Het algemene boekentopic (Deel 1)

Mijn doel: dit jaar wat boekenverzamelingen van favoriete auteurs compleet krijgen. Door het recenseren lees ik van alles en nog wat, maar heb ik niet eens de tijd alles van mijn favo’s te lezen. Zonde, dus daar ga ik wat aan doen.

Ik ben nu overigens op de helft in zowel Laura H als Where the Crawdads Sing. Ik probeer dat laatste boek vandaag uit te krijgen zodat ik daarna in The Stranger Beside Me van Ann Rule kan beginnen (over Ted Bundy).

1 like

Weet niet welke niveaus zijn boeken zijn, maar ik vind Arthur Japin een hele fijne schrijver en ik was erg onder de indruk van Joe Speedboot van Tommy Wieringa.

1 like

Ik heb The Handmaid’s Tale gisteren dan toch eindelijk uitgelezen, maar ik snap de hype niet en ik vond het eigenlijk ook niet goed genoeg geschreven om overal zulke goede reviews te krijgen.
Het enige interessante aan het boek vond ik de epiloog. De rest is naar/triggerend en tegelijkertijd vlak.

(jullie hadden wel gelijk dat ik me beter zou voelen als ik het einde had gelezen @Riley @Hazel)

4 likes

Leuk dat je voor je lijst aan het lezen bent! Wat handig dat er tegenwoordig een niveau-indicatie is, dat was er echt niet in ‘mijn tijd’ (toen moesten we wel binnen bepaalde tijdperken lezen).
Moet je nu ook binnen tijdperken lezen of mag je dus alleen modern lezen? Als je ook wat oudere boeken moet hebben, ik vond “de donkere kamer van Damokles” echt een van de beste ‘oude’ boeken.

Verder even gekeken en ik vond de volgende boeken ook lekker weglezen of gewoon mooi:
-Hersenschimmen - Bernlef (3)
-Alleen maar nette mensen - Vuistje (3)
-Het schnitzelparadijs - Boudou (3)
-Verborgen Gebreken - Dorrestijn (3)
-De uitvreter, Titaantjes, Dichtertje - Nescio (niveau 5 maar misschien als je een goed punt ervoor krijgt haha)
-Mystiek Lichaam - Kellendonk (Niveau 6 maar hij leest echt wel goed weg hoor. Denk vooral dat 'ie zo hoog staat door het heftige onderwerp)
-Het diner - Koch
-Het smelt - Spit

Als laatste, je zei dat je niet van historisch houdt maar ik vond Post voor mevrouw Bromley echt heeeeel chill weglezen.
Hoeveel moet je er (nog)? Ben je alvast begonnen voor volgend jaar?

Als laatste tip: Lezen is leuk dus probeer er van te genieten en leg het gewoon weg als je er na 50 pagina’s niet doorheen komt. Niet elke schrijfstijl is voor iedereen! En als je nu al voor volgend jaar begint, slim, want in de zomer in het zonnetje lezen is heerlijk!

Dit vond ik ook, vond het boek zo tegenvallen.

Mijn Goodreadsrecensie

Ik had denk ik iets te hoge verwachtingen van dit boek. Het was meer een schets van een dystopie, een soort beschrijving van hoe de wereld in elkaar steekt, dan een plotgedreven of karaktergedreven verhaal. En blijkbaar houd ik daar meer van. Want hoewel het mogelijk hoort bij de opzet van het boek (“Our author, then, was one of many”), vond ik het jammer dat de verteller zo onpersoonlijk bleef.

De wereld die Atwood schept is zeker interessant, maar meer als achtergrond dan als centraal onderwerp van een boek. Vind ik dan. Je kan nog zo’n wrede, patriarchistische [is volgens mij geen bestaand woord, sorry daarvoor], fascinerende dystopie beschrijven, als daar verder geen complete, psychologisch interessante karakters in bewegen of er verder niets in gebeurt, raak je me als lezer toch een beetje kwijt.

2 likes

Oh ik heb 'm dit weekend gelezen en ik vond 'm wel echt goed. Misschien ook omdat ik een deel van de serie heb gezien dus ik kon me het wel goed inbeelden zegmaar. En ik vond de schrijfstijl ook super goed, zeker als je er bij nadenkt dat het in 1985 geschreven is ofzo. Echt verrassend modern en nu nog relevant.
Ik snap verder wat je bedoelt, ik denk ook dat ‘feministische’* dystopian novels op het moment gewoon heel populair zijn (denk aan The Water Cure, Vox, The Power…). Dus dat daarom dit boek ook opeens heel populair is geworden.
*even een caveat omdat het niet per se feministisch is om te zeggen dat vrouwen niet moeten worden gebruikt voor hun reproductieve organen. Maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel!

