Ik ben November nu ook aan het lezen. Ga gewoon een Thomas Olde Heuvelt boeken marathon houden en Orakel en Echo hierna lezen.
Ik had echt een interessante lees maand in April!
Pod: Een verhaal verteld vanuit het perspectief van meerdere dolfijnen, met een focus op de klimaatcrisis. Dit is echt iets wat net je ding moet zijn, maar als liefhebber van een “animal pov” was ik hier wel fan van.
Rejection: Had ik al iets over geschreven, maar ik vond de eerste helft walgelijk en de tweede helft heel interessant. Echt een boek dat me verraste!
Colony: Over een groepje mensen die off-grid in het bos leven. Een heel goed boek waarin je langzaam het verleden van elk personage leert kennen. Ik had alleen meer willen lezen over hun leven zo zelfvoorzienend in de natuur en dat was niet echt het geval.
Best Offer Wins: Over een vrouw die een specifiek huis probeert te kopen tijdens een moeilijke huizenmarkt en compleet geobsedeerd raakt en steeds verder doorslaat. Leest heel makkelijk weg en het einde is echt bizar. Echt een aanrader als je van een satirische thriller houdt
Yesteryear: Een tradwife met een succesvol influencerbestaan (en een man in de manosphere) wordt wakker in de 1800s en moet opeens het leven dat ze aan het cosplayen was in het echt leven. Dit verhaal neemt een andere wending dan je denkt, maar het is een origineel idee. Ik was er aan het einde wel een beetje naar van.
Yesteryear en Colony gaan op de to-read-lijst.
3 van de 4 voor boekenclubjes gelezen, nog bezig met the belljar van Sylvia Plath en de 4e van de Napolitaanse Romans van Elena Ferrante.
Vond “my sister the serial killer” het minst denk ik.
Red rising is slecht geschreven en/of slecht vertaald. Het is een dystopische sience fiction a la hunger games met een behoorlijk uitgebreide wereld. Maar omdat je daar nauwelijks in meegenomen wordt, gaat het verhaal eigenlijk veel te snel en onduidelijk en daarmee uiteindelijk ook oppervlakkig. Tegelijkertijd vond ik het wel weer intrigerend genoeg om gelijk het volgende deel te gaan lezen, al vind ik dat inmiddels al zonde van mijn tijd.
woeste kust vond ik mooi beschreven maar matig einde. De gebeurtenissen volgden elkaar toen te snel op. Ik denk dat het boek geholpen was met net een verhaallijn/personage minder maar ik weet ook niet goed welke verhaallijn dan.
Ik ben nu al een tijdje Demon Copperhead aan het luisteren en vind dat ook een tergend langzaam boek met een hoog ‘en toen’ gehalte. Alsof je naar elke seconde van iemands leven luistert. Ik ga wel door want vind het wel lekker om niet zo te hoeven focussen maar als ik zie hoe positief mensen daarover zijn, heb ik echt het gevoel dat ik iets mis?
Haha, jouw read lijst lijkt heel erg op mijn TBR! Ik lees nu Colony, maar vind de schrijfstijl een beetje simpel? En heb wat moeite om de vrouwelijke personages uit elkaar te houden, haha.
Wow ik heb niets uitgelezen in april, maarja ik ben dan ook begonnen in een Knausgard.
Oh fijn dat nog iemand red rising niks vond! Ik ben dol op het genre maar ik miste voor mij gevoel zo veel en het was zo wollig geschreven. Ik ben niet door gaan lezen, helemaal afgehaakt.
Oh ik vond het niet per se simpel! Ik had wel ook moeite met personages uit elkaar houden
maar ik moet zeggen dat ik dat echt heel vaak heb want ik ben heel slecht in namen onthouden
Fijne mix tussen fictie en non-fictie. Ik keek heel erg uit naar het boek van Marlou, omdat ik Zachtop Lachen erg mooi vond, maar helaas viel deze een beetje tegen. Wel drie sterren omdat ik wel steeds door wilde lezen en nieuwsgierig bleef.
