Het algemene boekentopic (Deel 1)

Hahah ik heb bij deze mijn reservering ingetrokken😂

1 like

Het pakte mij wel helemaal! Ik hou van zijn schrijfstijl, de kijk in de Arabische cultuur qua geloof/gebruiken, uithuwelijken en de haat/liefde verhouding tussen de vrouwen vond ik ook prachtig weergegeven. Ik moest er echt even van bijkomen na het lezen ervan, ook de verscheurdheid van het land vond ik zo heftig. Dan realiseer ik me echt des te meer hoe wij hier in Nederland kunnen leven en wat vrijheid&veiligheid echt is.

1 like

Op de valreep het laatste boek voor mijn readingchallenge vanochtend uitgelezen, dus heb de 50 ondanks een druk jaar met afstuderen en een nieuwe studie toch weten te halen.

Lijstje van favorieten van dit jaar

Buzz Aldrin, waar ben je gebleven? van Johan Harstad - Het eerste boek van het jaar. Ik vind de sfeer die er in het boek wordt neergezet zo fijn (zou er wel in willen verdwijnen), het hoofdpersonage is heel mooi kwetsbaar en Harstads metaforen vind ik vaak zo goed gevonden. Klein quoteje: “Alsof je teruggaat naar je vroegere lage school, tijdens een les aan een tafeltje gaat zitten en met je knieĂ«n tegen het lage tafelblad knalt.”

Kim Jiyoung, Born 1982 van Cho Nam-Joo - Een heel indrukwekkend werk waarin de patriarchale wereld in Zuid-Korea (voor zover ik het kan beoordelen) heel treffend en pijnlijk wordt beschreven. We ontmoeten Jiyoung als volwassenen en gaan dan door fases van haar leven heen, van kind tot student en tot getrouwde vrouw, en door haar leven wordt er constant in pijnlijke momenten duidelijk in hoeverre de samenleving invloed heeft op haar ik-zijnde (en vooral vrouw-zijnde). Ook: de editie die ik heb heeft echteen prachtige cover. “Jiyoung grew up being told to be cautious, to dress conservatively, to be “ladylike.” That it’s your job to avoid dangerous places, times of day and people. It’s your fault for not noticing and not avoiding.”

Lampje van Annet Schaap - Ik heb dit jaar meer kinderboeken gelezen dan ‘volwassenenboeken’ en Lampje steekt er echt met vlag en wimpel bovenuit. Een verhaal over de dochter van een vuurtorenwachter die zich in een magisch-realistische wereld bevindt en haar kracht vindt in het redden van anderen. Vis is mijn favoriete personage ooit. Ik vind dat Schaap het kinderpersonage heel goed neer kan zetten: het zijn kinderen met realistische gedachtes, gevoelens en uitspraken - kleine mensjes die de wereld nog niet volledig begrijpen maar wel heel veel pogingen doen. “Hier moet ze dus wonen. In haar eentje. Zeven jaar. Ze schudt haar hoofd een beetje. Ze kan de gedachte wel denken, maar ze begrijpt hem niet.”

Last Things van Jenny Offill - Dit werk is een van mijn favoriete boeken ooit geworden. Offill zet een jong, kwetsbaar kindpersonage neer wat de wereld door moet komen met een emotioneel instabiele moeder en een vader die vaker afwezig is dan aanwezig. Sommige elementen van het verhaal voelen bijna absurdistisch: de thuisscholing die de ik krijgt van haar moeder waarin ze de geschiedenis van het hele universum proberen vast te leggen, en haar vader die vertrekt om spelshowhost te worden, om maar een paar dingen te noemen. Net als Lampje is de sfeer in het boek bijna magisch, maar dan psychologisch nog een stuk complexer. “Once my mother had asked me, “Is it better to burn to death or freeze to death?” and the right answer was freeze because at the very end there was a trick that made you think you were warm.”

Alle mensen die ik ken van Lisa Huissoon - Deze recensie is misschien een beetje gekleurd omdat ik de schrijfster ken (mijn naam op papier zien staan voelt toch apart), maar dit is zo’n interessant debuut. In korte ontmoetingen met alle mensen die ze kent, weet Huissoon relaties in momenten te vangen. Zelfs de categorisering van mensen is interessant: wanneer is iemand een klasgenoot en wanneer een bevriende klasgenoot - wanneer noem je iemand ĂŒberhaupt een vriend? De opmaak van het werk is heel mooi gedaan, met onderstreepte namen die als doorverwijzingen gelezen kunnen worden. Het enige kritiek wat ik zou kunnen hebben is: ik wilde meer. Meer scenes, uitgebreidere stukken tekst, meer ontmoetingen met mensen waar ze de namen niet meer van wist, gewoon meer. “Romy snoof nootmuskaat op de parkeergarage boven de C1000. Daar zou ze high van worden, en het was voorhanden.”

