Zo herkenbaar. Het was bij mij inderdaad niet zo dat het was vanwege de boeken op de lijst maar
vooral de manier hoe er met lezen om werd gegaan. Daarnaast was het bij mij zo dat ik op een lager schoolniveau zat dan mensen in mijn omgeving die allemaal op het vwo/gymnasium zaten. Ik las dan wel eens een boek die zij tipten en wat zij dan wel voor hun lijst mochten lezen maar wat ik dan niet mocht gebruiken ‘omdat het niet bij mijn niveau hoorde’. En ik heb regelmatig te horen gekregen dat ik te snel las en ipv dan ik dan een nieuw boek mocht lezen moest ik het nogmaals lezen op het tempo van de rest van de klas.
Ik had geen doel dit jaar, maar heb 125 boeken gelezen! Favorieten waren oa
- yellowface van rf kuang
- the shards van bret easton ellis
- miniapolis van rob van essen
- gallows hill van darcy coates
Maar hier heb ik alle favorieten gepost
Hen je hey boek eigenlijk al gelezen wat je van een uitgeverij had ontvangen? Ik ben wel benieuwd of dat ook voelde als een andere manier van lezen. Dan ga ik er wel vanuit dat je een recensie moet schrijven voor ze maar misschien is dat wel niet zo
Ja! Ik hoefde er geen recensie over te schrijven maar heb dat wel gedaan, omdat ik het erg mooi vond en dat anders ook had gedaan. Ook had ik er per ongeluk 2 ontvangen dus kon ik er via die post meteen eentje weggeven (jaja echte influencer). Qua lezen vond ik de ervaring niet anders dan normaal, ik had het boek zelf ook wel opgepakt omdat ik een eerder boek van haar goed vond. Al met al een hele leuke ervaring!
Het is gelukt!
M’n boeken van december:
Mijn hoogtepunten:
- Schimmen
- Het schaarse licht
- Het eiland van de verdwenen bomen
- Sorrow and bliss
Tegenvallers:
- De gast: kwam hier niet lekker in en ergerde me teveel aan het hoofdpersonage
- De ooievaar en de dromedaris: had denk ik te hoge verwachtingen en vond sommige delen echt goed en andere delen pakten me totaal niet.
- De Spaanse liefdesleugen: ben echt niet vies van een soepele chicklit, maar vond deze gewoon niet lekker geschreven.
- Definitie van liefde
Leukste verrassingen:
- De perfecties
- The flatshare
- Before the coffee gets cold
- en door alle Taylor Jenkins Reid m’n leesflow weer helemaal te pakken gekregen, dus echt fijn!
Maar echt een fijn lees jaar gehad, volgens mij sinds de middelbare niet meer zoveel gelezen dus heerlijk! Op naar een mooi nieuw leesjaar. In ieder geval leuk om op de laatste dag van het jaar nog even terug te blikken
Dit heb ik in december gelezen
Mn favorieten had ik al opgeschreven volgens mij
Ik vond We hebben het over je gehad een vreselijk boek en een portret van de zomer (maar die heb ik niet uitgelezen). Er zijn nog wel een hoop boeken die ik niet heb uitgelezen maar die heb ik niet bijgehouden.
Leuk! Ik ben benieuwd wat je ervan vindt.
Ik geloof zelf dat ik langzamerhand van lezen mijn go-to activiteit heb gemaakt voor als ik even wat tijd heb voor mijzelf, en dat ik daarom (weer, ik heb best wat jaren heel weinig gelezen) redelijk veel lees! Ik denk dat het deels komt door de bewuste keuze om minder op mijn telefoon te kijken, het hebben van een handzame ereader die ik altijd overal meeneem, maar ook het ontdekken van luisterboeken. Ik heb 9 van de 62 boeken geluisterd. Dat is in proportie niet zo heel veel, maar door naar een boek te luisteren tijdens het wandelen of autorijden in plaats van bijvoorbeeld hectische/spannende podcasts, geniet ik er zelf meer van - alsof ik van meer boeken zin krijg in meer boeken. Qua momenten lees ik op de meeste dagen eigenlijk vrij weinig (een kwartiertje hier en daar), maar omdat lezen mijn go-to is vind ik het wel fijn om urenlang te lezen als ik daar de kans voor heb, echt als voornaamste activiteit op een vrij dagdeel.
Nouja, heel verhaal. Ik hoop dat je er misschien iets uit kunt halen! Ik denk dat het uiteindelijk “gewoon” draait om van lezen een prioriteit te maken. Voor pro-tips heb je waarschijnlijk meer aan @vitaminwater , hehe.
Laatste 4 boeken van het jaar:
Gebied 19 - Esther Gerritsen Soort filosofische science fiction waarin een groot deel van de mensen verdwijnt (?) en de hoofdpersoon achterblijft in een grotendeels leeg Amsterdam. Had interessant kunnen zijn, was rommelig en onvoldoende uitgewerkt. Toch 3 sterren voor het idee en omdat ik het ondanks m’n kritiek toch in een keer uit wilde lezen. Ik vond de parellel naar covid-19 overigens wel interessant gedaan maar zou daar zonder de recensie van de NRC van tevoren te hebben gelezen denk ik niet zo snel opgekomen zijn. - Geluisterd via de online bibliotheek
De jongen die van de wereld hield - Tjibbe Veldkamp
Lief en rauw winters sprookje. Heerlijk boek voor tussendoor. - Geluisterd via de online bibliotheek
De Verborgen Geschiedenis - Donna Tartt (
) Niet het beste boek ooit, niet het beste boek van Donna Tartt, maar wel een origineel verhaal, grotendeels spannend geschreven en onvoorspelbaar. Vond het 200 pagina’s te dik. - Geleend als paperback
Verder las ik Het Achterhuis van Anne Frank als stripverhaal. Ik vind het lastig om hier echt mijn mening over te geven dus dat doe ik lekker niet. Was niet enthousiast in ieder geval.
