Het algemene boekentopic #4

Ooohh dit was ook nog wel een goeie geweest voor mn vakantie. Ben wel benieuwd hoe dit boek dan is, want spoiler over bunny: vond het bij Bunny zo leuk en spannend dat je heel lang niet zeker bent van wtf er nu allemaal gebeurt en of het zich in “de echte wereld” afspeelt of niet

1 like

Dit is trouwens m’n boekselectie geworden voor m’n vakantie, o.a. n.a.v. jullie tips en dit topic! Thanks!

En dan na m’n vakantie beginnen in misdaad en straf haha

14 likes

Dit boek is het perspectief van de bunnies! Ik ben er pas net in begonnen maar tot nu toe wel interessant om hun verhaal te lezen!

1 like

Jaa, ik ben benieuwd wat je er van vindt!!

1 like

Oh, ik ben erg benieuwd naar je mening over The Boys from Brazil!

2 likes

Ik ga binnenkort naar Schotland dus ik ben de hele Harry Potter reeks opnieuw aan het lezen :heart_eyes:

6 likes

Als jij een boek hebt gelezen kan je dan na die tijd ook hele zinnen uit je hoofd citeren?

• Ja
  • Nee
  • Wel als ik het boek vaker heb gelezen
  • Boeken niet maar films wel
  • boeken, films, maffe filmpjes maakt niet uit ik ben een pro in dingen herhalen

0 stemmers

Ik ben na tien minuten zelfs het plot alweer vergeten

23 likes

Same hahah, maar ik denk soms dat het komt omdat ik heel snel lees. Dat ik het gewoon niet Ă©cht opsla in mijn hoofd. Tenzij een boek echt veel indruk maakt natuurlijk, maar ik lees meestal wat ‘luchtigere’ boeken.

4 likes

Ik hou ook niet voor niks Goodreads bij. Anders vergeet ik gewoon dat ik het boek heb gelezen.

4 likes

Soms! Als ik veel boodschappen haal denk ik wel eens aan de zin “Fred has done us a big shop!” van The Rachel Incident

4 likes

Ik kreeg steeds berichten over een Engels onderzoek dat natuur-woorden steeds meer uit boeken verdwijnt, dat merk ik ook wel.
Ik lees graag boeken waar landschap/natuur/dieren een belangrijke rol hebben, en daar ook veel woorden over hebben.
Benieuwd naar tips van boeken die wel nog die diepte hebben en dus niet over mensen/relaties gaan.
Ik heb heel veel van die wandel/trailboeken-ervaringen gelezen, zoek eigenlijk (dikke) romans over natuur.

1 like

Ik denk dat je deze dan al gelezen hebt, maar moest er aan denken: The Hidden Life of Trees en Braiding Sweetgrass. Beide geen romans overigens.

En ik moest denken aan North Woods van Daniel Mason. Wel een roman. Het gaat over natuur en dieren, maar het verhaal draait nog steeds vooral om mensen, dus weet niet of het helemaal voldoet.

Ja, die bovenste heb ik inderdaad al gelezen.
Ik ga die onderste even bekijken.

1 like

Ik weet er nog een! The eyes and the impossible! Die is zo leuk. Ook deze moet je wel aanspreken: het is een kinderboek voor alle leeftijden en de dieren gedragen zich aan de ene kant wel als dieren, maar zijn ook personages met menselijke trekjes, reflectievermogen en onderlinge relaties.

2 likes

Ik moet denken aan De plantenjager van Leningrad, maar dat gaat eigenlijk toch nog steeds wel over mensen en ook wel politiek en geschiedenis. Maar wel een heel uniek en specifiek stuk van natuur om over te lezen.

2 likes

Het zijn niet direct romans maar de boeken van Robert MacFarlane en Waterlog van Roger Deakin, over een man die door rivieren in de UK zwemt vind je misschien ook wel mooi.

In de Barroy serie van Roy Jacobsen (De Onzichtbaren etc) en Zomerboek van Tove Jansson wordt de aanwezige natuur (naar mijn aanvoelen) best uitgebreid beschreven/speelt een grote rol, maar het zijn wel romans waar ook een plot (over mensen/relaties) in zit. Wel heel mooi beschreven! Honderd-miljoen-jaar-en-een-dag van Jean-Baptiste Andrea ook, maar ook daar speelt het een rol in een verhaal.

Heb je voorbeelden van boeken die je zoekt? Want ik kan wel boeken bedenken waar natuur een belangrijke rol speelt en waarin dat uitgebreid beschreven wordt, maar ik heb het idee dat mensen/menselijke relaties/de menselijke psyche vrijwel altijd een belangrijke rol spelen.

1 like

Prima leesmaand, de Hobbit en a dark and secret magic waren wel echt slowreads. De Hobbit is gewoon echt niet mijn genre, maar ik vond het wel heel leuk om eens gelezen te hebben. Dark and secret magic is gewoon niet zo’n goed boek maar dat drong pas rond 70% tot me door dus toen heb ik 'm wel uitgelezen.
De dag dat de walvis kwam is ook voor m’n boekenclub.

2 likes