Het algemene boekentopic #4

Alles van Roald Dahl en Astrid Lindgren, van die laatste waren mijn favorieten De kinderen van de Bolderburen en De gebroeders Leeuwenhart :broken_heart:

Verhalen van de boze heks was één van de eerste boekenreeksen die ik zelf las en en daar heb ik zo van genoten. En nu lees ik dat voor aan mijn dochter, zo gezellig. Ik was ook weg van dingen die hier al genoemd zijn: Madelief, Juniper, De olijke tweeling, Brief voor de Koning.

Maar ik denk dat ik het meeste fan was van de jeugdboeken van Simone van der Vlugt, die boeken kon ik eindeloos opnieuw lezen. Het zijn historische romans met meisjes in de hoofdrol die zich altijd ergens uit losvechten. Zwarte Sneeuw over de Limburgse mijnen, Jehanne over Jeane d’Arc, De Guillotine over de Franse revolutie etc.

4 likes

Ik las dat al wel toen ja, maar was denk ik net als @Plum vroegrijp daarin. Weet nog dat ik op m’n 12e stephen king begon te lezen :sweat_smile: Young adult bestond toen volgens mij ook nog niet echt, dus was altijd beetje zoeken naar de balans tussen geschiktheid qua onderwerpkeuze en uitdagendheid qua taal.

De boeken van de kleine heks waren trouwens ook fantastisch, nog een boek dat mijn kinderen nog met veel plezier lezen/ uit voorgelezen worden.

2 likes

Haha ja ik ging toen volwassenverhalen van Roald Dahl lezen maar dat kon ik toen nog niet helemaal aan, voer voor nachtmerries was dat hahaha.

3 likes

Hasse Simonsdochter, en ook de andere boeken van Thea Beckman. En ook Juniper en de andere boeken uit die serie. Zo leuk dat die zo vaak genoemd worden. Ik heb al die boeken nog steeds/terug en pak ze af en toe nog eens vast. Oh, en Meester van de zwarte molen en Blauwe plekken, en Marc De Bel en Dirk Bracke. (Ik las ook graag de Babysittersclub maar dat terzijde.)

@Findus Ik was ook zoÂŽn kind dat de hele jeugdafdeling gelezen had voor het middelbaar.

4 likes

ohh daardoor moet ik aan platvoetje denken :heart_eyes:

ik herinner me ook ineens een boek over een meisje dat een kabouter in haar hoofd had :joy:

10 likes

ojaaaa

en de pizzabende!!!

2 likes

Saartje Tadema is mijn lievelingsboek van toen ik op de basisschool zat, ik lees die nog steeds elke 3 jaar denk ik. Kon me ontzettend met haar identificeren als ik-hou-van-boeken-en-van-leren-meisje :sweat_smile:
Verder las ik ook wel Annie mg Schmidt, sowieso alle classics, maar ook Ibbeltje toen ik iets ouder was. Abeltje en Sjakie en de Chocoladefabriek waren ook favorieten.

Ook héél veel babysittersclub trouwens en zo’n serie van Jacques vriens denk ik, over 5 vriendjes in dezelfde klas en dan was er over elke groep een boek. Sowieso alles van Jacques vriens en alles wat geĂŻllustreerd werd door Dagmar Stam.

3 likes

Weten jullie dan ook deze cd nog? Die luisteren wij nog steeds in de auto! (staat ook op YouTube)

3 likes

omg ik was dit helemaal vergeten! ik wilde laatst iets lezen van Annie en toen had ik Otje gehaald maar ik was eigenlijk op zoek naar Ibbeltje denk ik

(sorry voor mijn spam ik houd van boeken en nostalgie)

6 likes

Ja die laatste is de kinderen van de grote beer van Carry slee (wel tekeningen van dagmar stam).

Ik las vanaf m’n tiende ofzo ook toenemend veel horror/thiller boeken zoals Kippenvel en andere boeken van r.l stine (bv zo’n serie over cheerleaders). Maar die boeken zijn denk ik nu niet meer zo goed haha :sweat_smile:

Ooh en trouwens Paul van loon! De Griezelbus! Waren ook fantastische boeken (leest mn zoon nu veel).
En de voorspelling van Evert Hartman, zo mysterieus.