In 2024 wil ik vooral meer kwaliteit lezen. Ik heb veel weggelegd afgelopen jaar en vind dat eigenlijk zonde van m’n tijd want vaak wist ik van tevoren al dat iets niet echt mijn ding was. En ik wil vaker/regelmatiger lezen in plaats van soms een maand veel en soms weken niks.
Ik las eigenlijk bijna nooit meer dus mijn doel was 12 boeken dit jaar, 1 per maand. De eerste 9 maanden heb ik geen boek aangeraakt maar de laatste 3 maanden heb ik mijn liefde voor lezen weer terug gevonden en toch nog 18 boeken gelezen!
Het staat niet meer helemaal op volgorde omdat ik wat covers heb aangepast maar dit zijn de boeken die ik dit jaar heb gelezen.
Ben heel benieuwd hoeveel boeken ik volgend jaar ga lezen, echt zin in!
Qua kwaliteit was het geen geweldig jaar:
Dat kwam omdat ik dit jaar de ongelezen boeken uit de kast wilde lezen die maar bleven staan omdat ik andere boeken steeds leuker vond, en het bleek bij een deel terecht dat ik ze niet pakte
Ik denk dat ik komend jaar een abonnement op Kobo Plus ga nemen en wat boeken op mijn to-read lijstje ga lezen waar ik wel enthousiast van wordt!
En dan zet ik mijn Goodreads challenge ook weer wat hoger, misschien 15 of 20 ofzo.
Wat leuk! Ik hoop dat je in 2024 nog meer boeken mag lezen voor uitgevers!
@Feather ik heb dat Anne Frank stripboek ook gelezen afgelopen maand. Vond het ook wat lastig om een mening over te vormen, maar opzich wel oké.
Had je dit interview al gehoord toevallig? Daar verteld ze nog van alles over haar boek gebied 19. Vond ik leuk om te luisteren ook wel interessante achtergrond informatie. Ik was het boek al weer vergeten maar ga hem even lenen bij de bieb.
Bij dat boek van Tjibbe Veldkamp hoort nog een anekdote, hoorde ik in de gvp. Dit boek is gebaseerd op een kort verhaal wat hij eens voor een school (als ik het goed heb onthouden) heeft geschreven in iets van zes weken. Exacte verhaal kan je hier luisteren (staat meteen goed qua tijd)
Dat zou leuk zijn
Zo leuk al jullie lijstjes!
Wat leuk, bedankt voor de tips. Ik ga ze eens luisteren!
Wat een prachtige lijst en wat mooi om al die boeken zo bij elkaar te zien. Wat is je top 10?
Oh wacht je zegt dat je geen lijstjes deelt hahahaha domme vraag
hahah ohh wil best wat favorieten delen! Ik heb alleen m’n volledige lijstje dus ook op m’n boekenblog en insta gedeeld dus ja hahah.
Een paar boeken die ik jullie echt wil aanraden zijn:
Zolang de citroenbomen bloeien – Zoulfa Katouh: een heel indringend verhaal over een meisje in een oorlog. Ze werkt in het ziekenhuis en moet de keuze maken om te vluchten of te blijven in haar vaderland. De cominatie van heftige onderwerpen maar ook hoop en romantiek zorgen voor een onvergetelijk en hartverscheurend boek.
Op alle fronten - Clarissa Ward: non-fictie verhaal van een oorlogscorrespondente en haar verhaal over haar werk aan de frontlinies. Maar ook hoe het daar is als vrouw, haar passie voor journalistiek, en al met al gewoon een super indrukwekkend boek!
Wat luchtiger:
Things we never get over– Lucy Score: small-town romance waarin ook de setting en de bijfiguren heel sterk uitgewerkt zijn. Veel van zulke romances vol tropes zijn vrij inwisselbaar, maar dit boek vond ik echt heel fijn doordat het wat meer ingaat op ook andere thema’s en door de setting dus. Fijne chemie tussen de karakters en het leest gewoon als een trein.
Divine Rivals - Rebecca Ross: een romance fantasy waarin de twee karakters met elkaar communiceren via een magische typemachine. Er is een oorlog tussen de goden gaande en de passages hierover geven echt hele sterke Eerste Wereldoorlog vibes en zijn super indrukwekkend. Luchtig maar ook heftig, magisch en vol chemie.
En natuurlijk was ik ook een van de Fourth Wing-fans dit jaar hahah. Maar ik kan echt boeken blijven opnoemen.
Ik heb ze op mijn to read lijstje gezet, dankje!
De vraag was niet aan mij, maar ik wil er toch even op reageren omdat ik jaren een actieve boekblogger was en regelmatig boeken kreeg voor een recensie. Meestal voelde het lezen niet heel anders, maar ik heb weleens boeken gelezen die ik moest recenseren en echt niet goed vond. Heb dat ook weleens overlegd met de uitgever wat ermee te doen.
Deadlines waarop de recensie online moest staan zorgden trouwens wel voor een andere ervarinf, dan moest ik soms echt sneller lezen.
Ik las trouwens deze boeken dit jaar:
Ik heb in december nog 2 boeken gelezen en kom daarmee op 35 voor dit jasr. Voor mij een goed leesjaar. Had mijn favorieten en minst favoriete al gepost, maar Yellowface mag nog bij de favorieten, heel goed, heb hem 4 sterren gegeven! Heb ook Murtagh van Christopher Paolini gelezen, leuk om weer die wereld in te duiken (van Eragon), maar niet superbijzonder, 3 sterren.