Het algemene boekentopic #4

Boek kwam toevallig op mijn pad via bookchoice, maar zeker de moeite waard om te lenen!
(Geheel terzijde maar had een review achtergelaten op goodreads, en kreeg een like van de schrijfster, vond het tof dat ze de moeite had genomen om die te lezen)

De storm die wij vooruitgang noemen stond al op mijn leeslijst, ben benieuwd na jouw review/achtergrondinfo!

2 likes

Ja eens. Beetje te Hollywood-romcom, maar wel leuk genoeg om lekker door te lezen! Die je noemt ken ik niet, maar ga ik eens opzoeken

5 likes

:orange_book: My year of rest and relaxation - Wist niet zo goed wat ik nou aan het lezen was. Heb het wel in een paar dagen uitgelezen want las als een trein.

:closed_book: Premonition - beetje vreemd boek, met wat gekke relaties :sweat_smile:

:blue_book: Babel is eigenlijk 3 sterren denk ik. Vond alle personages zo stom! En de world building was leuk, maar ik vond sommige “links” ook wel erg vergezocht. Die footnotes vond ik ook irritant. Was eigenlijk ook te lang :joy:

3 likes

Ja een Nederlandse vertaling! Even kijken, een editie uit 1965 (van oorschot Amsterdam), is van mijn oma geweest. Vond het niet te archaïsch taalgebruik.

2 likes

Dit snappen vast heel veel mensen niet, maar ik ben de hele dag sad omdat ik bijna the long game uit heb :weary: ja ik ben ook ongesteld, maar ik had dit boek sowieso heel lang uitgesteld en ik mocht van mezelf maar 50 pagina’s per dag lezen en dat lukt niet en nu is hij al bijna uit :sob:

3 likes

Omg dit kan ik me ook herinneren. Las bij mij niet als een trein, volgens mij had ik een zeer trage leeservaring

1 like

Ja wel herkenbaar. Kan dat ook hebben met series en boeken. Dat ik het zo goed vond/er zo in zat dat ik me daarna een beetje “leeg” voel. Met mijn hoofd nog helemaal in het verhaal zit. Vaak ga ik dan soortgelijke boeken lezen of series kijken

4 likes

Ja je leeft echt even in een andere dimensie waar je dan helemaal in kan verdwijnen. Ik ben ook echt een sucker voor romantiek, maar heb het echt al tijden niet zo sterk gehad! Ik moest gisteren wel denken dat ik dit als kind had met OG van alle romantische series: de animatieserie van prinses sissi! Ik had ook alle dvd’s en keek die dan opnieuw en dan had ik hetzelfde als de serie bijna over was!

4 likes

Ik moet toegeven dat het een poosje geleden is dat we het gelezen hebben en dat ik geen specifieke voorbeelden heb! Het uitmaken van vriendschappen was voor mij ook heel onherkenbaar overigens

1 like

Ik loop wat achter, dus bij deze nog maart:

Het Bittere Kruid (1957) is natuurlijk welbekend van de boekenlijst (want: kort) en ehm ja, was absoluut niet het beste WWII boek dat ik ooit gelezen heb. Heb nog wat Nederlandse klassiekers waar ik me doorheen aan het werken ben, en dit was er één van.

The Hopkins Manuscript (1939) is een ‘het einde van de wereld nadert’ boek geschreven vanuit een kneuterige, eenzame man in England wiens passie kippen is. Het is een langzaam boek waarbij het einde steeds dichterbij komt, en vooral het dagelijks leven in het dorpje vóór het einde beschreven wordt. Zag online de term ‘cozy catastrophe’ gebruikt worden voor dit boek en dat is wel aardig accuraat.

The Lies That Summon the Night (2026) is romantasy I guess, en was prima voor wat het is. Ik heb een tijdje heel veel romantasy gelezen en ben nu nogal verzadigd, maar hiervan zou ik het vervolg nog wel lezen.

7 likes

Ooh nee ik snap het heel goed! Heb HR en The Long Game nu twee keer gelezen, omdat ik gewoon geen genoeg kan krijgen van Shane en Ilya :smiling_face_with_three_hearts:

Ik lees nu trouwens Tough Guy en die vind ik ook heel erg leuk!

Veel dank voor deze tips, ik heb dit lange weekend Best Offer Wins en Colony allebei gelezen.

Best Offer Wins was gewoon vermakelijk, las lekker snel weg en ik gunde haar echt om dat klote-huis te krijgen terwijl ze een complete psycho was

Maar Colony vond ik erg goed! Kreeg er enorme Ruinerwold vibes van. Ik vond dat de auteur heel goed uitwerkte hoe een groep mensen kan verzanden in een mini-sekte, het werd geen moment ongeloofwaardig terwijl er toch vrij veel bizarre momenten in zaten (lekker elkaar afrukken bij het meertje terwijl de anderen aan het dansen zijn lol).

Ik fantaseer er vaak over om alles op te geven en offgrid in een Scandinavisch bos te gaan wonen, en ik was het met heel veel uitspraken van Sara eens, zelfs nadat het echt over het randje van leipheid ging. Heb hem ook direct aan wat vrienden getipt.

4 likes

Die footnotes vond ik ook irritant.

Ik had een epub-versie waar die voetnoten heel moeilijk te bereiken waren, dus ik had er heel veel geskipt. Volgens mij heb ik het halve boek hierdoor gemist. Vond hem eigenlijk heel goed dus wellicht is dit de betere leeservaring?

@Sjern ah ik heb helemaal zin in een fijne romance, The Long Game gaat direct op de to-read! // edit: ooo dit is de Heated Rivalry serie natuurlijk. Dus dat zijn direct 6 romanceboeken op de lijst :face_with_hand_over_mouth:

1 like

Mmm nee ik vond ze niet vaak iets toevoegen, maar denk niet dat ik ‘m zonder footnotes veel beter had gevonden :sweat_smile: Vond ‘m ook niet slecht maar voor mij was het zo… net niet denk ik.

Ik wil weer even uit een leesdip komen en wil hraag een thriller/detective lezen. Maar ik kan gewoon geen een boek vinden waar ik van denk ja dat lijkt mij wat. Dus iemand misschien bog een aanrader haha?

2 likes

Ik vind de boeken van Chris Carter of Steve Cavanagh leuk, en las onlangs wat van Sam Holland en dat vond ik ook leuk! Gewoon allemaal no nonsense detective/thrillers.

2 likes

Alles van Lisa Jewell haalt me uit mijn leesdips. Heb geen specifieke aanrader, ze werken allemaal even goed voor me. :stuck_out_tongue_winking_eye:

7 likes

Helen Fields! Ik ben begonnen met de Callanach serie en leest lekker door zonder te eenvoudig te zijn, goede spanning en verrassend plot. Inmiddels in boek 2.

3 likes

Voor mij werkte de Frieda Klein-serie van Nicci French heel goed!

Ik lees op dit moment alles via m’n telefoon maar merk dat ik dan toch snel afgeleid wordt door andere apps, dus ik overweeg een e-reader te kopen.

Echter heb ik een online bibliotheek abonnement en lees ik dat je alleen via pc/laptop boeken op je ereader kan zetten. Klopt dat? Heeft iemand daar ervaring mee?

En hoe doe je dat met vakantie? Ik download dan vaak 10 boeken 2 weken van tevoren, zodat ik die in de 1e week van de vakantie kan lezen en in mn 2e vakantie week nieuwe kan lenen (of kan verlengen, want eerlijk is eerlijk; die 10 boeken lees ik nooit uit natuurlijk, maar dan heb ik wel meer vrijheid om boeken te kiezen waar ik op dat moment zin in heb)