Vroeger ben ik ooit eens aan de Twilight boeken begonnen. Ik had dacht ik de eerste twee films gezien maar misschien ook wel alleen deel 1. We gingen op vakantie en ik had de boeken meegenomen en had er echt zin in om ze te gaan lezen die vakantie. De films vond ik echt ge-wel-dig dus ik zag er echt naar uit en had de boeken speciaal bewaard voor die vakantie. Maar ik vond er helemaal niks aan. Bella was een zeur, het was allemaal langdradig en die driehoeksverhouding vond ik helemaal suf. Ik was zo teleurgesteld maar dacht wel van goed de films zijn top dus dan weet ik over x jaar wel hoe het afloopt. Zo ging het ook.
Alleen toen vond ik laatst in de kringloop het tweede korte leven van Bree Tanner en ik dacht vooruit laat ik die eens herlezen want die vond ik volgens mij wel oké. En @Bakkes had wel eens gezegd dat ze de boeken goed vond dus ik dacht we doen een poging. Die novelle is idd een goed kort verhaal. Dus ik dacht we gaan de rest van de boeken ook verzamelen en ze gewoon nog eens lezen. Het duurde even maar toen had ik ze allemaal en ben ik met het eerste deel begonnen.
Maar nu komt het ik vond de boeken leuk en ik vloog er doorheen! Oké er zitten erg rare dingen in zoals dat inprenten en discriminerend is het ook, twilight is niet geweldig geschreven als je gaat letten op hoe vaak hij boos is of woedend of kwaad of… Maar ik vond het dus leuk om Bella haar gedachten te lezen en daar in mee te gaan, die hele depressieve periode in Nieuwe maan vond ik ineens heel logisch en niet zeurderig (ik las op Reddit iets over dat ze zo herkenbaar is als ze zo depri is ivm haar verliefdheid, dat had ik nog nooit meegemaakt toen ik het voor het eerst las dus misschien is dat het) en er waren best wat dingen uit de films die nu meer inhoud hebben/logischer zijn.
Ik vind het trouwens heel knap hoe goed ze deze boeken hebben verfilmd. Breaking Part 1 en 2 vind ik wel echt vele malen beter dan het boek. Het boek is spannend maar de films… Ha ik baalde zo hard toen ze haar ogen open deed en die film stopte en we een jaar moesten wachten en al die tijd geen spoilers lezen want we wilden het einde niet weten. En oh man mijn vriendin en ik zaten op het puntje van onze stoel toen ze gingen vechten tegen de Volturi en er allemaal leuke personages dood gingen. We dachten alleen maar NEE wat gebeurt hier?! Die hele bioscoopervaring was trouwens top want zo zaten heel veel in de zaal haha. (op de films is ook genoeg aan te merken ik heb de films al vaak herkeken en elke keer valt me weer op hoe slecht die kapsels en de make-up zijn en dan die stemmen van die wolven)
Volgens mij is dit voor het eerst dat ik een jeugdboek nu wel leuk vind en vroeger niet. Ik ben wel benieuwd of jullie dat eens hebben gehad? En met welk boek?