Als je op zoek bent naar fictie: Nooit, nooit, nooit van Linn Stromsborg
Gelukkig zonder kinderen vond ik goed is van Lisette Schuitemaker. Maar dat gaat niet zo over wel/niet keuze maken. En ik vond die documentaire van Halina Reijn ook herkenbaar. Zij heeft ook een boek met columns geschreven dat heet loos dan komt het zijdelings wat voorbij.
The Panic Years van Nell Frizzell vond ik erg goed (maar zij neemt uiteindelijk wel kinderen geloof ik)
Gaat niet sec over moederschap, maar wel een aanrader in deze richting: de Mythe van het Gezin van Lotte Houwink ten Cate.
Ik had maar een boek van Floortje Bellefleur maar dat was echt een van mijn lievelingsboeken, ze gingen op schoolreisje naar Den Haag (Museum Mesdag, telecommuseum (?) en het strand) en ik kan het me nog zoo goed herinneren. ![]()
Raar eigenlijk dat ik er nooit meer heb gehad.
Ahh bedankt voor alle reacties, ik ga kijken wat me het meest aanspreekt!
Ik kreeg een oproep om op de basisschool van mijn kind voor te lezen uit mijn favoriete kinderboek voor Kinderboekenweek, en nu zit ik hard na te denken wat mijn favoriete kinderboek eigenlijk was als kind! Ik moest meteen aan Matilda denken en was sowieso wel Roald Dahl fan echt. Ik las ook wel allemaal van die series over Floortje enzo maar die zijn niet echt blijven hangen. Weten jullie je absolute favoriet van vroeger nog?
Koning van Katoren. Geen enkele twijfel over ![]()
Geef me de ruimte van Thea Beckman. Mathilde scoort ook heel hoog.
Jaaaaa die hele trilogie idd! Vond ik veel leuker ook dan Kruistocht in spijkerbroek.
Juniper van Monica furlong heb ik net ook weer op mân ereader gezet. Geef me de ruimte ook. Maar âdurfâ het bijna niet te gaan lezen omdat ik bang ben dat het dan tegenvalt.
Ik moet ook denken aan âeen mond vol donsâ. Maar dat is voor wat oudere kinderen denk ik.
Matilda en James en de reuzenperzik
Doen! Ik heb de trilogie van de honderdjarige oorlog een jaar of 6 geleden nog herlezen en vond hem nog minstens zo goed! Lees sowieso wel vaker jeugdboeken opnieuw en valt bijna nooit tegen.
Andere favorieten: de gebroeders Leeuwenhart van Astrid lindgren, brief voor de koning van Tonge dragt, Harry Potter, veel van Carry slee.
Mijn dochter leest nu zelf de boekjes van de kinderen van de grote beer van Carry slee en vindt ze echt heel leuk! Zo leuk dat dat de tand des tijds heeft doorstaan.
Prentenboek : we gaan op berenjacht
Jeugdboek: de kloof en brief voor de koning
Fantasy: molly Moons grote hypnoseboek en later de school voor magisch begaafden.
Ik vind het zo bijzonder hoe zulke boeken me ook echt gevormd hebben. Ook boeken zoals die rotschool met die fijne klas vond ik zo ontroerend. En het zijn nog steeds genres die ik graag lees.
Sowieso vind ik het zo bijzonder dat ik al bijna 30 jaar dezelfde hobby heb.
De Heksen. En Sjakie ook wel ![]()
ronja de roversdochter was mijn absolute favoriet en die lees ik nog steeds heel graag
als de naam ronja niet zo erg op ron leek was zou ik een eventueel kind naar haar vernoemen
de olijke tweeling van mijn moeder las ik ook heel veel, dat was heel favoriet! en veel roald dahl inderdaad. pietje bell, dik trom, boeken van jacques vriens waren ook altijd goed.
âhet ei van oom trotterâ was ook een van mijn favoriete boeken, die wil ik heel graag weer lezen, en nog een ander random boek over een jongen die in de wildernis beland en vrienden wordt met wolven ofzo, dat was een serie ook.
moet ook aan dit boekje denken, zijn een aantal magisch realistische verhaaltjes en ze zijn zo poetisch, was meteen een van mijn lievelingsboeken als kind! gekocht op de kinderboekenweek toevallig.
en asterix en obelix strips las ik echt heel veel, haha. ik heb nog steeds een hele stapel en neem er altijd een mee naar het strand âs zomers.
Lazen jullie die boeken zoals Geef me de ruimte en Monica Furlong al op basisschool? Is toch eerder vanaf 11/12 jaar dacht ik.
Basisschool denk ik eerder ook aan Matilda, Pipi Langkous, Kinderen van bolderburen, Otje, Ronja enzo
Mathilda, Juniper, Hasse Simonsdochter en Brief voor de Koning. Grappig dat die (en andere boeken van die auteurs en eigenlijk ook andere favorieten uit mijn jeugd) vaak terugkomen! Ik heb net de Kinderen van Moeder Aarde-trilogie van Thea Beckman herlezen en vond het nog steeds heel goed.
@Findus ik was een vroegrijp kind qua boeken, want ik had in de eerste klas een boekverslag over boeken van Tracy Chevalier en Jeroen Brouwers gemaakt omdat ik de kinderafdeling van de plaatselijke bieb uit had.
Het grote boek van Madelief was in de onderbouw echt mijn favoriet,
In de bovenbouw vooral carrie slee en rl stine
JA! Ik had toen een recensie van Achtste groepers huilen niet geschreven en die werd ergens gepubliceerd op zoân kinder recensie platform ![]()
@Findus ik las die boeken al jong maar dit is niet bedoeld als tips voor mij om op de basisschool voor te lezen hoor! Gewoon benieuwd naar iedereens oude favorieten.
@Hallows ja de Kinderen van de Grote Beer waren ook mijn favorieten en die lezen we thuis nu weer! Ook echt totaal niet verouderd, wat een meesterwerken eigenlijk.