Het algemene boekentopic #4

Vroeger ben ik ooit eens aan de Twilight boeken begonnen. Ik had dacht ik de eerste twee films gezien maar misschien ook wel alleen deel 1. We gingen op vakantie en ik had de boeken meegenomen en had er echt zin in om ze te gaan lezen die vakantie. De films vond ik echt ge-wel-dig dus ik zag er echt naar uit en had de boeken speciaal bewaard voor die vakantie. Maar ik vond er helemaal niks aan. Bella was een zeur, het was allemaal langdradig en die driehoeksverhouding vond ik helemaal suf. Ik was zo teleurgesteld maar dacht wel van goed de films zijn top dus dan weet ik over x jaar wel hoe het afloopt. Zo ging het ook.

Alleen toen vond ik laatst in de kringloop het tweede korte leven van Bree Tanner en ik dacht vooruit laat ik die eens herlezen want die vond ik volgens mij wel okƩ. En @Bakkes had wel eens gezegd dat ze de boeken goed vond dus ik dacht we doen een poging. Die novelle is idd een goed kort verhaal. Dus ik dacht we gaan de rest van de boeken ook verzamelen en ze gewoon nog eens lezen. Het duurde even maar toen had ik ze allemaal en ben ik met het eerste deel begonnen.

Maar nu komt het ik vond de boeken leuk en ik vloog er doorheen! OkĆ© er zitten erg rare dingen in zoals dat inprenten en discriminerend is het ook, twilight is niet geweldig geschreven als je gaat letten op hoe vaak hij boos is of woedend of kwaad of… Maar ik vond het dus leuk om Bella haar gedachten te lezen en daar in mee te gaan, die hele depressieve periode in Nieuwe maan vond ik ineens heel logisch en niet zeurderig (ik las op Reddit iets over dat ze zo herkenbaar is als ze zo depri is ivm haar verliefdheid, dat had ik nog nooit meegemaakt toen ik het voor het eerst las dus misschien is dat het) en er waren best wat dingen uit de films die nu meer inhoud hebben/logischer zijn.

Ik vind het trouwens heel knap hoe goed ze deze boeken hebben verfilmd. Breaking Part 1 en 2 vind ik wel echt vele malen beter dan het boek. Het boek is spannend maar de films… Ha ik baalde zo hard toen ze haar ogen open deed en die film stopte en we een jaar moesten wachten en al die tijd geen spoilers lezen want we wilden het einde niet weten. En oh man mijn vriendin en ik zaten op het puntje van onze stoel toen ze gingen vechten tegen de Volturi en er allemaal leuke personages dood gingen. We dachten alleen maar NEE wat gebeurt hier?! Die hele bioscoopervaring was trouwens top want zo zaten heel veel in de zaal haha. (op de films is ook genoeg aan te merken ik heb de films al vaak herkeken en elke keer valt me weer op hoe slecht die kapsels en de make-up zijn en dan die stemmen van die wolven)

Volgens mij is dit voor het eerst dat ik een jeugdboek nu wel leuk vind en vroeger niet. Ik ben wel benieuwd of jullie dat eens hebben gehad? En met welk boek?

6 likes

Echt leuk om je enthousiasme te lezen door je verhaal heen haha! Ik kan me nog goed herinneren dat ik na film 1 thuis kwam en ook meteen de boeken wilde lezen. Ik vond het wel meteen verslaafd (maar ik was ook een zeurderige, depri tiener dus dat past wel bij de vibe :joy:) en heb na deel 3 in het NL alle 4 de boeken opnieuw in het Engels gelezen omdat 4 nog niet uit was in het Nederlands.

Je hebt tegenwoordig ook Midnight Sun (Twilight vanuit Edwards perspectief). Dat vond ik weer heerlijk trashy een paar jaar terug, dus mocht je die nog niet hebben gelezen…

Oh en op je vraag, ik heb het tot nu toe alleen andersom gehad (dingen die als 20 jarige fantastisch vond maar met reread in zie hoe slecht het eigenlijk is haha)

5 likes

Ik heb deze week De laatste dagen van de dorpsgek gelezen. Gaat over geestelijke gezondheid(szorg) op het (Friese) platteland. Echt een mega interessant boek en ik vloog er doorheen. Ook voor iedereen die niks met ggz, Friesland of het platteland te maken heeft. Echt een aanrader!

Vandaag begonnen in de Hollander van Matthijs Deen en een begin gemaakt in Het Derde Rijk (KnausgƄrd)

5 likes

Ik heb Children of Time uit en ik vond het echt een goed boek, wel heel technisch en vooral veel world building, maar ook wel een sterk verhaal. Ik ben wel benieuwd naar de volgende boeken maar ik moet even bijkomen van de moeilijke taal.