Even over m’n algemene leesgedrag, ik heb de afgelopen paar weken een enorme inhaalslag gemaakt en zit nu op 21 boeken dit jaar. Dit zijn m’n laatste 10 boeken:
image

Aanraders:
Home Fire, This is how it always is, Still Alice
Wel OK maar eigenlijk zonde van je tijd:
Deal breaker, The Surgeon, Truth and Lies
Als je van non-fictie houdt:
My thoughts exactly

Oh en voor wie er zei te houden van Celeste Ng (Little fires everywhere), lees dan This is how it always is. Ik vond het erg vergelijkbaar in schrijfstijl en familie-onderwerpen.

4 likes

Wat vond je van Normal People? Ik ben die nu aan het lezen (echt net begonnen), maar moet een beetje wennen aan de stijl geloof ik.

Ja, ik houd dus niet zo van boeken zonder aanhalingstekens voor citaten. Ik raak dan heel snel het plot kwijt. Ik vind dit dus meer een boek dat ik leuk zou MOETEN vinden (beetje hipster ofzo? Iedereen heeft het gelezen) dan dat ik er echt van genoten heb.
Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik ben begonnen, het twee weken heb weggelegd en daarna de laatste 200 pagina’s supersnel heb uitgelezen. Het wordt wel leuk(er) als ze naar de uni gaan.

1 like

Ah! en ik vind De Engelenmaker een van de meest intrigerende boeken ooit. Vind niveau 3 wel laag voor het boek eigenlijk, had 'm wel wat hoger verwacht.

1 like

O ha leuk zo met die plaatjes, ga jou even nadoen!

Aanraders: Lampje, House of Leaves, De verborgen geschiedenis.
Dieptepunt: Het geheim van mijn man. (Te saai en te vlak.)

1 like

Ik heb precies hetzelfde qua aanhalingstekens voor citaten, maar het verhaal interesseert me wel dus dan lees ik nog even door!

1 like

Haha ik vond Het geheim van mijn man wel goed en juist Truly Madly Guilty echt kut (staat nog op 54% op m’n Kindle)

1 like

Wat vinden jullie van Lord Of The Flies? Ik kom er maar moeilijk doorheen.

1 like

O wat grappig! Misschien maakt het uit dat ik TMG in het Engels heb gelezen en Het geheim van mijn man in het Nederlands? Kan me wel voorstellen dat het daardoor ineens allemaal heel matig overkwam.

@hummus ik vond LOTF echt fantastisch.

Ik wil de Game of Thrones serie lezen, maar ik twijfel of ik ze in het Nederlands of Engels ga lezen. Ik lees wel liever/makkelijker in het Nederlands, maar ik hoorde dat de vertaling niet altijd even goed is (als in Jon Sneeuw etc.) Iemand ervaring mee?

Foundryside is dit weekend binnengekomen!

Ik ga nu City of Brass uitlezen en dan beginnen.

1 like

Hahah dit doet me denken aan de dvd-boxen versus Ziggo van de serie. Ik keek seizoen 1 t/m 7 op dvd en het laatste op seizoen 8, maar op de dvd vertaalden ze de namen niet. Bij Ziggo wel, dus ik was echt in shock door vertalingen als ‘Pinkje’ en ‘Grauwvreugd’ (of zo).

Dat ze bij Harry Potter de namen vertaalden oké, want dat zijn officieel toch kinderboeken, maar hier? :grimacing:

2 likes

Wat een ontzettend lief en fijn bericht! Volgens mij zitten er naast niveau 3 en Nederlandse schrijver (en steeds een andere) niet zo veel eisen aan. Ik zit nu aan mijn laatste of een na laatste boek van komend schooljaar, echt chill! bedankt voor je aanraders :heartpulse:

1 like

jaaaa misschien wel! Ik heb ze allebei in het Engels gelezen.

1 like

Weet iemand hoe duur het is qua verzendkosten om via (de Amerikaanse) Amazon te bestellen? Ik kan het niet vinden op hun website. :unamused: