Het algemene boekentopic #4

Ik ga binnenkort naar Schotland dus ik ben de hele Harry Potter reeks opnieuw aan het lezen :heart_eyes:

6 likes

Als jij een boek hebt gelezen kan je dan na die tijd ook hele zinnen uit je hoofd citeren?

• Ja
  • Nee
  • Wel als ik het boek vaker heb gelezen
  • Boeken niet maar films wel
  • boeken, films, maffe filmpjes maakt niet uit ik ben een pro in dingen herhalen

0 stemmers

Ik ben na tien minuten zelfs het plot alweer vergeten

22 likes

Same hahah, maar ik denk soms dat het komt omdat ik heel snel lees. Dat ik het gewoon niet écht opsla in mijn hoofd. Tenzij een boek echt veel indruk maakt natuurlijk, maar ik lees meestal wat ‘luchtigere’ boeken.

4 likes

Ik hou ook niet voor niks Goodreads bij. Anders vergeet ik gewoon dat ik het boek heb gelezen.

4 likes

Soms! Als ik veel boodschappen haal denk ik wel eens aan de zin “Fred has done us a big shop!” van The Rachel Incident

4 likes

Ik kreeg steeds berichten over een Engels onderzoek dat natuur-woorden steeds meer uit boeken verdwijnt, dat merk ik ook wel.
Ik lees graag boeken waar landschap/natuur/dieren een belangrijke rol hebben, en daar ook veel woorden over hebben.
Benieuwd naar tips van boeken die wel nog die diepte hebben en dus niet over mensen/relaties gaan.
Ik heb heel veel van die wandel/trailboeken-ervaringen gelezen, zoek eigenlijk (dikke) romans over natuur.

1 like

Ik denk dat je deze dan al gelezen hebt, maar moest er aan denken: The Hidden Life of Trees en Braiding Sweetgrass. Beide geen romans overigens.

En ik moest denken aan North Woods van Daniel Mason. Wel een roman. Het gaat over natuur en dieren, maar het verhaal draait nog steeds vooral om mensen, dus weet niet of het helemaal voldoet.

het zijn niet echt romans maar je zou naar de boeken van Robin Wall Kimmerer kunnen kijken. zelf nog niet gelezen maar ik wil als eerst haar boek over mos lezen en daarbij geven de reviews aan dat het geen droge opsomming is van feitjes maar een mooi samenhangend verhaal.

edit: ah zie nu de reactie boven mij en braiding sweetgrass is ook van haar!

3 likes

Ja, die bovenste heb ik inderdaad al gelezen.
Ik ga die onderste even bekijken.

1 like

Ik weet er nog een! The eyes and the impossible! Die is zo leuk. Ook deze moet je wel aanspreken: het is een kinderboek voor alle leeftijden en de dieren gedragen zich aan de ene kant wel als dieren, maar zijn ook personages met menselijke trekjes, reflectievermogen en onderlinge relaties.

2 likes

Ik moet denken aan De plantenjager van Leningrad, maar dat gaat eigenlijk toch nog steeds wel over mensen en ook wel politiek en geschiedenis. Maar wel een heel uniek en specifiek stuk van natuur om over te lezen.

2 likes

Het zijn niet direct romans maar de boeken van Robert MacFarlane en Waterlog van Roger Deakin, over een man die door rivieren in de UK zwemt vind je misschien ook wel mooi.

In de Barroy serie van Roy Jacobsen (De Onzichtbaren etc) en Zomerboek van Tove Jansson wordt de aanwezige natuur (naar mijn aanvoelen) best uitgebreid beschreven/speelt een grote rol, maar het zijn wel romans waar ook een plot (over mensen/relaties) in zit. Wel heel mooi beschreven! Honderd-miljoen-jaar-en-een-dag van Jean-Baptiste Andrea ook, maar ook daar speelt het een rol in een verhaal.

