Het algemene boekentopic #4

Ik heb toevallig dit weekend een ereader gekocht en volgens mij klopt dit ja. Echt omslachtig. Ik heb zelf alleen een werklaptop waarmee ik dit niet kan doen dus tja :sweat_smile: heb voor nu ook maar kobo plus genomen.

Als er andere tips zijn dan hoor ik die graag.

3 likes

Ik heb (met dank aan de tip van @grace) in zo’n twee/drie weken alle Callanagh boeken van Helen Fields gelezen dus dat was voor mij in elk geval zeer geschikt om uit een dip te komen haha

3 likes

Ja, klopt, staat beter uitgelegd op de website: Hoe zet ik e-books op mijn e-reader?
Je moet daarvoor een adobe digital editions downloaden. Je zet het boek daarin en via daar zet je hem op je ereader.
Voor mij werkt het niet zo goed; adobe loopt bij mij vaak vast. Dat kan aan mijn laptop liggen, maar ik krijg het niet goed gefixt. Maar als adobe goed werkt en je het paar keer hebt gedaan is het niet zo lastig.

Je mag volgens mij max 10 boeken lenen voor 21 dagen. Je kunt ze verlengen, maar met een ereader moet je ze er dan wel weer opnieuw opzetten. Lees je via tel, dan hoeft dat niet.

3 likes

Grote kans dat je de serie al kent want oud en ik zie ze regelmatig in de kringloopwinkel maar de boeken van Ellis Peters? Zij heeft een serie van middeleeuwse verhalen rond broeder Cadfael. Ik heb ze zelf niet gelezen maar mijn vader vond het leuk.

Op tzum las ik al lang geleden eens dit artikel over de boeken van Willy Corsai. Die staan nog op mijn lijstje om eens lezen. Zelf heb ik de boeken niet maar ik kijk er naar uit in de kringloopwinkel. Ik zag dat ze ook te koop zijn via marktplaats en ik denk ook wel dat je ze kan vinden op boekwinkeltjes.nl

Dat zijn wel oude tips maar ik heb nog twee van nu. Jefferson van Jean-Claude Mourlevat is een heel goed geschreven thriller boek voor kinderen. Ik heb hem met erg veel plezier gelezen en is zeker geschikt voor volwassenen.

Ik ben trouwens geen echte goede thriller lezer hoor ik vind alles al snel veel te spannend dus misschien is dit wel een tip van niks maar ik had laatst een jeugd novelle gelezen van Marcel van Driel, 24 uur heet het. Ik vond het qua spanningsopbouw goed gedaan, ik heb achter elkaar doorgelezen. Vond de hoofdpersoon ook goed neergezet. Het is niveau c in de bieb dus je hebt het zo uit.

Edit: ik zie net op de Wikipedia pagina van Willy Corsai allemaal linkjes naar Delpher. En je kan daar dan zo te zien het hele boek lezen! Dat wist ik helemaal niet.

3 likes

Vanwege deze reden ga ik overstappen van een kobo naar een boox! Dan kun je wel direct downloaden op je ereader.

3 likes

Als je boeken van de bieb op je E-reader hebt die verlopen zijn, dan kun je de datum van je E-reader terugzetten en dan zijn de boeken weer te lezen

Verder is er echt al heel veel over gezegd, even zoeken in dit topic en je vindt veel tips en adviezen over het gebruik van Adobe etc etc

6 likes

Wow dit wist ik niet, wat enorm chill! Zit daar dat digitaal editions dan al op ofzo?
Ik heb zelf al bijna 10 jaar een kobo ereader + kobo plus. Ik deel m’n abonnement met 8 anderen dus voel me dan erg barmhartig haha.

2 likes

Ah wat een goede. Ga ik ook eens onderzoeken want als ik de andere reacties lees word ik niet zo enthousiast.

1 like

Het is een Android besturingssysteem! Daardoor kun je de app store gebruiken en dus de online bibliotheek app downloaden. Super handig! En dus ook gewoon kobo plus maar ook bijv. Kindle.

3 likes

Ik ga me hier eens in verdiepen. Ik zie ook een Nova en dat is volgens mij vergelijkbaar. Mijn kobo is dit weekend overleden (denk ik), na een update start hij met geen mogelijkheid op.
Ik ga nog wel even contact zoeken met Kobo, want voor de update was er niks aan de hand. Bij m’n vorige was het hetzelfde verhaal, maar die had ik al 8 jaar ofzo. Deze nog maar 3 :slightly_frowning_face:

En ik kan idd ook geen Adobe DE op mn werklaptop installeren. Dus als ik nul op het rekest krijg bij kobo, wil me wel verder verdiepen in andere ereaders.

Ik laad de mijne op met een oude usb kabel + blokje, de nieuwe blokjes (en die fast charge) zijn te krachtig ofzo. Hetzelfde bij mijn fitbit haha.