Ik wist al hoe One Day af ging lopen, maar desondanks wilde ik steeds weer doorlezen. Echt mijn favoriet van deze maand.
Liften naar de hemel vond ik echt niet best. Zo oppervlakkig geschreven, flauw en de personages waren onuitgewerkt. Ik geef eigenlijk nooit 1 ster, maar voor deze maak ik graag een uitzondering. Deze was voor mijn boekenclub trouwens, anders was ik na 10 pagina’s gestopt.
Wild Designs werd hier eens door iemand getipt. Ik las hem voor het slapengaan, en was blij verrast. Vooral de liefde voor de natuur en tuinieren spraken me aan.
Ik ben nu bezig in Tom Lake (Ann Patchett) en Mama is verslaafd (Judith Blok).
Deze maand heb ik veel historische boeken gelezen over vrouwen. Vind het leuk dat er steeds meer historische boeken worden geschreven waarin vrouwen een hoofdrol spelen (of ik kom ze gewoon meer tegen).
Annemarie Ros - Het wonder van het noorden
Ik woon in het noorden, maar lees weinig historische romans die zich daar afspelen. Vond daarom dit boek extra leuk, ook omdat ik veel van de namen herkende (als straatnamen nu, maar nooit de herkomst wist).
Dit boek speelt zich af in het 13e eeuwse Groningen en gaat over het leven van een recluse. Had hier ook nog nooit over gehoord, vond het interessant en goed geschreven.
Marlies Medema - Lysbeth
Ik wist ook weinig van dit onderwerp af. Schrijfster wist je echt mee te nemen in die tijd. Soms vond ik het wel wat vlak; het voelde als een combinatie tussen historische non-fictie en een roman.
Esther Sloots - Waar de suikerbieten groeien
Beetje medium. Soms wat langdradig terwijl ik het slot weer wat afgeraffeld vond (er vindt bv seksueel geweld plaats maar daar wordt later niet meer op teruggekomen . Het boek weet heel goed de naargeestige sfeer van het dorp te beschrijven, maar werd er zelf ook wat naargeestig van (en dan weet de schrijfster je wel mee te nemen, maar alsnog was het niet zo plezierig lezen)
Prince Harry - Spare:
Was nieuwsgierig naar dit boek, maar vond het saai en weinig zelfreflectie. Werd wat moe van de houding “Ik mocht meer dan William want mijn leven is minder belangrijk want ik ben maar de reserve”. Stukken die ik leuker vond om te lezen is zijn inzet voor goede doelen, daar lees je wel zijn enthousiasme en betrokkenheid in terug.
Taylor Jenkins Read - Evelyn Hugo
Eindelijk dit boek gelezen. Ik was er niet door weggeblazen, maar vond het een goed en boeiend verhaal.
Marion Pauw - Jij bent het licht
Ik vond dit een vrij vergezocht boek. Las prima weg, maar ik snapte eigenlijk niet zo goed waarom de hoofdpersoon hier zo in verwikkeld raakt. En waarom ze juist zich hier zo op focust ipv herstel van de relatie met haar broer.
Het lezen weer helemaal ontdekt. En heb ook ontdekt dat ik geen sterren geven een stuk fijner vind. Ik was soms halverwege al bezig met bedenken hoeveel sterren ik het vond en vond sommige simpele boeken lekker weglezen, maar geen hoogstandje. Kreeg dan een soort error, dus maar even losgelaten
Edit: Besef me nu wel dat zo’n lijstje dan misschien ook niet zoveel zegt, vind het zelf altijd wel leuk om te zien hoe boeken gerate worden namelijk
Misschien kan je wel iets over de boeken zeggen zonder het aantal sterren te benoemen? Aanrader voor als je houdt van… of zou ik juist niet lezen omdat… zoiets
Mwah ik vind soms een paar zinnen meer zeggen dan een rating. Ik geef wel ratings maar daar is echt niet heel diep over nagedacht haha. En ik vind het eigenlijk best vervelend dat als ik iets wil opzoeken in dit topic dat dat niet kan, omdat bijna niemand de titels schrijft maar enkel screenshots post.