Heb je voorbeelden van boeken die je zoekt? Want ik kan wel boeken bedenken waar natuur een belangrijke rol speelt en waarin dat uitgebreid beschreven wordt, maar ik heb het idee dat mensen/menselijke relaties/de menselijke psyche vrijwel altijd een belangrijke rol spelen.

Prima leesmaand, de Hobbit en a dark and secret magic waren wel echt slowreads. De Hobbit is gewoon echt niet mijn genre, maar ik vond het wel heel leuk om eens gelezen te hebben. Dark and secret magic is gewoon niet zo’n goed boek maar dat drong pas rond 70% tot me door dus toen heb ik 'm wel uitgelezen.
De dag dat de walvis kwam is ook voor m’n boekenclub.

2 likes

Veel boeken gelezen deze maand. Deze sprongen er voor mij uit:

Dertien meisjes van Nanjing (ook wel bekend als (de film) Flowers of War): over Chinese meisjes die opgesloten/ ondergedoken zitten in een kerk samen met oa prostituees (later troostmeisjes) tijdens het bloedbad van Nanjing toen China bezet was door Japan. Schrijfstijl niet super, maar indrukwekkend verhaal.

Geen weg terug: heftig en indrukwekkend verhaal van Tursun, een Oeigoerse vrouw die in een Chinees heropvoedingskamp terechtkomt.

Rouwdouwers: ja gewoon goed en mooi geschreven. Een van de beste boeken die ik in de afgelopen periode heb gelezen.

5 likes

Het was een drukke maand dus weinig gelezen, hopelijk meer in oktober :pray:

5 likes

Deze maand heb ik voor mijn doen lekker doorgelezen/-geluisterd. Van deze boeken was ik onder de indruk:

Geef ze gerust een krentenbol - Aaf Brandt Corstius
Heerlijk kneuterige verzameling columns over het leven met haar kinderen. Heb hier echt van genoten.

Beladen huis - Christien Brinkgreve
Ik weet dat de meningen verdeeld zijn over dit boek, maar zelf vond ik het bewonderenswaardig hoe ze de relatie met haar (overleden) man beschreef en wat voor effect de relatie op hen beiden had.

Humans of New York - Brandon Stanton
Van de bekende blog met fotografie van en verhalen over New Yorkers. Heel knap hoe Stanton bijzondere verhalen verteld weet te krijgen.

Nightbitch - Rachel Yoder
Ik was onder de indruk van hoe Yoder het moederschap en het hebben van een kind omschrijft. Ik wist verder niet helemaal of het nou een heel kunstig project is wat de hoofdpersoon doormaakt/opzet, of dat ze gewoon kats psychotisch is. Het einde vond ik minder sterk, daarom 4 sterren.

As in tas - Jelle Brandt Corstius
Aangezien ik het halve oeuvre van z’n zus erdoorheen heb gejaagd afgelopen maand, heb ik deze ook maar opgepakt. Een lief boek over de gecompliceerde band met zijn nogal excentrieke vader.

6 likes

Ik vind de boekenoverzichten hier altijd zo leuk! Haal er regelmatig inspiratie uit. Hierbij mijn overzicht van september.

There are Rivers in the Sky
Viel me tegen. Ik had niet eerder iets van Shafak gelezen, maar hoorde veel goede verhalen over haar manier van schrijven. Ik vond het idee van ‘water heeft herinneringen en verbindt ons allen’ een beetje te vergezocht en gaf niet echt om de personages.

The Raven Scholar
Heerlijke fantasy, grappig, spannend, intrigerend. Ik hou echt van fantasy en dit sleepte me helemaal mee.

I Who Have Never Known Men
Is hier al vaker voorbij gekomen, maar mooi en boeiend verhaal wat me nog lang is bij gebleven.

The Hallmarked Man
Haat JKR maar ze kan wel echt goede thrillers schrijven.

Slanting Towards the Sea
Mooi debuut van een Kroatische schrijfster. Over je eerste liefde, teleurstellingen in het leven, en leven in Kroatië. Erg mooi.

3 likes