Het algemene boekentopic #4

oh en nancy drew!!!

en van deze auteur waren er ook meerdere spannende boeken

IMG_5043

en fear street seniors met deze foto’s in het boek

5 likes

oja wooow!

ik zet de foto’s ff in spoiler mocht het irritant zijn maar ik was dit zelf helemaal vergeten tot ik ze zag

Samenvatting

ging ff opzoeken ook hoeveel boeken rl stine heeft geschreven… zijn er echt meer dan 300 blijkbaar. en ik denk dat de meesten van ons er zeker 100 hebben gelezen

12 likes

OMG JA!!! Wowowoww memory unlocked

1 like

Waaaauw wat heerlijk al deze favorieten!!! :smiling_face_with_three_hearts:

Vooral De kinderen van de Grote Beer vond ik echt fantastisch als kind, kreeg elk jaar een nieuw deel van mijn moeder. Verder was ook Minoes een grote favoriet. En Polleke van Guus Kuijer vond ik ook fantastisch.

4 likes

HAHA ik zie deze titels en er loopt gelijk een rilling over mn rug, vond dat gevoel zoooooooo lekker vroeger, dat het eigenlijk nét te spannend is, maar je toch verder MOET lezen. Ik heb dat nu eigenlijk nooit meer met boeken, jammer is dat

5 likes

Eerlijk die fear street deel 1, 2, 3 was echt eng op sommige momenten vooral hoe sommige situaties zo visueel uitgebreid werd beschreven…

1 like

Ik mis nog de Kameleon boeken, die verslond ik vroeger ook. En van Thea Beckman ook Zwerftocht met Korilu, die heb ik ook echt vaaaaak gelezen.

Ben nu bezig in de Dungeon Crawler Carl boeken, iemand anders ook al gelezen? Ben inmiddels tegen het einde van deel vier. Vind ze echt zo tof!
Kreeg van een vriendin een reel erover doorgestuurd omdat ik het zo aan het promoten ben bij mijn vrienden ook, en krijg daardoor nu ook steeds reels over de audioboeken, en hoewel ik nog nooit in mijn leven een audioboek geluisterd heb, ben ik hier nu wel heel benieuwd naar, de man die de boeken inspreekt doet echt voor elk personage een heel passende stem.

Jaaa ik luister dus afwisselend de audioboeken en dan het boek lezen. Echt wel de moeite waard ipv gewoon droog voorlezen (waar ik geen geduld voor heb).

1 like

De maand is weer voorbij! Ik heb geen augustus update gegeven dus bij deze aug & sept:

Ik zie jou - Irene Avogadri > 3 ster

Leest makkelijk door. Sommige hoofdstukken lijken een beetje ‘losse flodders’ en ik had gehoopt meer van het event management te lezen, maar het ging meer over mantelzorg en het gezin draaiende houden.

Sociopaat - Patric Gagne > 4 ster

Indrukwekkend boek. Het geeft je een rauwe en eerlijke inkijk in het leven van Patric als sociopaat. Zij neemt je mee in gebeurtenissen en gedachten vanaf jongs af aan tot aan een volwassen vrouw. Ook hoe haar familie en naasten met haar omgaan wordt omschreven. Fascinerend! Hoewel dit boek ook geschreven is voor andere sociopaten (zij miste zelf ervaringen en überhaupt een diagnose), verbaasde het me wel dat ze in het boek/haar leven niet in aanraking komt met andere sociopaten.

De winkel van mijn vader - Simon Rozendaal > 3,5 ster

Interessant om te lezen over de geschiedenis van Katendrecht in de vorige eeuw - ook als je er zelf (zoals ik) niet een directe link mee hebt.

