Het andere YouTubers/bloggers topic #15 (Deel 1)

Een hele grote instagrambackdrop à 25 euro entree. Je kunt natuurlijk ook zeggen dat het slim is dat zij op die behoefte inspeelt en dat ze zo’n goede zakenvrouw is door dat te doen en risico te nemen hiermee door dit zelf te openen, maar er zit ongetwijfeld ook een investeerder bij. En ik krijg gewoon de kriebels van haar hele aanwezigheid op social media en het continu uitlichten van het familieleven van haar zus, die kinderen, die moeder, enzovoort.

2 likes

Maar als je het een museum noemt is 25 euro natuurlijk niet zo veel. Slimme marketing wel.

Ik vind dit wel een lastige hoor. Want juist door er niet over te praten (dat kinderwensen en zwangerschappen niet vanzelfsprekend zijn) blijft het ook een taboe. Natuurlijk is het ook een heel persoonlijk, en soms pijnlijk onderwerp en vind ik dat niemand recht heeft op deze informatie. Maar betekent dit dat er niet op een neutrale manier naar gevraagd kan worden? I dunno.

Zelf zit ik ook in de babymaak leeftijdsrange. En ik vind het geen vervelend onderwerp om het erover te hebben, ongeacht wie het gesprek initieert, zolang dit maar neutraal gebeurt. Dingen als “ja maar natuurlijk krijgen jullie kinderen” of “Je wil toch wel een gezin vormen!” vallen daar dus niet onder.

Maar een neutrale vraag als “denken jullie wel eens aan kinderen?” vind ik, hoewel persoonlijk, niet vervelend. (Er wordt ook weleens gevraagd hoe het met m’n familie gaat en of ik een relatie heb, dat zijn ook persoonlijke vragen toch?) En ik beantwoord ook wel eens dat ik dat niet relevant vind of liever niet bespreek. Nu heb ik zelf recent “alleen maar” een miskraam gehad en ik kan me voorstellen dat dit anders is als je door IUI/ICSI/IVF trajecten gaat. Maar er niet over praten is denk ik niet de oplossing.

Ps: Ik vind het juist ook heel interessant waarom mensen wel/geen kinderwens hebben. Dus ik snap de vraag van @Shinshell wel :slight_smile:

40 likes

Nee, gewoon niet. Iemand mag het altijd zelf benoemen en ik ben ook tegen het taboe op fertiliteitsproblemen en miskramen, maar je hebt gewoon geen idee hoeveel verdriet er kan spelen. Nooit nooit nooit vragen. Ook niet ‘neutraal’ whatever dat mag zijn.

edit: Het taboe staat los van individueel verdriet. Het bespreekbaar maken is fantastisch maar dat geeft geen recht op intrusive vragen stellen.

12 likes

Als je dat zou doorvoeren op andere persoonlijke vragen, zou je geen interesse meer kunnen tonen in anderen totdat ze zelf over een onderwerp beginnen omdat er mogelijk individueel verdriet achter zit?
Een overleden/ziek partner/familielid, trauma’s die daaraan gerelateerd zijn om maar eens een voorbeeld te noemen. Wat maakt deze situatie anders?

14 likes

Ik snap deze vergelijking niet. Je vraagt ook niet aan iemand zomaar uit het niets omdat ze bijvoorbeeld kaal zijn: oh heb je kanker? Dus waarom zou je een vrouw, omdat ze een vrouw is, vragen of ze kinderen wil? Als ze er zelf over begint kun je daar verder best interesse in tonen natuurlijk.

4 likes

In dit geval is de suggestie/vragen naar kanker niet echt neutraal te noemen.

Ik noem de vergelijking omdat er in mijn geval veel “individueel verdriet” zit achter familievragen. Dat kan iemand niet ruiken, en ik snap best dat dit soms (al dan niet in small talk) ter sprake komt. “En ga je nog naar familie met kerst?” oid. Vind ik daarom dat deze vragen niet gesteld kunnen worden in een gesprek? Nee. :slight_smile:
Dus vandaar mijn oprechte interesse in wat nou precies een intrusive vraag is en wat de situatie rondom kinderwensen/fertiliteit anders maakt dan andere situaties.

edit: overigens vind ik dat neutrale kinderwens/fertiliteitsvragen zowel aan mannen als vrouwen gesteld zouden moeten kunnen worden. Dat dit alleen aan vrouwen gevraagd wordt is natuurlijk gewoon seksistisch.