Leesdoelen voor volgend jaar zijn weer 50 boeken, en vooral minder kinderboeken. :sweat_smile: Dit jaar waren 33 van de 50 namelijk wel kinderboeken, deels voor mijn studie en deels omdat het quarantaine-leven me een grote behoefte naar nostalgie gaf, denk ik. Een ander leesdoel is om boeken uit mijn kast nu écht te gaan lezen en even geen nieuwe boeken te kopen. Ik heb nog 62 ongelezen fysieke boeken en 14 ongelezen e-books klaarstaan, dus die moeten echt even aan de beurt komen. Op naar een nieuw leesjaar. :smiling_face_with_three_hearts:

9 likes

Zo leuk al die lijstjes! Zie allemaal boeken voorbijkomen waar ik ook echt van genoten heb.

Ik heb 77 boeken gelezen dit jaar (deels audio, deels voor m’n werk).

Geen heel hoge gemiddelde rating, maar hij is exact hetzelfde als vorig jaar, haha. Ik heb wel het idee dat ik dit jaar meer moois heb gelezen dan in 2019, maar dat komt misschien omdat ik ĂŒberhaupt meer heb gelezen. En het gemiddelde is ook wat lager uitgevallen omdat er een aantal echte tegenvallers tussen zaten (die ik 1 of 2 sterren heb gegeven).

Favoriete romans + 1 YA

Everything I never Told You – Celeste Ng
Little Fires Everywhere – Celeste Ng
On Earth We’re Briefly Gorgeous – Ocean Vuong
Girl, Woman, Other – Bernadine Evaristo
Adres Onbekend – Susin Nielsen
The Hate U Give – Angie Thomas
Daisy Jones & The Six – Taylor Jenkins Reid

Favoriete thrillers

Thin Air – Michelle Paver
The Last Time I Lied – Riley Sager
De patiĂ«nt – Sebastian Fitzek

Non-fictiefavorieten

The Miracle Morning – Hal Elrod
#entrylevelboss – Alexa Shoen
't Hooge Nest – Roxane van Ieperen
Save the cat! Writes a novel – Jessica Brody

4 likes

Deze ben ik nu aan het lezen! Echt interessant.

1 like

Jaa Buzz Aldrin :smiling_face_with_three_hearts: Ik wil nu ook echt graag een keer naar de Faeröer-eilanden

1 like

Heel leuk al die lijstjes. Buzz Aldrin alvast op mijn ‘to-read’ gezet.

Samenvatting

Mijn overzicht van Goodreads:
image
image
image
image

Favorieten van dit jaar:

• De Graaf van Monte Cristo (Alexander Dumas): :star: :star: :star: :star: :star:
    Ik lees niet snel ‘klassiekers’, maar dit was echt de moeite waard. Fantastisch hoofdpersonage en intrigerende verhaallijnen.
  • Een man die Ove heet (Fredrick Backman): :star: :star: :star: :star:
    Grappig, treurig en hartverwarmend.
  • The Dutch House (Ann Patchett): :star: :star: :star: :star:
    Over het leven van een broer en zus uit een disfunctionele familie.
  • De acht bergen (Paolo Cognetti): :star: :star: :star: :star:
    Dun boek dat toch dik aanvoelt door de langzame, introspectieve verhaallijn. Gaat vooral over de vriendschap tussen twee jongens die elkaar in de bergen hebben ontmoet en daar steeds bij elkaar terug komen.
6 likes

Dit is mijn top 3 van 2020! Heb echt veel mooie boeken gelezen.

• De kat en de generaal van Nino Haratischwili. Echt prachtig. Leest als een soort puzzel, waarbij steeds een stukje ontrafeld wordt. Wel een boek waar je even voor moet gaan zitten, het leest niet per se makkelijk weg. Maar echt zo de moeite waard.
  • Het puttertje van Donna Tartt. Dit vond ik intens mooi, echt zo’n boek waar je in moet investeren en wat steeds beter wordt. En dan heimwee als het uit is. Heb hier nog vaak aan teruggedacht.
  • Buzz Aldrin, waar ben je gebleven? van Johan Harstad. Zag hem hierboven ook al voorbij komen. Nog zo’n boek waar je helemaal in opgaat. Fantastische sfeer. Wou na dit boek door de regen over de FaroĂ«r eilanden rijden.