Ik zie je - Matthijs Klein > 3 ster

Fender, de eigenaar van een videotheek, leidt een teruggetrokken leven. Tot hij Lisa ontmoet en zij een relatie krijgen. Lisa is verslaafd aan drugs en heeft/had een levendig seksleven - beide houdt ze achter voor Fender tot hij dit zelf ontdekt. Het boek wilde ik continue verder lezen. Alhoewel ik me niet helemaal kon vinden in de complottheorieën rondom Elvis; het ‘adoreren’ van Lisa terwijl Fender het druggebruik haatte; maar ook de stukken dat Fender zelf hallucinaties leek te hebben. Het einde laat mij met veel vraagtekens over. Ik hou niet zo een open einde. Kortom: zeker vermakelijk, maar nog veel vraagtekens!

Over geld praat je wel - Vincent Kouters > 4 ster

Dit boek beschrijft de reis van Vincent in zijn weg naar tonnair en geeft praktische tips. Door het luisteren naar z’n podcast & lezen van Substack kende ik veel tips al en heeft het mij niet veel nieuwe inzichten gegeven. Leest makkelijk, tips zijn begrijpelijk en ik kan het anderen alleen maar toejuichen om na te denken over je financiën.

The Wedding People - Alison Espach > 5 ster

Heerlijk boek. Je volgt een bruid in de week (vol activiteiten en feesten) naar haar bruiloft toe. Hiervoor heeft ze een hotel volledig afgehuurd, maar op de eerste avond blijkt er toch ook een andere vrouw te zijn ingecheckt met het doel om die avond in het hotel zelfmoord te plegen. Ze raken aan de praat en je volgt beide vrouwen in dit boek. Soms lijken hun levens samen te smelten en lijkt het erop dat ze vriendinnen worden, in andere delen weer totaal niet. Ik vloog in een paar avonden door het boek heen en heb het gevoel dat ik met beide vrouwen echt een band opbouwde.

Tegen elke prijs (Kliniek Zuid) - Nick de Koning > 4 ster

Dit boek is net een soap. Veel clichés maar erg vermakelijk vandaar mijn hoge score. Leest makkelijk weg, leuke personages. Ik heb het in 2 dagen uitgelezen en met het open eind van het boek; op naar deel 2.

Het geschenk - Gaea Schoeters > 3,5 ster

Als luisterboek. Originele insteek van dit boek: er verschijnen opeens 20.000 olifanten in Berlijn als geschenk van de president Botswana na strenge wetgeving over ivoor. Met verkiezingen in aantocht zaak om dit zo goed en snel mogelijk op te lossen. Ik heb het als luisterboek geluisterd en was er zo doorheen. De stad Berlijn die door de olifanten op z’n kop staat, reactie daarop vanuit de politieke partijen met morele (en minder morele) oplossingen.

Levenslessen van 100-jarigen deel 2 - Marjon Bolwijn > 4 ster

Net als de 1e editie zijn dit korte verhalen van 100-jarigen die kort geïnterviewd worden. Mooie levenslessen, interessant om hun kijk op het leven te zien en ja… in bepaalde opzichten was het vroeger beter (maar ook genoeg niet!).

In voor- en tegenspoed (maar alleen als jij de afwas doet) - Ragna Heidweiller > 3 ster

Dit handboek geeft je tips om taken/kinderen/huishouden/mental load eerlijk te verdelen onder 2 partners met cijfermatige onderbouwing over hoe we er nu als samenleving voor staan. Interessant, soms herhalend, vooral gericht op gezinnen mét kids (die ik niet heb waardoor een groot deel minder relevant voor mij is - fijn; minder taken te verdelen :smiley:)

In de bajes: Indringende verhalen van een gevangenisbewaarder - Gerlan den Braber > 3 ster

Als luisterboek. De titel zegt het al, het boek geeft een kijkje in de bajes. Verhalen over gevangenen worden afgewisseld met onderbouwing en ‘hoe het beter kan’ vanuit de oud bewaarder.

Een schitterend gebrek - Arthur Japin > 4,5 ster

Dit boek heb ik jaren terug moeten lezen voor de leeslijst en was toen mijn favoriet. Ook bijna 20 jaar later stelt het niet teleur. Alhoewel het boek soms ingewikkeld te begrijpen is en ik nog steeds niet alles snap. Een liefdesverhaal dat zich rond 1750 afspeelt in Italië en Amsterdam met een verrassend einde. Ook het inkijkje in ‘vroeger’ geeft een extra dimensie aan het boek.

5 likes

Ik vond als tiener de Jeroen en Pauline serie van Haye van der Heiden ook heeeel interessant

3 likes

Kwam er gisterenavond achter toen ik mn Storygraph updatete dat het al deel vijf was die ik gisteren heb uitgelezen, niet deel vier :smile: vanavond dus beginnen in deel zes!

Heb buiten die vijf delen van Carl in september verder ook nog I Want to Die but I Want to Eat Tteokbokki gelezen (3 :star:). En The God of The Woods die volgens mij @grace hier aangeraden had, en die was echt heel nice, perfect voor op het strand tijdens mijn vakantie (3,75 :star:)

1 like

Heel niche maar ik was lid van de Barbieclub en dan kreeg je elke maand een boekje. Niks bijzonders maar vond ik heel leuk.

Toen ik wat ouder was las ik graag de boeken van Heleen Vreeswijk, Chatroom en Loverboy zijn titels.

Daarnaast las ik vrijwel alles wat al genoemd is, zo leuk!

1 like

Helemaal fan van Monica Furlong ook hier. En Thea Beckman.
Wie ik ook graag las was Lydia Rood o.a. Maanzaad en Een mond vol dons.

Verder ook de babysittersclub en hotel Rozenbottel. Ik las ook vaak al boeken waar ik eigenlijk te jong voor was, maar ik had op een gegeven moment de B kast in de bieb uitgespeeld. En dan ga je C boeken lezen en boeken bij je ouders uit de kast.

Toen ik net zelf kon lezen heb ik de kinderen van Bolderburen echt wel 100x gelezen met m’n nachtlampje stiekem aan terwijl ik eigenlijk niets slapen. Geweldig vond ik dat.

En er is nu een boek waar ik niet op kan komen en ook geen idee meer heb waar het over ging. Weet nog een cover met een jongen en een meisje volgens mij en iets met een eerste verliefdheid en iets met Spanje. Ook iets met een hotel? Nou ja gééééén idee, maar wel frustrerend.

2 likes

Bedoel je een boek van Kate Cann?

1 like

Nee, die heeft pas boeken geschreven na 2000. Wat ik bedoel is echt jaren 90 :older_woman:t2:

Ooh jaa daar was mijn oma lid van een tijdje en die boekjes heb ik gekregen! Ze zijn zo kneuterig en schattig ik snap wel dat ik er vroeger fan van was. Ik heb ook een hele oude die is nogvan mijn moeder van vroeger. Volgens mij was het niet van de echte barbie maar wel een soortgelijke pop.en dat is dan een zelfde soort boek als die barbieclub boeken maar dan alle scènes nagespeeld en gefotografeerd. Dat vond ik echt fascinerend als ik dan logeerde bij mijn oma. Het was ook een soort thee visite met ouderwetse stoeltjes en bloemetjes.

Ik moest gelijk denken aan tina topper nummer 1, ik dacht dat die mijn eerste zoen heette maar dat is niet zo het is mijn zomer in Amerika. Wel een boek uit 1993 dus misschien een latere titel?

1 like

Nee ik hem hem al, ik was even vergeten dat ik ook heel kort een paardenmeisjesfase heb gehad van 6 maanden ofzo. Ik kon geen betere afbeelding vinden. Het is Rancho Romantica op Mallorca van Yvonne Bril

1 like

O jaaaaa WOW de Tina topper, helemaal vergeten.

1 like

Omg ja, ik vond het ZO spannend om die te lenen bij de bieb. Was echt een beetje mijn seksuele voorlichting, want was er eigenlijk nog te jong voor.