Hoi! Ik val hier ineens binnen maar ik heb een vraag. Toen ik tiener was las ik met gemak 1 a 2 boeken weg op een dag… vandaag de dag heb ik al jaren niks gelezen en is mijn concentratie al weg na 2 bladzijdes van een magazine. Maar ik wil weer gaan beginnen! Ik weet dat ik de boeken ‘De kleine blonde dood’ en De Passievrucht’ fijn vond om te lezen. Hebben jullie tips voor andere boeken binnen dat genre?
Ik heb mijn leesplezier weer teruggekregen door Lichter dan ik! Ik had echt een leesdip en was ook snel afgeleid, kon me er niet toe zetten. Indonesië heeft sowieso mijn interesse maar dit boek is echt makkelijk te lezen door de schrijfstijl. Dat hielp mij heel erg. Zo goed zelfs dat ik door het boek heen vloog!
Ooh dit was tot voor kort mijn lokale boekenwinkel, echt een fijne, hele aardige mensen. Dus ik endorse deze link
Én interessante boekentip, ik kende het niet!
Dank voor de tip! Ik ga hem bestellen
Ik wil volgend jaar meer uit mijn comfortzone stappen wat betreft genres en boeken, dus wat is jullie favoriete boek? Een onmogelijke vraag in dit topic maar ik vind dat je moet kiezen, al ga ik wel akkoord met 2 titels als je echt niet wil/kan kiezen.
Weet niet wat je normale genres zijn, maar mijn twee favoriete boeken ooit, die ik sowieso wel 1x per jaar herlees:
Nederlands: Nooit Meer Slapen van W.F. Hermans
Engels: Nineteen Eighty-Four van George Orwell
En toch stiekem ook nog een derde, een sci-fi die ik nooit ergens voorbij zie komen, maar al sinds mijn jeugd regelmatig lees: Biting the Sun (in het Nederlands: de Jang-generatie) van Tanith Lee
Ik lees nu Uit beeld van Amber Brantsen en man, wat een goed boek en erg herkenbaar. Stoer dat een NOS presentator zo open kan zijn.
Ik las laatst Jenny Offill’s Last Things en dat is meteen een van mijn favoriete boeken ooit geworden. Mocht je een kinderboek uit willen proberen, dan is Lampje een enorme aanrader.
De opwindvogelkronieken van Haruki Murakami.
Hoop dat je er net zoveel plezier uit haalt als ik!
Oh vond je de avond is ongemak zo slecht? Ik wil hem nog graag lezen maar steeds uitgeleend bij mijn bieb dus nu gereserveerd.
Enkele van mijn favorieten uit 2020:
- City of Girls
- De bijenhouder van Aleppo
- Duizend schitterende zonnen
- Laura H
Heb echt weer meer tijd & plezier in lezen gehad in 2020, ,dus dat wil ik vasthouden
Haha ik vind het altijd zo chill om te lezen dat andere mensen dit ook vreselijk vonden. Ik vond het boek ook echt te goor en naar om van te genieten.
Ik haat dat boek ook
Joee dank voor je lijstje, haal er zeker wat tips uit!
Haha ik ook. Ook echt een van weinige boeken waarbij ik gewoon halverwege ben gestopt. Ik vond het ook gewoon saai ofzo? Na de honderdste scène aan de keukentafel of achter de boerderij was ik er wel klaar mee
Hahah ik heb bij deze mijn reservering ingetrokken😂
Het pakte mij wel helemaal! Ik hou van zijn schrijfstijl, de kijk in de Arabische cultuur qua geloof/gebruiken, uithuwelijken en de haat/liefde verhouding tussen de vrouwen vond ik ook prachtig weergegeven. Ik moest er echt even van bijkomen na het lezen ervan, ook de verscheurdheid van het land vond ik zo heftig. Dan realiseer ik me echt des te meer hoe wij hier in Nederland kunnen leven en wat vrijheid&veiligheid echt is.
Op de valreep het laatste boek voor mijn readingchallenge vanochtend uitgelezen, dus heb de 50 ondanks een druk jaar met afstuderen en een nieuwe studie toch weten te halen.
Lijstje van favorieten van dit jaar
Buzz Aldrin, waar ben je gebleven? van Johan Harstad - Het eerste boek van het jaar. Ik vind de sfeer die er in het boek wordt neergezet zo fijn (zou er wel in willen verdwijnen), het hoofdpersonage is heel mooi kwetsbaar en Harstads metaforen vind ik vaak zo goed gevonden. Klein quoteje: “Alsof je teruggaat naar je vroegere lage school, tijdens een les aan een tafeltje gaat zitten en met je knieën tegen het lage tafelblad knalt.”
Kim Jiyoung, Born 1982 van Cho Nam-Joo - Een heel indrukwekkend werk waarin de patriarchale wereld in Zuid-Korea (voor zover ik het kan beoordelen) heel treffend en pijnlijk wordt beschreven. We ontmoeten Jiyoung als volwassenen en gaan dan door fases van haar leven heen, van kind tot student en tot getrouwde vrouw, en door haar leven wordt er constant in pijnlijke momenten duidelijk in hoeverre de samenleving invloed heeft op haar ik-zijnde (en vooral vrouw-zijnde). Ook: de editie die ik heb heeft echteen prachtige cover. “Jiyoung grew up being told to be cautious, to dress conservatively, to be “ladylike.” That it’s your job to avoid dangerous places, times of day and people. It’s your fault for not noticing and not avoiding.”
