Het andere YouTubers/bloggers topic #15 (Deel 1)

Het was geen themafeest, het ging om een dresscode voor een 21-diner gehost door een homo met als idee erachter dat je eigenlijk mocht komen zoals je wilde, hoe divers dan ook.

Maar het gaat er niet om hoeveel moeite je erin hebt gestoken of dat het van de feestwinkel komt, ook al voelt dat voor jullie wel anders. En dat snap ik ook hoor.

Maar een voorbeeldje: ik heb als kind veel sari’s gehad, maar voelde me vreselijk opgelaten om erin naar school te gaan tijdens bijvoorbeeld het suikerfeest. Dat wilde ik niet, want dan zou ik worden uitgelachen (want je bent anders, je valt op, je eten stinkt, etc). Zo stond op school in ons boek ooit iets over de tapijtmaffia in het land waar mijn vader toevallig vandaan kwam, en iedereen keek naar mij, en een week lang ben ik nageroepen met “tapijtmaffia”. Heb daar verder geen trauma’s aan overgehouden, maar leuk was het niet. Je bent duidelijk anders en minder.

Als vervolgens iemand uit mijn klas met carnaval ineens besluit uren te besteden aan het maken van een prachtige sari en die aandoet met carnaval voelt dat kut. Want ik kon zo’n ding niet aan zonder met de nek aangekeken te worden, maar die witte klasgenoot mag er wel uren aan besteden en er vervolgens feest in vieren en iedereen vindt het geweldig? Dat is krom, en dát is het hele punt van cultural appropriation. Maar als ik (of iemand anders van die cultuur) haar zelf die sari had gegeven om haar in mijn cultuur te betrekken en zij daar respectvol op reageert is het een heel ander verhaal en is dat alleen maar een mooi iets.

Het komt er gewoon op neer dat je luistert naar de persoon uit de “andere” cultuur en die met respect behandelt.

52 likes

Oke, duidelijke definitie. Maar op welke onderdelen van welke culturen is dat dan wel of niet van toepassing? Is er een maatstaf wanneer niet meer op dingen neergekeken wordt en het dus overgenomen ‘mag’ worden van een andere cultuur?

Ik denk dat menigeen met bewondering kijkt naar traditionele niet-westerse kleding, maar er zal vast ook een groot deel westerlingen zijn die het te extravagant of te uitgedost of wat dan ook vindt. Wanneer is iets dan wel of geen cultural appropriation? Of kunnen mensen wat jou betreft zich beter weghouden van andermans cultuur? Denk dat dat normalisering ook niet bepaald in de hand werkt

Wat precies?

Hier verbaasde ik mij inderdaad ook over

Dit is bijv ook een voorbeeld. Waar aziaten (diegenen met “spleetogen”) vroeger werden gepest met hun oogvorm en mensen met hun handen pestend de ogen tot spleetjes trokken en Ching chang chong riepen, wordt nu met “fox eyes” ineens die vorm hot gemaakt. Vooral op foto’s waar men de ogen nog wat extra tot spleetjes trekt werken ook triggerend.

7 likes

Je kan iets ook normaliseren zonder er zelf aan mee te doen. Bewonder en respecteer het het van een afstand, spreek je uit als mensen er negatief op afgeven, zorg voor meer representatie in de media van die stijlen en culturen, etc. Beetje gekke vergelijking misschien, maar je hoeft ook zelf geen LGBT+ te zijn om je in te zetten voor LGBT-rechten en normalisering. Op diezelfde manier hoef je ook zelf geen culturele aspecten over te nemen om er waardering voor te hebben en bij te dragen aan de normalisering er van. :blush:

Nu ik dit zo type besef ik me hoe belachelijk het eigenlijk is dat we in 2020 leven en nog steeds aan de maatschappij moeten vragen of ze alsjeblieft respect willen hebben voor hoe andere mensen hun fucking haar willen dragen omdat dat anders niet gebeurt. :neutral_face: Waar hebben we het nou helemaal over? We hebben nog een lange weg te gaan, dat is wel weer duidelijk.

(De laatste alinea lijkt aan jou gericht omdat ik jou citeer maar is een algemene uitspraak!)

10 likes

Ik denk dit geen op zichzelf staande verschijnsel-gevolg is, maar oke.

Ik vind het erg jammer dat het als niet oké wordt gezien om waardering te tonen voor andere culturen door deze uit te dragen, maar als dat zo aanstootgevend is zal ik proberen daar voortaan meer bij stil te staan en me daar niet mee in te laten

Om waardering te tonen hoef je het toch niet na te doen of zelf te gaan dragen?

