Het algemene boekentopic #4

Ik had een lekkere maand. De Freida McFaddens heb ik allemaal geluisterd. Zijn echt chille luisterboeken voor in de auto, omdat je niet 100% je aandacht erbij hoeft te houden om het goed te kunnen volgen. Verder was The Reformatory misschien wel mijn favo boek van het hele jaar. Semi horror-verhaal over een fucked up jongensschool in Florida in de jaren '50. Heel goed geschreven.

6 likes

Deze maand heel veel gelezen omdat ik begonnen was met een challenge waarbij ik minder op mijn telefoon zou zitten, werkt dus wel!

9 likes

Leuk, hoe heb je dat aangepakt?

2 likes

In de boekenwinkel zag ik dat er een nieuw boek was verschenen over Vianne Rocher van chocolat. Dat had ik helemaal niet verwacht want het verhaal is wel verteld in 4 boeken en dan nog twee die er zijdelings bij horen, maar het was weer helemaal leuk om te lezen! Dit is een prequel. Het is wel jammer dat Joanne Harris best vaak bepaalde zinnen herhaalt maar dat is een kleinigheid. De sfeer is net zo fijn neergezet en uiteindelijk gebeurd er niet eens zoveel maar dat merk je niet het verhaal blijft boeiend tot het einde. Het boek heet trouwens gewoon Vianne.

Het is trouwens wel een hele lelijke voorkant. De aardbeiendief vond ik ook al niet zo maar dit is nog erger. Het is helemaal roze met een tekening van de voorkant van een winkel. Opzich past het bij het verhaal maar de uitstraling is nu liefelijk en dat vind ik niet echt passen bij het verhaal.

5 likes

Wauw en of het werkt! Ik ben ook benieuwd hoe je het aangepakt hebt

1 like

Heb hier echt van genoten. Idd heel vermakelijk. Beetje Walking dead, maar iets minder intens, had echt even schrik voor de safe havens haha. Verrast wel door het milde einde. En verrast dat ik fonetisch Fries kan lenzen blijkbaar. Goede tip!

3 likes

November

Small boat is een mega aanrader, heel dun boekje/ je hebt het zo uit, maar heel indrukwekkend (over de vluchtelingencrisis)
Camping vond ik goed tot het kut einde :lying_face:
Intercepts was zooooooo slecht, ik had zin in een lekker horror boek maar dit was echt op kinderniveau geschreven en gewoon in z’n geheel een ontzettend dom boek. Het krijgt op goodreads een mega hoge score? Maar de meeste mensen hebben geen smaak blijkt maar weer :cowboy_hat_face:
Weerwater begon heel goed (the wall-achtig) maar vanaf deel 2 konden de personages me niet meer zo boeien en ik vond het ook wat archaïsch geschreven.

Heeft iemand die nieuwe thomas olde heuvelt al gelezen? Ik vond hex leuk, de rest van zijn boeken allemaal niet zo goed maar ik ben wel weer benieuwd

4 likes

Ik heb hem gelezen. Gaf hem 4 sterren. Verhaal is origineel en creepy, maar ik vond het wat lang duren allemaal zoals wel vaker met zijn boeken. Daarom geen 5 sterren.

@vitaminwater Ik heb eigenlijk met de app ScreenZen ingesteld dat ik nog maar 3 blokken per dag op mijn telefoon kan (op bepaalde apps dan waar ik veel op zit de rest blijft bereikbaar). Van 9-10, 14-15 en van 19.30-20.30 waardoor ik merkte dat dat eigenlijk ruim genoeg was want in die tijd mocht ik dus onbeperkt van mezelf Instagrammen of tiktoks bekijken maar daarna ging het weer op slot. Vooral 's avonds scheelde het heel veel want ik wist dat ik vanaf half 9 eigenlijk niet meer echt iets leuks kon doen op mijn telefoon dus dan ging ik maar een boek lezen haha

7 likes

Sarah Wynn-Williams - Careless People
Boek van een exwerkneemster van Facebook. Meta heeft er alles aan gedaan om te voorkomen dat dit boek werd gepubliceerd (ze mag het boek ook niet promoten), dus des te meer reden voor mij om het te lezen. Hoe het er bij FB aan toegaat is nog een stuk erger dan ik dacht. De wanhopige pogingen van Zuckerberg om de president van China te spreken zijn ook mooi beschreven (en erg gênant).

Enige is dat haar eigen rol niet altijd even duidelijk is. Elke keer gaat Facebook een nog grotere grens over, maar zij blijft vertrouwen houden en doet een halfslachtige poging om de schade te beperken (wat nooit lukt).
In die zin vond ik de haaienaanval aan het begin van het verhaal wel tekenend voor haar gedrag in de rest van het boek. Niet worden gehoord, maar blijven volhouden totdat je letterlijk neervalt.

Janna Coomans - Dievenland
Ik zag dat boek de librisprijs geschiedenis heeft gewonnen en ben het toen gaan lezen. Mooi en vlot geschreven boek over dieven in de middeleeuwen en wat dat zegt over hoe mensen destijds leefden. Er zijn veel verhalen bekend over de adel/bovenlaag, maar veel minder over de “onbekende” mensen. Interessant om daar iets meer over te lezen.

