Nog medelezers die benieuwd zijn naar de winnaar van de Libris die vanavond wordt bekendgemaakt?
Ik heb de shortlist gelezen, behalve De jaknikker uit chagrijnigheid over het gemak waarmee Buwalda het eerste deel (Otmars zonen) de wereld in slingerde, zonder daar ook maar een beetje een afgerond boek van te maken, en vervolgens uitgebreid de tijd nam voor dit tweede deel. Ook echt geen zin om Otmars zonen te herlezen of weer terug te halen waar dat over ging. Misschien bedenk ik me ooit nog, maar voor nu doet deze voor mij gewoon niet mee.
Wie er dan wel moet winnen? Ik weet het dit jaar niet zo goed. Peter Terrin vond ik te vaag. Als de dieren wel mooi geschreven, maar misschien te particulier en specifiek om te winnen. Aan het einde van de oorlog zit héél knap in elkaar, maar dat is het misschien ook wel een beetje.
Overgave of commando heb ik de meeste sterren gegeven, dus zou wel mogen winnen, maar ik weet niet of het echt een Libris-boek is. Het gezoem van bijna alles vond ik ook goed en meer een Libris-prijs-boek, dus misschien wordt die het wel. Ik heb dus geen overduidelijke voorkeur voor welke zou moeten winnen, maar ben wel benieuwd.
Nog lang geen winter van Peter Terrin
De jaknikker van Peter Buwalda
Overgave op commando van Nadia de Vries
Als de dieren van Lieselot Mariën
Het gezoem van bijna alles van Coco Schrijber
Aan het einde van de oorlog van Bert Natter