17 likes

Ah, oke, dan snap ik nu wat je bedoelt. Gevoelsmatig is dat voor mij wel een andere kwestie, maar ik kan ook niet helemaal mijn vinger erop leggen waarom dat dan is.

2 likes

Het ligt er denk ik ook aan wie het vraagt en in welke setting. Vriendinnen van dezelfde leeftijd die zelf aan kinderen willen beginnen en die vragen hoe jij er in staat oke.
Maar een random collega waar je verder niks mee hebt die ineens vraagt “Wanneer ga jij aan kinderen beginnen” no go.

35 likes

Ik heb net de video van Vera gekeken over menstruatie ondergoed. Ik vind het een goede video en ook fijn om te zien dat ze weer terug is.

7 likes

Ik moest gniffelen om Romane die tetanus uitsprak met de klemtoon op -anus :crazy_face:

video

https://youtu.be/4dgoEMmIaqk
Rond 5:15

7 likes

Lol ik ook

Ik merk juist dat de mensen die het allerdichte bij staan, hier nooit iets over vragen. (vaders/moeders/broers/zussen etc) heel netjes. Terwijl die juist het meeste ‘recht’ zouden hebben om het te weten. of dat zou in ieder geval het meest logisch zijn.
Alleen andere mensen, zoals collega’s/vrienden etc vragen er wel naar. Ik vind het ook een lastige.
Ze mogen het me best vragen maar ik zal toch geen eerlijk antwoord geven. Ik vind het dan ook vervelend te moeten liegen zo van ja wel kijken wel een keer, geen haast, misschien over een paar jaar. (terwijl wij nu al even aan het proberen zijn, maar ik vind dat prive).
Dan krijg je dadelijk elke maand de vraag of je al zwanger bent, en dan wordt dat geheid doorgeluld. Geen zin in. Er wordt ook veel over gepraat onder vrienden en kennissen op zo’n manier van: ja die en die zijn ook ‘bezig’. :face_with_raised_eyebrow: verschrikkelijk.

2 likes

Dat zegt @Mandarijntje toch ook niet? Ze vraagt zich af wat het verschil is tussen kinderwensvragen en andere persoonlijke vragen, en wat het probleem is om dit soort vragen op een “neutrale” manier te stellen. Misschien lees ik het verkeerd, maar ik denk dat ze daarmee bedoelt dat de vragen vanuit oprechte interesse gesteld worden, zonder daarbij al dingen in te vullen.

1 like

True. “Wat ga je doen met kerst?” zou beter zijn.
Want niet suggestief/zonder aannames.
Was dus niet het perfecte voorbeeld.

3 likes

Ik las haar berichten meer als “de vraag op een neutrale manier stellen”, niet zozeer dat de inhoud ook neutraal moet zijn, maar ik snap je punt wel.

Ik denk dat het ook wel contextgevoelig is. Ik zou het heel raar (en ongewenst) vinden als een random collega uit het niets zou vragen of ik een tweede kind zou willen. Maar als een collega waar ik closer mee ben zoiets zou vragen in een gesprek wat al over dat onderwerp gaat, zou ik het prima vinden.

1 like

Hahahah ik lach om Nick in Bonnies story op instagram, hoe hij die kerstbomen kritisch bekijkt😂

8 likes

Ik moet wel steeds lachen om hoe trendgevoelig die Bonnie is. Nu weer met twee van die plukjes los. Ze rent echt achter elke trend aan

3 likes

Ja, ook dat lijkt steeds meer te worden bij haar. Ik bedoel prima want zoveel mensen die zo zijn maar toch…apart dat dit soort dingen bij haar vrij ‘laat’ naar boven komen.

Ik heb me nog ooit zoveel kunnen identificeren met een quote hier op het forum als met deze.

20 likes