Edit: o en ik heb dit jaar ook Max, Mischa & het tet-offensief gelezen en die moet er eigenlijk ook nog bij (shit nu is het geen top 3 meer). Daar heb ik ook zoveel plezier aan gehad. Dat was mijn lockdown boek.

5 likes

Haha, oh nee. Ik heb dit laatst voor iemand gekocht (zelf niet gelezen maar hoorde dat het allemaal prijzen had gewonnen en zo) en toen ik zei dat het een cadeautje was, zei het kassameisje “Het is niet echt een veilige gok voor een cadeau hù?”. Nu snap ik waarom. :sweat_smile:

2 likes

Jaaa wow ik ook :heart:

1 like

Wow ik heb net ‘My Dark Vanessa’ uitgelezen naar aanleiding van een post in dit topic, echt het meest oncomfortabele boek dat ik dit jaar las.

Spoilers

Ik vond dat veel details rondom het misbruik heel goed en realistisch waren uitgewerkt:

• Het contrast tussen hoe je als lezer naar hun “relatie” kijkt en hoe de hoofdpersoon ernaar kijkt
  • De manipulatietactieken van die leraar (:face_vomiting:)
  • Dat de hoofdpersoon niet echt een “backstory” heeft (ipv het heersende beeld dat zoiets alleen meisjes kan overkomen die al een tragische jeugd hebben gehad of iets dergelijks)
  • De soort van performatieve reacties van de omgeving en media waar uiteindelijk niemand mee geholpen is.

Echt een goed boek wel, maar nu ga ik eerst even iets luchtigs lezen denk ik :upside_down_face:

Edit: de cover snap ik trouwens niet, die geeft me echt early 2000’s emo-op-Tumblr vibes, haha.

5 likes

Ik heb dit jaar 28 boeken gelezen. Doel voor 2021 is 40 boeken. Mijn favorieten van dit jaar:

• Een lied voor Achilles - Madeline Miller
  • Alle boeken uit de serie van Het kerkhof der vergeten boeken - Carlos Ruiz ZafĂłn
  • Gone girl - Gillian Flynn (de film is een van mijn favorieten, dus het boek moest ik ook een keer lezen. Deed echt niet onder voor de film, nog meer leuke details te weten gekomen).
  • Harry Potter and the goblet of fire (reread, nu in het Engels. Verheug me ook zo op the order of the phoenix, mijn favoriet).

Boeken van dit jaar die ik niet per se aanraad:

• De opwindvogelkronieken - Haruki Murakami (niet doorheen te komen, en ik kan weinig met niet-realistische elementen in een realistische wereld)
  • Een klein leven - Hanya Yanagihara (naar mijn mening was deze te stilistisch en niet geloofwaardig qua karakters. Wel indrukwekkend.)
  • Emma - Jane Austen (ook niet doorheen te komen vond ik. Ik las dit boek vaak voordat ik ging slapen. Ben een slechte slaper, maar van dit boek werd ik altijd weer ontzettend slaperig :sweat_smile:)

Boeken die ik sowieso wil lezen in 2021:

• Circe - Madeline Miller
  • Hitler: de biografie - Ian Kershaw
  • De zeven echtgenoten van Evelyn Hugo - Taylor Jenkins Reid
6 likes

Zo leuk om al jullie lijstjes te zien! Direct weer geĂŻnspireerd en 5 boeken besteld, haha.

Nog een update naar aanleiding van mijn vraag laatst: Kleine Brandjes Overal & Vraag me Nog Eens beide al uit en vond ik beide echt heeerlijk om te lezen. Nu halverwege Huis van de Baltimores. Ook veelbelovend! Dus bedankt nogmaals voor de tips :heart:

2 likes

Ik heb net m’n reading challenge niet gehaald. Wilde 50 boeken lezen, maar het zijn er 48 geworden.

M’n favorieten van 2020:

• Karen M. McManus - One of Us is Lying
  • Carlie van Tongeren - Het meisjesmanifest
  • Colleen Hoover - De waarheid
  • Huib Modderkolk - Het is oorlog maar niemand die het ziet
2 likes

Mijn twintigste boek van dit jaar was De hoofdstad van Robert Menasse en daarmee kwam mijn reading challenge van 2020 ten einde. Op Goodreads ga ik voorlopig geen nieuw aantal invoeren voor 2021 omdat ik gewoon geen tijd ga hebben om dingen voor mijn plezier te lezen.

