik ging net ff snel rennen voordat ik wat dingen moet doen, ren ik ineens een 5k PR! Leuk :grinning::grinning:

Alleen ik loop over 3,5 week mee aan een 10k race en mn verste afstand tot nu toe is 7,2km. Omdat ik een beetje ben blijven hangen in loopjes rond 5-6km ivm oefenen van die cadans.

8 likes

Ik denk dat je 10K wel goed gaat komen! Je hebt nog 3,5 week en je hebt al flink wat opgebouwd. Die 2,8 extra gaan wel lukken tijdens een racedag.

2 likes

Dat lukt wel hoor. Gewoon niet te snel willen gaan. Die 10 lukt je prima met deze voorbereiding

1 like

Ik heb een zonneklep die niet verstelbaar is en echt goed strak zit, die zal ik niet snel verliezen. Is van de Decathlon volgens mij. Ik heb ook het idee dat ik zo’n zonneklep beter op mijn hoofd kan positioneren dan een pet waardoor die niet afwaait.

Thanks voor het vertrouwen! Ik denk ook wel dat het kan, maar het lijkt mij wel fijn de afstanden nog iets uit te breiden voor het zelfvertrouwen… denk dat ik nu even twee dagen rust neem en dan eens kijk hoe ver ik kom als ik rustig loop.

1 like

Nou het is gelukt! Net heel ontspannen 10 kilometer gelopen, net over het uur. Dus uitlopen over drie weken gaat sowieso lukken en onder het uur lijkt mij ook wel :smiley: ik ben heeeeel blij!

(tenzij het op raceday weer 30 graden is zoals toen ik 'm een paar jaar geleden een keer liep :joy:)

19 likes

Zondag liep ik een 50km op mijn zwaarste menstruatie dag. Zo’n afzien, je begint echt met achterstand als je al zware benen hebt en door de pijn heen moet lopen steeds.
Pfff.

8 likes

Vraagje: ik ben ongeveer twee maanden geleden begonnen met hardlopen. Hiervoor liep ik echt nooit hard. Ik loop nu ongeveer 5K in 38 minuten, niet aan een stuk door (dat red ik echt nog niet. Ik loop Max 2 KM achter elkaar) maar met gewoon lopen ertussen anders houd ik het niet vol. Ik probeer 1-2 keer per week te lopen. Daarnaast sport ik ook ‘gewoon’ twee keer. Dat varieert van HIIT, tot kracht, boksen of bootcamp. Ik wil heel graag in oktober de Singelloop in Utrecht doen. En ik wil ook al heel graag kaarten bestellen. Is dat een haalbaar doel? Of te hooggegrepen? Ik heb namelijk echt geen idee.

Edit: voor de 10K bedoel ik

6 likes

Is dat dan voor de 10 of de 5?
De 5 zou echt goed moeten lukken. Want eigenlijk kun je die nu al hè! Heb is helemaal niet erg als je tussendoor even op adem moeten komen en wat loopt. En de komende maanden kun je dan nog trainen om het misschien wel in 1 stuk te doen. Zou je zeker inschrijven hoor!

2 likes

Oh, ja dat moet er nog bij. Voor de 10!

Denk dat dat ook wel haalbaar is maar zou dan wel adviseren echt minstens 2 keer in de week te trainen. Heb zelf van 0-10 getraind in circa 5 maanden. En jij zit dus al op de 5KM. Stap van 5 naar 10 vond ik veel minder groot is ook. Zou je gewoon lekker inschrijven als mooi doel ook en extra motivatie

2 likes

Klinkt zeker haalbaar. Ik zou mij inschrijven voor oktober! En gebruik vooral een schema (van Runnersworld of zoiets) als je er nog geen hebt.

3 likes

Ja dit is echt haalbaar! Je kunt een trainingsschema downloaden zodat je gericht naar de 10km werkt zonder te snel of te veel te rennen. Vaak met een evenement gaat het beter dan als je thuis een rondje doet. Dus je kunt wellicht ook inschrijven voor een 5km die binnenkort plaatsvindt zodat je een idee hebt hoe dat gaat en hoe een evenement eraan toe gaat.

1 like

Yes! Thanks! En ook @lix en @MangoMango dat zetje had ik nodig. Morgen ga ik ze bestellen :blush:

2 likes

Ik ben te snel gaan opbouwen met kilometers omdat ik binnenkort een halve marathon ga lopen, maar nu heb ik pijn aan m’n schenen… het zit vooral in m’n linkerbeen, links van het scheenbeenbot, dus aan de buitenkant. Als ik m’n tenen omhoog doe, voelt het als spierpijn. Dat zijn geen shinsplints, toch? Die heb ik vroeger gehad, maar zat meer aan de binnenkant.

Shin splints kunnen zowel aan de buiten- als aan de binnenkant van je schenen zitten, is in principe gewoon een verzamelnaam voor scheenbeenklachten.

Ik heb me ingeschreven voor de 10 km singelloop in Utrecht in oktober. Ik vind het enorm eng maar volgens mij gaat het me lukken! Doel is niet snel lopen maar daadwerkelijk uitlopen.

7 likes

Ik heb me ook net ingeschreven! Nog nooit verder dan 5.5 km gelopen maar wilde mezelf eens een uitdagend doel stellen. Ben benieuwd hoe het trainen gaat.

4 likes

Ik ook! Nog 19 weken. Gaat je vast lukken!

2 likes

Niet echt toch? Het is wel een specifiek soort scheenbeenklacht volgens mij. Ik dacht altijd dat ik shin splints had maar volgens m’n fysiotherapeut is dat het niet (wat chill is want shin splints zijn moeilijker om vanaf te komen en daarvoor moet je ook echt rust nemen volgens mij).