Het algemene boekentopic (Deel 1)

2020 was voor mij echt een jaar van lezen voor ontspanning, wat heel chill is maar daardoor zijn mijn favoriete boeken ook niet zo boeiend :’).
Ik heb dit jaar 52 boeken gelezen, waarvan 36 boeken uit series bestonden.

Favorieten

• Serie: de kronieken van de kroon (Jennifer Nielsen). Ik denk dat deze boeken voor kinderen van 10-12 jaar geschreven zijn. Het gaat over een vermiste prins en het speelt zich af in kastelen en andere toffe plekken, ik heb normaal niet zo veel met boeken waar ook in gevochten wordt maar deze serie trok me echt heel erg mee.
    *Laat je horen (Lisa Jansen): een informatief boek over instap activisme, er werden een hoop onderwerpen nog dieper behandeld en ik vond het echt een fijne stijl. Ik heb dit boek geluister ipv gelezen en dat was echt goed te doen!
    *Hoe ik talent voor het leven kreeg (Rodaan Al Galidi): over iemand die naar Nederland vlucht en dan terecht komt in de hel van asielzoekercentra. Ik heb zelf de laaggeletterden versie gelezen want die ander kon ik niet als epub kopen. Daardoor had ik hem snel uit maar miste ik waarschijnlijk wel onderdelen. Het was iig heel treffend, pijnlijk om te lezen hoe ons land handelt en ook goed om te lezen hoe het er in een azc aan toe gaat.
    *Jij hebt ons niet ontdekt, wij waren hier altijd al (Massih Hutak): een boek over de gentrificatie in Amsterdam Noord, maar ook in andere delen van de wereld. Echt geweldig, het heeft mn activistische hart opgewarmd, het is inspirerend om te lezen hoe hier al jaren actie tegen gevoerd wordt en hoe die acties uitgevoerd worden, en ook wat je kan doen om wel goed te integreren in een wijk waar je nieuw bent.
    *Serie: Kronieken van de onderwereld (Cassandra Clare): ik moet hier nog 2 boeken van lezen maar de 1e trilogie heeft me echt helemaal meegezogen. Ik moet zeggen dat ik boek 4 wel minder vond, misschien werd het te veel van hetzelfde? Maar de eerste 3 boeken staan op zichzelf en zijn echt heel tof!!
4 likes

deze ga ik lezen!

1 like

Jaa! Mocht je 'm als ebook willen kopen (of gewoon boek):
https://www.boekhandelvannoord.nl/9789083054209-jij-hebt-ons-niet-ontdekt-wij-waren-hier-altijd-al/
Via deze site komt het geld ook echt bij een winkeleigenaar in Amsterdam Noord terecht :smiley:

3 likes

Ah goede tip, dankjewel!

Ik zag die titel laatst voorbijkomen op de website van Wit Huiswerk en begrijp daardoor (oppervlakkig) wat gentrificatie is. Ik zag de term vaker langs komen maar had geen idee wat het betekende, nu weet ik het op z’n minst een beetje. Door jouw review word ik enthousiast om het boek helemaal te lezen. Eens kijken of de bieb het al heeft.

Edit
De bieb heeft het nog niet eens in bestelling, jammer dit. :sweat_smile:

2 likes

Hoi! Ik val hier ineens binnen maar ik heb een vraag. Toen ik tiener was las ik met gemak 1 a 2 boeken weg op een dag… vandaag de dag heb ik al jaren niks gelezen en is mijn concentratie al weg na 2 bladzijdes van een magazine. Maar ik wil weer gaan beginnen! Ik weet dat ik de boeken ‘De kleine blonde dood’ en De Passievrucht’ fijn vond om te lezen. Hebben jullie tips voor andere boeken binnen dat genre?

1 like

Ik heb mijn leesplezier weer teruggekregen door Lichter dan ik! Ik had echt een leesdip en was ook snel afgeleid, kon me er niet toe zetten. Indonesië heeft sowieso mijn interesse maar dit boek is echt makkelijk te lezen door de schrijfstijl. Dat hielp mij heel erg. Zo goed zelfs dat ik door het boek heen vloog!

1 like

Ooh dit was tot voor kort mijn lokale boekenwinkel, echt een fijne, hele aardige mensen. Dus ik endorse deze link :joy:
Én interessante boekentip, ik kende het niet!

1 like

Dank voor de tip! Ik ga hem bestellen :blush:

1 like

Ik wil volgend jaar meer uit mijn comfortzone stappen wat betreft genres en boeken, dus wat is jullie favoriete boek? Een onmogelijke vraag in dit topic maar ik vind dat je moet kiezen, al ga ik wel akkoord met 2 titels als je echt niet wil/kan kiezen.

Weet niet wat je normale genres zijn, maar mijn twee favoriete boeken ooit, die ik sowieso wel 1x per jaar herlees:

Nederlands: Nooit Meer Slapen van W.F. Hermans
Engels: Nineteen Eighty-Four van George Orwell

En toch stiekem ook nog een derde, een sci-fi die ik nooit ergens voorbij zie komen, maar al sinds mijn jeugd regelmatig lees: Biting the Sun (in het Nederlands: de Jang-generatie) van Tanith Lee

1 like

Ik lees nu Uit beeld van Amber Brantsen en man, wat een goed boek en erg herkenbaar. Stoer dat een NOS presentator zo open kan zijn.

Ik las laatst Jenny Offill’s Last Things en dat is meteen een van mijn favoriete boeken ooit geworden. Mocht je een kinderboek uit willen proberen, dan is Lampje een enorme aanrader.

1 like

De opwindvogelkronieken van Haruki Murakami.

1 like

Hoop dat je er net zoveel plezier uit haalt als ik!

1 like

Oh vond je de avond is ongemak zo slecht? Ik wil hem nog graag lezen maar steeds uitgeleend bij mijn bieb dus nu gereserveerd.

Enkele van mijn favorieten uit 2020:

• City of Girls
  • De bijenhouder van Aleppo
  • Duizend schitterende zonnen
  • Laura H

Heb echt weer meer tijd & plezier in lezen gehad in 2020, ,dus dat wil ik vasthouden

4 likes

Haha ik vind het altijd zo chill om te lezen dat andere mensen dit ook vreselijk vonden. Ik vond het boek ook echt te goor en naar om van te genieten.

3 likes

Ik haat dat boek ook

3 likes

Joee dank voor je lijstje, haal er zeker wat tips uit!

1 like

Haha ik ook. Ook echt een van weinige boeken waarbij ik gewoon halverwege ben gestopt. Ik vond het ook gewoon saai ofzo? Na de honderdste scène aan de keukentafel of achter de boerderij was ik er wel klaar mee

2 likes