Ik heb deze maand Anna Karenina uitgelezen! Ik was er al veel langer geleden in begonnen en toen op den duur vond ik het te traag worden en nadat ik het een paar weken geleden weer oppakte, vloog ik er wel weer doorheen. Vond het een mooi boek; de relaties en filosofische overpeinzingen. Halverwege vond ik het dus lastiger geboeid te blijven en de namen van de personages af en toe lastig te onthouden
Ik liep een beetje achter zag ik, dus het is even een lange lijst. Nu ik zo kijk zie ik wel dat ik de Fourth Wing boeken een tikje te hoog heb beoordeeld, want het zijn geen kwalitatieve hoogstandjes, maar het was wel sinds lange tijd dat ik boeken niet weg kon leggen en bleef lezen, dus vandaar de hoge score denk ik. Raakte op een gegeven moment wel verveeld en heb in het tweede en derde boek ook al die gevechtsstukken overgeslagen.
Verder schoten Hard Land, Buitengewoon briljante wezens en Bij jullie is het altijd zo ontzettend stil er qua romans wel bovenuit. Allemaal mooie verhalen en goed geschreven. Ook ben ik sinds dit jaar wat meer korte boeken gaan lezen. Dat deed ik eigenlijk nooit, want ik had denk ik een soort beeld in m’n hoofd dat korte boeken een beetje neppig zijn? Maar dat slaat natuurlijk nergens op. Pleegking van Claire Keegan vond ik echt prachtig en juist heel mooi dat het zoveel kan zeggen in minder bladzijdes.
The wall, Als scheuren in de aarde en Afwijzing vond ik allemaal enorm tegenvallen. Van The wall snap ik het idee van de langdradigheid wel, maar ik trok dat niet bij het lezen. En bij Afwijzing heb ik me vanaf bladzijde 1 geërgerd, ik weet eigenlijk niet waarom ik ‘m uit heb gelezen, ik ging er steeds van uit dat het beter werd omdat ik zoveel lyrische verhalen had gehoord. Van Als scheuren in de aarde kan ik nu niet eens meer bedenken waar het over ging.
Verder een eervolle vermelding voor Circe. Moest wel een beetje moeite doen om er doorheen te komen, maar ik herkende veel verhalen en vond het heel leuk om ze op deze manieren te lezen. En ook De wereld zal nog van mij horen vond ik trouwens een enorme aanrader. Het is een vertelling van volgens mij 7 dagboeken van onbekende Nederlanders die allemaal wel heel interessant zijn. Hier ben ik doorheen gevlogen.
Van De namen heb ik inmiddels nog een ster afgehaald, naar 3, ook na de discussie die ik hier laatst las, maar alsnog vond ik het wel lekker lezen en vind ik verhalen met meerdere werkelijkheden altijd wel leuk om te lezen (bijvoorbeeld 4 3 2 1 van Paul Aster).
Nav een post in het boulevard topic.
Gaat over we hebben het over je gehad van Stephanie hoogenberk.
Voor de boekenclub was het een topboek! Het gaf veel stof tot bespreken haha. Volgens mij was de algemene tendens dat we het geen goed boek vonden, maar dat je er wel vlot doorheen kwam en vonden we eigenlijk vooral de hoofdpersonage behoorlijk onsympathiek en weinig zelfreflecterend vermogen hebben. Maar het merendeel van desbetreffende boekenclub ging uiteindelijk over onze eigen vriendschappen en de rol die we daarin zelf innemen
Wat vond je van het meisje met de halve ster? Die staat nog op m’n to read lijstje.
Ja wel oké, maar niet enorm fantastisch! Herkende veel doordat Rotterdam vrij uitgebreid beschreven werd en vind boeken over de 2e wereld oorlog vaak wel interessant. Maar is wel beetje in de categorie Waar de rivierkreeften zingen, zag eerder de term “animal pov” voorbij komen en dat past hier ook wel goed haha. Maar verder wel fijn geschreven, dus wilde wel doorlezen!