2 likes

Mijn moeder was vroeger een kat.
Ik heb deze laatst helemaal geluisterd en men wat valt zij vaak in herhaling. Wel perfect voor kinderen van 3 a 4 jaar.

1 like

Ik las vroeger Ot & Sien, dat was nog van m’n moeder geweest maar misschien wel van mijn oma want op Wikipedia staat dat het na de Tweede Wereldoorlog uit de mode raakte :joy: . Het was ook heel ouderwets maar wel heel knusse verhaaltjes.

Floddertje vond ik ook leuk, die heb ik ook opnieuw gekocht. En Pluk van de Petteflet.

1 like

Over kinderboekenschrijfsters gesproken, ik zag vandaag deze poster op school hangen en werd meteen teruggebracht naar mijn eigen basisschool

Joke van Leeuwen, een classic

15 likes

Vorig jaar heb ik de Juniper trilogie voorgelezen aan mn kinderen. Of misschien al het jaar daarvoor? Dus rond groep 5 en groep 7. Hier ook kinderen die al vroeg echte verhalen aan het lezen waren. Bij onze lokale bibliotheek gaven ze ook aan dat sommige van die leeftijdscategorieën meer slaan op de moeilijkheid en taligheid van de boeken. Al moet je als ouder het onderwerp een beetje in de gaten houden. Mijn dochter was (en is) bijv nog niet toe aan boeken over liefde.

1 like

Oh ja!

Ik las trouwens ook veel Floortje Bellefleur, De drieling (Janneke, Ineke en Marieke), Cindy, Ponyclub de Bokkensprong en dat soort series. En Balletclub de Zwaantjes! Omg ik beland in een nostalgische rabbit hole :hole:

Nu kan ik niet op een boek komen
 ging over een paar meisjes die om één of andere reden bij een oudere vrouw thuis kwamen en er toen achterkwamen dat dat vroeger een balletdanseres was met volgens mij een Russische naam en die vrouw had aan haar huis een balletstudio die helemaal verstopt was en toen gingen ze die weer in ere herstellen en kregen ze les van die vrouw. Mocht iemand weten welk boek het is, let me know, volgens mij niet die zwaantjes

4 likes

Jaa de Griezelbus, Kippenvel en R.L. Stine las ik ook! Toevallig zag ik vandaag een boekje van Stine liggen in de minibieb, heb m meegenomen en ben benieuwd haha.

Mijn lievelingsboek van toen ik een jaar of tien was ofzo was De Wilde Wegen van Gabriel King, een fantasy over katten :smiling_face_with_three_hearts: kwam er een paar jaar later achter dat er een deel twee was! Nu staan ze allebei te stralen in m’n boekenkast.

2 likes

Balletclub de zwaantjes! Geweldig. Ik heb ook veel van De Wildhof serie gelezen, was denk van m’n moeder en vond ik echt fantastisch.

2 likes

Misschien de Floortje reeks? Het zegt me wel iets, maar 
 kom er ook echt niet op.
Of Cindy? Cindy treedt op

Staat daar de blauwbilgorgel op
?! Die kan ik nog bijna uit m’n hoofd, haha.

4 likes

Jaa de wildhof vond ik ook vet leuk! En stijfkopje, Bonnie, goudelsje, trixie, die detective. Je had van kluitman ook een boekenserie die geschreven was door tieners dat vond ik ook helemaal geweldig en spaarde ik door op rommelmarkten enzo te kijken.

Mijn favoriete basisschool serie was wel echt op zoek naar dolfijnen!!

En ik heb heel veel christelijke boeken ook gelezen en daarvan vond ik Rosa straatverkoopster uit Colombia heel tof was iets over adoptie. Maar daar is nu vast wel wat op aan te merken toen vond ik het heel mooi en verdrietig

@sashiko super handig dat je dat gedicht uit je hoofd kent die is nu gekozen als gedicht voor de kinderboekenweek!

2 likes