Het algemene boekentopic (Deel 1)

Absoluut 't Hooge Nest en De laatste halte :slight_smile: En boek dat ik het stomste vond was 10 Blind Dates (zo’n spijt dat ik hem uitgelezen heb, haha. Zonde van mijn tijd).

Ik heb Het monster van Essex trouwens ook staan. Benieuwd wat ik ervan vind dan.

1 like

Ik heb een aantal boeken aan mn to read toegevoegd, thanks!

Ik herken zo hard wat je schrijft. Ik had het ook echt wel gehad met mannen in de literatuur die vrouwen er maar wat bij nemen en amper de moeite doen om geloofwaardige en interessante vrouwelijke karakters te ontwikkelen. Ik merk dat ik de laatste tijd ook steeds vaker vrouwelijke auteurs lees.
Maar ik denk niet dat vrouwelijke auteurs per definitie een interessantere vrouw neerzetten. Onlangs las ik Nultijd van Julie Zeh, en ook daar stoorde ik mij een beetje aan de ‘male gaze’ van het mannelijke hoofdpersonage (verder best een okĂ© boek). Iemand als John Irving schrijft dan weer over allerlei interessante mensen Ă©n hun seksualiteit/verlangens (man, vrouw, non-binair, cis, trans, 
) op een manier die mij heel erg aanspreekt. Maar misschien geef ik hem ook juist veel krediet omdat ik zowat zijn volledige oeuvre heb gelezen. als hij dan eens in een klassiek patroon vervalt, weer ik dat dat niet per se zo hoeft te zijn.

2 likes

Nee het klopt inderdaad dat vrouwen niet per definitie vrouwvriendelijker schrijven. Helaas zijn we allemaal slachtoffer van de male gaze totdat we daar bewust afstand van proberen te nemen. En het is natuurlijk altijd de vraag of de hoofdpersoon gewoon vrouwonvriendelijk is. Al vind ik dat wel een beetje een slap excuus en een saaie narratief. We weten nu wel hoe er naar vrouwen gekeken wordt.

Op een slechte dag vind ik het leuk om comments over bijv. Een mooie jonge vrouw op Goodreads te lezen waarin een hoop mensen gelukkig (terecht) opmerken dat de vrouwen in het boek net zo goed door een stuk karton vervangen konden worden. Dan vraag ik me echt af of de auteur ooit met vrouwen heeft gesproken of alleen maar tegen vrouwen heeft gesproken.

Ik moet voor m’n studie al zó veel lezen dat ik het erg moeilijk vind om plezier te houden in het lezen van boeken in m’n vrije tijd. Heeft iemand hier tips voor? Want wil juist graag meer lezen buiten m’n studie om.

1 like

Heb allerlei self help ebooks en paperbacks gekocht, maar merk dat ik liever een word document heb waarin ik mijn eigen aantekeningen kan maken, maar Kindle laat een beperkt aantal keer/bladzijden kopieeren en de converters doen het niet zo goed. Hebben jullie ooit succesvol een ebook naar word gekopieerd?

Belgravia misschien? Ik weet zelf niet meer wat ik ervan vond, omdat ik behoorlijk ziek was toen ik het las, maar het is een liefdesverhaal dat zich afspeelt in de Londense 19 e eeuwse society af, als ik me goed herinner.

1 like

Naamloos

Dit is wat ik tot nu toe heb gelezen (de laatste 2 zijn van februari). Ik wacht al een maand geduldig op nieuw bestelde oordopjes, maar volgens mij moet ik er maar eens achteraan :sweat_smile: Met audiobooks gaat het toch een stuk sneller!

2 likes

Hoe was Starsight?

De boeken van mj arlidge!

1 like

Ik vind de boeken van Marisha Pessl wel wat Donna-Tart achtig. Zeker “Calamiteitenleer voor gevorderden” heeft wel wat weg van “De Verborgen Geschiedenis”, al vond ik Nachtfilm ook echt wel de moeite

2 likes

Ik vond "Wees onzichtbaar’ een heel mooi boek, heb het ook vrij snel uitgelezen. Hopelijk ervaar jij het net zo:)

1 like

Ik vond hem weer erg goed! Het begin is bijna altijd even inkomen vind ik bij Brandon Sanderson, maar toen de actie begon kon ik ect niet stopen. Heb hem uiteindelijk ook om half 4 's nachts uitgelezen :sweat_smile:. Ik kan niet zoveel zeggen zonder spoilers, maar het verhaal ontwikkelt zich echt. Heel veel tweede delen in series zijn vaak ‘fillers’, maar ik heb hier geen moment gedacht ‘dit hadden ze wel weg kunnen laten’. Ben heel benieuwd naar deel 3 :smile:

1 like

Ik ben in Nachtfilm afgehaakt. Wat betreft calamiteitenleer voor gevorderden ben ik het eens.

1 like

Thanks nog! Ik ga vanavond in dat boek beginnen :blush:

1 like

Oooo wat leuk! Ik heb hem voor m’n werk moeten lezen en vloog er echt doorheen, haha. Niet heel hoogstaand, maar wel wat je zoekt als je De zeven zussen leuk vindt, denk ik. Hoop dat ‘ie bevalt!

Ik heb het een enkele keer, maar hun klantenservice is wel goed.

Ik heb toen in november die mega sale was heel wat boeken binnen gekregen die beschadigd waren, en dan niet een klein krasje, maar gewoon dubbelgevouwen covers :confused: Zag op facebook ook veel posts voorbij komen met beschadigingen toen. Hun klantenservice is top, maar ze zouden echt wat moeten doen aan hun manier van verzenden.

Ik heb gisteren Serpent & Dove uitgelezen en ik vond hem zooo leuk. Ben een beetje verdrietig dat ik hem uit heb haha

Ik heb welgeteld één boek gelezen dit jaar. Zeg me wie ik ben, van Julia Navarro. Ontzettend dik boek, en de schrijfstijl en irritante context maakten dat ik pas rond pagina 800 enigszins inkwam, haha. Blij dat het uit is.

Ik begon hiermee omdat ik even iets wilde om mijn zinnen te verzetten terwijl ik Sapiens aan het lezen was. Huilen. Ik haat het als ik twee minder toegankelijke boeken na elkaar lees, dan verdwijnt mijn zin in lezen meteen een beetje.

Nu net begonnen in Witte vleugels, zwarte vleugels. Dat is gelukkig wel weer goed leesbaar.