Ben niet wit, maar oke. Bedankt voor je feedback

1 like

Dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat ik dat eerder niet zag als iets slechts of aanstootgevends en het daarom wel zou doen/waarschijnlijk deed, en dat ik het jammer vind dat dat dus niet (meer) kan ondanks dat mijn intenties niet slecht zijn

Ja en ik geef er een antwoord op

Ja ik ben ook enigszins beledigd dat ik met specifieke voorbeelden kom waar ik vragen over heb omdat het VOOR MIJ een grijs gebied is wat nu precies valt onder CA en daar wordt geen verdere toelichting op gegeven. En als ik dan een reactie krijg wat neerkomt op ‘het is niet aan andere mensen om andermans cultuur te normaliseren punt’, dan schrik ik daar best van. Niet dat ik het daar niet mee eens ben, maar omdat dit heel anders is dan hoe ik er tot nu toe mijn hele leven naar gekeken heb.

Edit; en wat betreft het toe-eigenen van trends. Ik beweer niet dat dat NIET gebeurt, ik beweer alleen dat Kim Kardashian die box-braids draagt in mijn ogen iets anders is dan mijn vriendin die op een besloten feestje een jurk uit India draagt en verteld over de achtergrond ervan, wat een werk het is om het aan te trekken etc.

6 likes

Ja dat is inderdaad jammer voor diegene die dat dus graag wil doen, maar nog veel jammerder voor diegenen om wiens cultuur of uiterlijk het gaat dat dit nog steeds gebeurt. En of de intenties niet slecht zijn doet er niet toe, het gaat om hoe het ontvangen wordt.
Fijn dat je er meer op gaat letten/rekening mee gaat houden!

6 likes

Geen inhoudelijke reactie, maar het woord ‘beleid’ is net als ‘geld’, het heeft geen meervoudsvorm.

12 likes

Ik ben beledigd omdat ik een vraag stel uit interesse en omdat ik van de antwoorden wil leren, maar in plaats dat iemand daar geduldig op in gaat krijg ik redelijk aanvallende reacties en verwijten dat ik self centered ben

7 likes

Hier gaat het denk ik mis. Is het mega slecht en racistisch dat jij een kimono draagt nee. Is het niet jouw cultuur ja. Dus dan is het aan jou om er over na te denken wat je er mee moet.

Kinderen met 2 culturen kunnen beide culturen toe eigenen. En over Kim K. Ze kan haar kinderen ook tonen dat hun haar mooi is zonder het zelf te dragen.

En het is ook niet zo dat het nu verboden is om iets te dragen van een andere cultuur. Het is alleen nogal dubbel dat de mensen van die cultuur hun ding niet kunnen dragen zonder uitgelachen te worden. En dat een wit persoon wel leuk zoiets kan dragen zonder er bij na te denken waar het vandaan komt.

3 likes

Dat van die badjas is hier net al ongeveer gezegd, als je het thuis draagt dan kan het niet echt kwaad net zoals je je als man bijvoorbeeld thuis stiekem als vrouw wil verkleden, moet jij weten?
Als je in die badjas met geisha make up en geishapruik op met een japans papieren parasolletje gaat lopen dan maak je die cultuur belachelijk.

Verder als je vriend half aziaat is en je kind een kwart, tja dan heb je de keus denk ik in hoeverre je die cultuur bij je kind wil betrekken, en zolang dat respectvol gebeurd is daar niks mis mee? Maar als je je kind ook verkleed als geisha of weet ik veel met carnaval is dat niet per se minder slecht omdat hij/zij kwart aziaat is, want het slaat gewoon sowieso nergens op om als geisha verkleed te gaan als je geen geisha bent en de jarenlange opleiding daarvoor hebt afgerond.

Je moet je ook afvragen waarom zou je iets doen. Waarom moet JIJ nou per se iets dragen van een andere cultuur. Je kan het mooi vinden zo’n afrikaanse hoofdtooi bijv. maar waarom zou je het dragen, als je in NL woont en de NL cultuur hebt (wit bent?) en je hier gewoon westerse kleding draagt in z’n algemeenheid.

4 likes

Ik vond eerdere reacties die ik kreeg niet echt aanvallend eigenlijk.

En ja ik beschrijf mijn post vanuit mijn eigen POV omdat het toch iets is wat IK eerst even moet verwerken in mijn hoofd en waar ik even over na moet denken. Je kan ook op alle slakken zout leggen terwijl ik probeer om dingen te begrijpen. En ja, dat kost misschien iets meer dan 2 forum-posts.

2 likes

Ik vind dit echt een beetje flauw en gelijk in de slachtofferrol, terwijl @flazeda elke x de tijd neemt om uit te leggen. Deze reactie van jou is ook enorm aanvallend, je verwijt @flazeda dat ze niet genoeg research doet etc. Ze leest op dit forum, er komt een vraag op en die stelt ze. Moet iedereen dan eerst 2 dagen research doen voor ze een vraag mogen stellen?

Precies reacties zoals dit is waarom ik dus ook nooit vragen over zulke onderwerp durf te stellen, terwijl ik niet dom ben en ook niet op mijn mondje ben gevallen.

96 likes