Het andere YouTubers/bloggers topic #15 (Deel 1)

In een van de q&a’s zal dat vast wel voorbij komen. Maar hoezo wil je dat weten? Wat heb je daaraan?

Ik wil niet aanvallend overkomen ofzo maar ik vind dat zo een vervelende vraag.

5 likes

Dank je wel! Ze is wel heel erg veranderd inderdaad, nu begrijp ik dat ik me haar niet kon herinneren!

@Amandelbloesem @Hejira
Ik vind het juist raar dat het raar is om daar benieuwd naar te zijn. Ik ben op zo’n leeftijd dat ik en mijn vriendinnen er ook steeds meer mee bezig zijn en vind het alleen maar leuk om daar open over te zijn, hoe verschillend iedereen zijn leven indeelt. Lotte volg ik al heel lang, we zijn bijna van dezelfde leeftijd, dus was gewoon even nieuwsgierig.

En daarnaast vraag ik ook letterlijk of ze het er zélf ooit over heeft gehad, als dat niet het geval was had ik dat natuurlijk ook gerespecteerd en was ik heus niet zelf gaan vragen of gissen. Dus ik vind het jammer en erg overdreven dat het gelijk als een vervelende vraag wordt gezien.

12 likes

Het is dik betaald volgens mij, zie meerdere influencers met ze samenwerken en die kunnen gewoon hun zakken met kleding aanleveren en de rest doet vinted (kijk maar naar Dee ff zo uit m’n hoofd).

Het kan heel pijnlijk zijn om die vraag te stellen. Je vind het zelf leuk om er open over te zijn en dan lijk je te denken alsof het voor iedereen makkelijk en normaal is om kinderen te krijgen terwijl dat niet zo is.

38 likes

Maar, het gaat je eigenlijk toch gewoon niks aan? Wie weet kunnen ze heel lastig kinderen krijgen en worstelt zij daar heel erg mee. Of wil ze gewoon geen kinderen en heeft ze ook geen zin om zich daar voor te verantwoorden. Maakt het ook echt uit eigenlijk?

27 likes

Het is toch niet dat Shinshell het direct aan Lotte vraagt?

4 likes

Bedankt voor alle reacties.
Zolang ik het inderdaad niet direct aan Lotte zelf vraag, doe ik in mijn ogen niets verkeerd. Dat zou ik namelijk nooit doen. Het enige wat ik me gewoon afvroeg was of ze het er zelf een keer over had gehad…

12 likes

Een geliefde collega van me vertelde dat ze wist dat er mensen over haar zeiden dat ze zo’n goede moeder zou zijn. Vet lief natuurlijk. Jammer alleen dat zij meerdere fertiliteitstrajecten doorlopen had, waarvan 2 eindigden in een miskraam. Dat was zo heftig dat ze daarna gekozen hadden het verder te laten. Dit soort gesprekken komen toch vaak wel bij die persoon terug. Heel pijnlijk voor haar dat dit zo besproken werd door mensen die geen idee hadden dat het zo’n issue was.

edit: conclusie dus: gewoon helemaal niet benoemen of over praten.

5 likes

Ik vind het nog steeds niet netjes om te speculeren over een kinderwens. Als mensen dat bij Mascha deden werd dat ook echt niet op prijs gesteld. Lotte kan hier ook meelezen he. Ik snap ook nog steeds niet waarom je perse wilt weten of iemand (die je niet eens persoonlijk kent) een kinderwens heeft. Wat maakt het ook echt uit?

19 likes

En ik vraag me af of de vraag ook gesteld zou worden over mannelijke vloggers. Volgens mij heb ik nog nooit iemand horen/zien vragen of Enzo ofzo een kinderwens heeft.

44 likes

Kan me hier 100% in vinden. Dat hele “museum” van haar dat bedoeld is als instagram backdrop vind ik ook zo ontzettend tacky en dom. Echt het ultieme middel om beïnvloedbare kinderen (veel te veel) geld uit de zakken te kloppen.

5 likes

Het is inderdaad makkelijk geld verdienen. Ik zie ook steeds meer van dat soort “musea” als tijdelijke pop-ups en als je er dan langs loopt zie je alleen maar kinderen tussen de 12 en de 18. Waarom heet het ook een museum? Het is niet educatief, het is geen kunst, wat is het dan wel?