Lampje van Annet Schaap - Ik heb dit jaar meer kinderboeken gelezen dan ‘volwassenenboeken’ en Lampje steekt er echt met vlag en wimpel bovenuit. Een verhaal over de dochter van een vuurtorenwachter die zich in een magisch-realistische wereld bevindt en haar kracht vindt in het redden van anderen. Vis is mijn favoriete personage ooit. Ik vind dat Schaap het kinderpersonage heel goed neer kan zetten: het zijn kinderen met realistische gedachtes, gevoelens en uitspraken - kleine mensjes die de wereld nog niet volledig begrijpen maar wel heel veel pogingen doen. “Hier moet ze dus wonen. In haar eentje. Zeven jaar. Ze schudt haar hoofd een beetje. Ze kan de gedachte wel denken, maar ze begrijpt hem niet.”
Last Things van Jenny Offill - Dit werk is een van mijn favoriete boeken ooit geworden. Offill zet een jong, kwetsbaar kindpersonage neer wat de wereld door moet komen met een emotioneel instabiele moeder en een vader die vaker afwezig is dan aanwezig. Sommige elementen van het verhaal voelen bijna absurdistisch: de thuisscholing die de ik krijgt van haar moeder waarin ze de geschiedenis van het hele universum proberen vast te leggen, en haar vader die vertrekt om spelshowhost te worden, om maar een paar dingen te noemen. Net als Lampje is de sfeer in het boek bijna magisch, maar dan psychologisch nog een stuk complexer. “Once my mother had asked me, “Is it better to burn to death or freeze to death?” and the right answer was freeze because at the very end there was a trick that made you think you were warm.”
Alle mensen die ik ken van Lisa Huissoon - Deze recensie is misschien een beetje gekleurd omdat ik de schrijfster ken (mijn naam op papier zien staan voelt toch apart), maar dit is zo’n interessant debuut. In korte ontmoetingen met alle mensen die ze kent, weet Huissoon relaties in momenten te vangen. Zelfs de categorisering van mensen is interessant: wanneer is iemand een klasgenoot en wanneer een bevriende klasgenoot - wanneer noem je iemand überhaupt een vriend? De opmaak van het werk is heel mooi gedaan, met onderstreepte namen die als doorverwijzingen gelezen kunnen worden. Het enige kritiek wat ik zou kunnen hebben is: ik wilde meer. Meer scenes, uitgebreidere stukken tekst, meer ontmoetingen met mensen waar ze de namen niet meer van wist, gewoon meer. “Romy snoof nootmuskaat op de parkeergarage boven de C1000. Daar zou ze high van worden, en het was voorhanden.”
Leesdoelen voor volgend jaar zijn weer 50 boeken, en vooral minder kinderboeken. Dit jaar waren 33 van de 50 namelijk wel kinderboeken, deels voor mijn studie en deels omdat het quarantaine-leven me een grote behoefte naar nostalgie gaf, denk ik. Een ander leesdoel is om boeken uit mijn kast nu écht te gaan lezen en even geen nieuwe boeken te kopen. Ik heb nog 62 ongelezen fysieke boeken en 14 ongelezen e-books klaarstaan, dus die moeten echt even aan de beurt komen. Op naar een nieuw leesjaar.
Zo leuk al die lijstjes! Zie allemaal boeken voorbijkomen waar ik ook echt van genoten heb.
Ik heb 77 boeken gelezen dit jaar (deels audio, deels voor m’n werk).
Geen heel hoge gemiddelde rating, maar hij is exact hetzelfde als vorig jaar, haha. Ik heb wel het idee dat ik dit jaar meer moois heb gelezen dan in 2019, maar dat komt misschien omdat ik überhaupt meer heb gelezen. En het gemiddelde is ook wat lager uitgevallen omdat er een aantal echte tegenvallers tussen zaten (die ik 1 of 2 sterren heb gegeven).
Favoriete romans + 1 YA
Everything I never Told You – Celeste Ng
Little Fires Everywhere – Celeste Ng
On Earth We’re Briefly Gorgeous – Ocean Vuong
Girl, Woman, Other – Bernadine Evaristo
Adres Onbekend – Susin Nielsen
The Hate U Give – Angie Thomas
Daisy Jones & The Six – Taylor Jenkins Reid
Favoriete thrillers
Thin Air – Michelle Paver
The Last Time I Lied – Riley Sager
De patiënt – Sebastian Fitzek
Non-fictiefavorieten
The Miracle Morning – Hal Elrod
#entrylevelboss – Alexa Shoen
't Hooge Nest – Roxane van Ieperen
Save the cat! Writes a novel – Jessica Brody
Deze ben ik nu aan het lezen! Echt interessant.