1 like

Ik had mijn boeken van april nog niet gedeeld en dat wilde ik wel nog doen.
Ik was al eerder in de Emily Wilde serie begonnen maar vond haar toen echt te vervelend. Nadat de serie me hier 2 x getipt werd wilde ik het toch nogmaals proberen. Ik vond het een vermakelijke serie, niet supergoed. Denk allemaal 3 sterren. Ik vond de world building wel leuk. Alle boeken spelen zich af in de winter en herfst. Dus ik zou het wel echt aanraden om pas in oktober te gaan lezen. Maar ik ben dan ook een sucker voor seizoenslezen.
Springtij zag ik in het watersnoodmuseum en ben ik daarom ook gaan lezen, ik vind boeken over de watersnoodramp altijd heel interessant. Dit was een roman met een raadsel erin. Het speelt zich gedeeltelijk af in de stad waar ik woon, dus dat was leuk. Verder niet een steengoed boek, ook 3 sterren.

Tot slot de kersenbloesem boekwinkel. Het boek behandelt per hoofdstuk 1 boek en een onderwerp wat ze verdriet gedaan heeft, nou ik vond het verschrikkelijk. Ik heb het laatste hoofdstuk niet gelezen want ik haalde er zo weinig plezier uit.

Beetje jammer dat alle boeken het niet echt waren, ik heb daarna nog een boek gelezen dat ik niet zo goed vond (de universalist). En nu lees ik weer een boek dat ik niet zooo leuk vind. (maar wel uit ga lezen want detective en ben over de helft).
Pfft nou hopelijk in mei weer een 5 sterren boeken.

3 likes

Ik heb ze ook allemaal uit en vind het nu lastig om mijn volgende detective reeks te vinden! Ik heb wel de nieuwste Camilla Läckberg net gelezen, die vind ik ook altijd leuk (de boeken over Fjällbacka dan, niet die boeken over Faye). Daarna ben ik begonnen in het eerste boek van Steve Cavanagh omdat ik die in de VN top thrillers zag staan maar die valt echt tegen. Heel Amerikaans (terwijl de schrijver Iers is??) en John Grisham achtig, van die rechtbank boeken. Ik vind toch echt Europese detectives/thrillers van vrouwelijke auteurs veel leuker.

Ben ook begonnen in Gliff van Ali Smith en dat is HEEL goed!

3 likes

Ik kan de reeks van M.W. Craven aanraden, over Tilly Bradshaw en Washington Poe

1 like

Oh wat onhandig !
Ik heb een nieuwe kobo libra.
Maar hebben alleen een Chromebook laptop. En dan kan het denk ik niet.

2 likes

Gliff :heart:

1 like

Nog medelezers die benieuwd zijn naar de winnaar van de Libris die vanavond wordt bekendgemaakt?

Ik heb de shortlist gelezen, behalve De jaknikker uit chagrijnigheid over het gemak waarmee Buwalda het eerste deel (Otmars zonen) de wereld in slingerde, zonder daar ook maar een beetje een afgerond boek van te maken, en vervolgens uitgebreid de tijd nam voor dit tweede deel. Ook echt geen zin om Otmars zonen te herlezen of weer terug te halen waar dat over ging. Misschien bedenk ik me ooit nog, maar voor nu doet deze voor mij gewoon niet mee.

Wie er dan wel moet winnen? Ik weet het dit jaar niet zo goed. Peter Terrin vond ik te vaag. Als de dieren wel mooi geschreven, maar misschien te particulier en specifiek om te winnen. Aan het einde van de oorlog zit héél knap in elkaar, maar dat is het misschien ook wel een beetje.

Overgave of commando heb ik de meeste sterren gegeven, dus zou wel mogen winnen, maar ik weet niet of het echt een Libris-boek is. Het gezoem van bijna alles vond ik ook goed en meer een Libris-prijs-boek, dus misschien wordt die het wel. Ik heb dus geen overduidelijke voorkeur voor welke zou moeten winnen, maar ben wel benieuwd.

Nog lang geen winter van Peter Terrin
De jaknikker van Peter Buwalda
Overgave op commando van Nadia de Vries
Als de dieren van Lieselot Mariën
Het gezoem van bijna alles van Coco Schrijber
Aan het einde van de oorlog van Bert Natter

6 likes

idk maar hoop altijd een vrouw :sunglasses:

3 likes

Nope. Jammer.

https://www.nu.nl/cultuur-overig/6395413/bert-natter-wint-libris-literatuur-prijs-met-aan-het-einde-van-de-oorlog.html

Wel een origineel boek dat knap in elkaar zit. Misschien dat de jury zich daar wel een beetje door heeft laten verleiden. Maar ik vond een van de andere dus ook niet per se een overduidelijke winnaar.

3 likes

ff tip tussendoor: de boeken van donatella di pietrantonia!

goed geschreven, goed vertaald, een van de beste schrijvers mbt familie/moeder dochter dynamieken (waarvan ik gelezen heb dan), en ook lekker mysterieus, niet langdradig

en goed beschikbaar op kobo plus :slight_smile:

6 likes