Judith Franto - Narcis
Erg mooi boek over een vriendengroep in Oostenrijk in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog. Vond het echt heel mooi geschreven, kon het niet wegleggen. Zo’n boek waar je achteraf nog een tijd over nadenkt.

10 likes

Verslaafd aan liefde heeft wel echt m’n ogen geopend!

4 likes

Op het randje van november (sloeg het boek dicht om 23:50) toch nog een boek uitgelezen. Wat een verhaal, lang geleden dat ik zoveel gehuild heb door een boek. Echt prachtig. Vanochtend in begonnen en net dus uitgelezen. :star::star::star::star::star:

6 likes

Ik heb gisteren The Baltimore Boys van Joël Dicker uitgelezen, ik vond het echt een heel goed boek tot de laatste 10%.

Spoilers

Je wordt heel goed in het verhaal meegenomen vond ik, maar de redenen dat er van die grote tragedies waren was vooral vanwege jaloezie en miscommunicatie. Ik vond het allemaal een beetje te bizar ofzo. Maar ik vond de storybuilding wel heel goed en hoe je van het ene moment in de tijd naar het andere moment wordt geslingerd op een logische manier waardoor het wel spannend blijft tot het einde.

4 likes

Mijn november boeken!

Ik vond The Hounding echt heel goed. Deed me aan zowel The Virgin Suicides als Nightbitch denken!

8 likes

Bat Eater and Other Names for Cora Zeng

• Hele goeie gore, heel spannend en met hele belangrijke thema’s. Echt goede horror, wel wat lang. Vaak met afgrijzen zitten lezen :heart_eyes:

Overgave op Commando

• Ook echt heel grimmig, maar ook goed. Zou echt nooit een personage willen zijn in Nadia de Vries’ boeken want ze komen er vaak bekaaid vanaf zeg. Ze kan wél erg goed schrijven.

Zami

• Vond ik echt heel tof, gaan we bespreken in de Dolle Mina-boekenclub dus ga dan even mijn gedachten op een rij zetten.

Long Island Compromise

• Erg grappig, ik denk ook leuk voor mensen die van Succession houden ook al heb ik dat zelf nooit gezien, maar sowieso een aanrader voor mensen die het leuk vinden om in messy familie-geschiedenissen te duiken. Lekker dik boek.

En van Thirst Trap en Wij zijn de wolven heb ik reviews gepost.

10 likes

Oh, dank je voor de tip! The Virgin Suicides is één van mijn favoriete boeken, dus deze gaat op het lijstje!

2 likes

De leeswijzers van de lezersmars staan online. Wel iets voor leesclubs denk ik!

https://lezersmars.ilfu.com/begin-een-leesclub/

En lezen jullie wel eens boeken die mensen helemaal zelf hebben uitgegeven of via iets als boekscout? Nog aanraders?

1 like

Ja toevallig een arc via BookSirens, vond het echt bijzonder en best goed! Heb ook wel eens iets gelezen dat door iemand zelf was uitgegeven en dat was echt TROEP, dus door deze was ik positief verrast.
Als je googlet op de titel krijg je na Amazon mijn eigen post (het boek doet het dus nog niet zo goed whaha) dus die zal ik gewoon even linken Laura on Instagram: "Brasselero - Callaghan Black ⭐️⭐️⭐️⭐️ Ebook - 189 pages - independently published Swipe for review (ENG follows NL) I received an advance review copy for free, and am leaving this review voluntarily. Thanks @booksirens 🙌 #brasselero #callaghanblack #debutnovel #bookstagram #booksirens #arcreview #bookreview #bookstagram #boekstagram #boekreview"

1 like

De mensheid zal nog van mij horen vond ik héél goed, echt een van de meest indrukwekkende boeken die ik dit jaar gelezen heb. Ik begon eraan in mijn verlof en na de bevalling was ik er een tijdje niet voor in de stemming, maar daarna heb ik het in een ruk uitgelezen. De schrijver is in allerlei dagboeken gedoken die zijn gedoneerd aan het Nationaal Dagboekarchief en dat levert echt de meest bizarre verhalen op. Vaak wel treurig, helaas.

Weyward vond ik ook erg mooi en Emily Wildes encyclopedie der feeën was een leuk uitstapje, maar ik vond de worldbuilding niet heel sterk.

Ik geef trouwens bewust nooit sterren omdat ik dat a) heel ingewikkeld vind en b) omdat ik werkzaam ben in de boekenbranche en niet wil dat schrijvers met wie ik werk kunnen zien hoe ik hun boek en dat van hun collega’s gerate heb.

4 likes

Hierboven de fysieke boeken die ik gelezen heb deze maand, daarnaast heb ik nog qua fantasy romance de Death-Made Prince van Lisette Marshall gelezen (:star::star::star:) en Immortal Dark en Eternal Ruin van Tigest Girma gelezen (beide :star::star:, Academia is toch minder m’n ding). Island of Sea Women van Lisa See staat er ook niet op, maar heb ik geDNF’d. Twee sterren is op mijn rating scale trouwens ‘was oké’ en drie sterren ‘I liked it’, dus geen slechte maand. Alleen geen nieuwe favorieten.

2 likes