Toch nog vannacht 50 gehaald, op de valreep! Heb er ook veel voor werk gelezen (veel YA), maar die kon ik er niet allemaal bijzetten, dus het was toch nog moeilijk op het laatst om 50 te halen.

Meest indrukwekkend vond ik de brieven van Vita Sackville-West aan Virginia Woolf, ben dit jaar echt in een Virginia Woolf-spiral gevallen. Hele persoonlijke, emotionele en mooi geschreven brieven, voelde echt alsof ik naar hun leven zat te gluren en heb elk moment dat ik vrij had hun brieven zitten lezen. En ik vond De goede immigrant van Dipsaus ook erg goed.

Grootste tegenvaller was Find Me van AndrĂ© Aciman. Had er heel veel van verwacht omdat ik Call Me By Your Name zo prachtig geschreven vond en dit het vervolg was, maar het was echt een grote deceptie. Kreeg het gevoel dat problematische age gaps echt super geromantiseerd werden. Kon dat nog wel verdedigen omdat het maar één personage is, maar de auteur doet dit in meerdere boeken dus ik kreeg er nu een erg nare nasmaak van. Zo zegt een personage tegen Elio vlak voor ze seks hebben dat Elio net zo oud als zijn zoon is, en Elio’s vader roept dat het de droom van iedere man is om een veel jongere vrouw te hebben. Echt heel jammer, ik doe ook maar alsof dit boek niet bestaat. En Elio en Oliver hadden welgeteld 11 pagina’s samen. Zo zonde.

Wilde graag nog Daisy Jones & the Six uitlezen maar dat gaat me niet meer lukken voor middernacht haha.

5 likes

Heee waar werk jij nu? Als je dat wilt delen (in een pb misschien)?

Haha ja dat is nogal een verhaal, ik pb je even!

Ik heb dit jaar 110 boeken gelezen (:scream:). Ik lees altijd wel veel boeken per jaar, maar nu met de lockdown had ik minder werk, want horeca, en natuurlijk minder sociale afspraken. Mijn favorieten waren:

Samenvatting

Nevernight - Jay Kristoff. Dit had echt een aparte schrijfstijl waardoor ik m in het begin bijna had weggelegd, maar uiteindelijk een supertof fantasy boek! De volgende delen staan voor 2021 op de planning
The Poppy War - R. F. Kuang. Ook een fantasy boek, maar gebasseerd op de Tweede Chinees-Japanse oorlog. Superinteressant, want wist daar eigenlijk niks van.
Daisy Jones & The Six en Evidence of the Affair - Taylor Jenkins Reid. De eerste gaat over een jaren 60 band en is geschreven in interview format wat erg fijn las en de tweede was een korte novella over een vrouw en man van wie de echtgenoten met elkaar vreemd gaan (dit is geen spoiler, staat in de synopsis). Heel knap hoe zo een kort verhaal zo goed in elkaar zat.
The Alloy of Law en Starsight - Brandon Sanderson. Vorig jaar begonnen met zijn boeken door de vele tips hier en heb er dit jaar weer 4 gelezen. Vind zijn manier van schrijven superfijn en zijn vergeleken met veel fantasyboeken meer gericht op actie in plaats van politiek wat af en toe ook wel leuk is.
Little Fires Everywhere - Celeste Ng.
Vicious - V. E. Schwab. Een boek over mensen die superkrachten krijgen na een bijna dood ervaring (dit klinkt in het Nederlands heel raar haha). Geschreven vanuit de slechterikken wat eens wat anders is dan ‘the chosen one’.
Under the Never Sky - Veronica Rossi. Dystopian boek uit het The Hunger Games tijdperk, maar verassend leuk en goed geschreven.
A Torch Against the Night - Sabaa Tahir. Tweede deel in een van mijn favoriete YA series.

En verder een hele lading romans. Heb dit genre dit jaar (her)ontdekt en dat was een zeer fijne afleiding van de lockdown (: Aanraders zijn: Beach Read - Emily Henry, Birthday Girl - Penelope Douglas, The Deal - Elle Kennedy, The Unhoneymooners - Christina Lauren, Get a Life Chloe Brown - Talia Hibbert en Kulti - Mariana Zapata

Voor 2021 wil ik vooral een aantal van de boeken lezen die al jaren in mijn kast liggen, wat series afronden en wat classics oppakken! Ga ook weer meedoen aan ‘Around the year in 52 books’ en ‘Popsugar reading challenge’. Vind dit altijd wel een fijne stok achter de deur om ook wat diversere boeken en verschillende genres op te pakken.

5 likes

Ik heb de 50 gehaald :partying_face:

Samenvatting

1 like