Nu begonnen in Wild Dark Shore van Charlotte McConaghy en dat begint al heel sterk.

@Janniebeton ah ik was Long Island Compromise vergeten. Ik had die opgezocht maar was toen begonnen in Fleishmann is in Trouble van dezelfde schrijver. Ben heel benieuwd!

2 likes

Ik kwam er juist niet doorheen en heb het moeten wegleggen. Ik geef het later nog wel een kans misschien.

1 like

Ik ben nu op een derde en ik ben wel benieuwd waarom je er niet doorheen kwam, haha. Ik vind het best intrigerend geschreven!

@twijfelaar ik herken allebei wel. Ik ben nu halverwege en vind dat er een goede spanningsboog in zit. Ik wil graag weten wat er gebeurd is. En tegelijkertijd is de spanningsboog of het tempo niet groot genoeg om echt lekker door te willen lezen.

1 like

Heeft iemand nog leuke kobo plus tips? Niet te moeilijk graag, ik hoef geen hoogstaande literatuur. Maar ook geen slechte vertalingen of echt slechte/domme boeken (al het blauw van de hemel looking at you :smiling_face_with_tear:)

Ik vond lessen in chemie en waar is bernadette allebei heel leuk en makkelijk lezen.

1 like

Ik ben 3 maanden geleden aan Grand Hotel Europa begonnen, maar ik kom er gewoon niet doorheen. Iedereen lijkt zo lyrisch te zijn over dit boek. Anderen die hetzelfde hadden?

Ik vond het ook echt ploeteren!

Ik ben the great believers aan het lezen van Rebecca Makkai en ik vind het best wel een teleurstelling. Het is echt niet slecht en ik lees het ook wel uit, maar ik had er meer van verwacht. Het is echt zo’n boek dat helemaal niks van je vraagt. Het onderwerp (Aids epidemie in Chicago in de jaren '80, ingewikkelde ouder-kind relaties) is wel zwaar, en met momenten is het ook wel ontroerend en meeslepend en mooi geschreven, maar ik vind het verder beetje ā€œplatā€ ofzo. ā€œEn toen ditā€ ā€œen toen datā€, maar behalve het verhaal zit er niet veel. Ligt het aan mij? Mis ik iets?

Leuk om te lezen! Ik vond de boeken vanaf deel 1 al geweldig en heb ze echt verslonden. Denk dat ik rond de 23 jaar was toen. Echt mooie herinneringen aan. De films vond ik ook geweldig behalve toen er ineens een andere regisseur kwam en de wolf begon te praten dat vonden we allemaal cringe in de bios :joy: het was inderdaad ook super leuk om die films zo in de bioscoop te bekijken samen met andere fans.

Ik ga het denk ik opgeven, want ik wil lezen leuk vinden en dit voelt als een taak :smiling_face_with_tear:

1 like

Nou kom ik toevallig nog een keer maar ook hierin kan ik me vinden. Het pakte me al met al niet echt…

Alleen en duizend mensen? Ben ± 2u aan het lezen en leest makkelijk weg.

1 like

Beatriz Serrano - Ontevreden
Paulien Cornelissen - De verwarde Cavia
Taylor Jenkins Reid - De zeven echtgenoten van Evelyn Hugo
Vond ik leuke en niet al te zware boeken, en goed geschreven!

3 likes

Ik vond hem ook vreselijk. Kon die plakkerige auteur ook echt niet koppelen aan seks. Ew. Heb het boek afgelopen week naar de kringloop gebracht. :put_litter_in_its_place:

2 likes

Ja, ik vond het ook vreselijk. Had hem ook nog voor mijn verjaardag gevraagd omdat iedereen er zo lyrisch over was. Ik kreeg bij alles zo’n vies, groezelig gevoel. Ik weet dat het boek als een satirische maatschappijkritische roman bedoelt is. Maar die verkrachtingsscene kwam ik niet doorheen. Werd er helemaal naar van.

En los daarvan; de schrijfstijl spreekt me ook niet aan. Heb dit vaker bij literaire romans. Zelfde heb ik bij Rob van Essen - hier kom ik nog op terug. Totaal ander genre, maar heb me daar echt doorheen geworsteld. Ik dacht: ik ga die 5 ster recensies nog wel begrijpen. Nee dus.

Ontevreden vind ik echt een aanrader, grappig en herkenbaar (vooral voor mensen met een kantoorbaan haha)

1 like