2 likes

Een hele grote instagrambackdrop à 25 euro entree. Je kunt natuurlijk ook zeggen dat het slim is dat zij op die behoefte inspeelt en dat ze zo’n goede zakenvrouw is door dat te doen en risico te nemen hiermee door dit zelf te openen, maar er zit ongetwijfeld ook een investeerder bij. En ik krijg gewoon de kriebels van haar hele aanwezigheid op social media en het continu uitlichten van het familieleven van haar zus, die kinderen, die moeder, enzovoort.

2 likes

Maar als je het een museum noemt is 25 euro natuurlijk niet zo veel. Slimme marketing wel.

Ik vind dit wel een lastige hoor. Want juist door er niet over te praten (dat kinderwensen en zwangerschappen niet vanzelfsprekend zijn) blijft het ook een taboe. Natuurlijk is het ook een heel persoonlijk, en soms pijnlijk onderwerp en vind ik dat niemand recht heeft op deze informatie. Maar betekent dit dat er niet op een neutrale manier naar gevraagd kan worden? I dunno.

Zelf zit ik ook in de babymaak leeftijdsrange. En ik vind het geen vervelend onderwerp om het erover te hebben, ongeacht wie het gesprek initieert, zolang dit maar neutraal gebeurt. Dingen als “ja maar natuurlijk krijgen jullie kinderen” of “Je wil toch wel een gezin vormen!” vallen daar dus niet onder.

Maar een neutrale vraag als “denken jullie wel eens aan kinderen?” vind ik, hoewel persoonlijk, niet vervelend. (Er wordt ook weleens gevraagd hoe het met m’n familie gaat en of ik een relatie heb, dat zijn ook persoonlijke vragen toch?) En ik beantwoord ook wel eens dat ik dat niet relevant vind of liever niet bespreek. Nu heb ik zelf recent “alleen maar” een miskraam gehad en ik kan me voorstellen dat dit anders is als je door IUI/ICSI/IVF trajecten gaat. Maar er niet over praten is denk ik niet de oplossing.

Ps: Ik vind het juist ook heel interessant waarom mensen wel/geen kinderwens hebben. Dus ik snap de vraag van @Shinshell wel :slight_smile:

40 likes

Nee, gewoon niet. Iemand mag het altijd zelf benoemen en ik ben ook tegen het taboe op fertiliteitsproblemen en miskramen, maar je hebt gewoon geen idee hoeveel verdriet er kan spelen. Nooit nooit nooit vragen. Ook niet ‘neutraal’ whatever dat mag zijn.

edit: Het taboe staat los van individueel verdriet. Het bespreekbaar maken is fantastisch maar dat geeft geen recht op intrusive vragen stellen.

12 likes

Als je dat zou doorvoeren op andere persoonlijke vragen, zou je geen interesse meer kunnen tonen in anderen totdat ze zelf over een onderwerp beginnen omdat er mogelijk individueel verdriet achter zit?
Een overleden/ziek partner/familielid, trauma’s die daaraan gerelateerd zijn om maar eens een voorbeeld te noemen. Wat maakt deze situatie anders?

14 likes

Ik snap deze vergelijking niet. Je vraagt ook niet aan iemand zomaar uit het niets omdat ze bijvoorbeeld kaal zijn: oh heb je kanker? Dus waarom zou je een vrouw, omdat ze een vrouw is, vragen of ze kinderen wil? Als ze er zelf over begint kun je daar verder best interesse in tonen natuurlijk.

4 likes

In dit geval is de suggestie/vragen naar kanker niet echt neutraal te noemen.

Ik noem de vergelijking omdat er in mijn geval veel “individueel verdriet” zit achter familievragen. Dat kan iemand niet ruiken, en ik snap best dat dit soms (al dan niet in small talk) ter sprake komt. “En ga je nog naar familie met kerst?” oid. Vind ik daarom dat deze vragen niet gesteld kunnen worden in een gesprek? Nee. :slight_smile:
Dus vandaar mijn oprechte interesse in wat nou precies een intrusive vraag is en wat de situatie rondom kinderwensen/fertiliteit anders maakt dan andere situaties.

edit: overigens vind ik dat neutrale kinderwens/fertiliteitsvragen zowel aan mannen als vrouwen gesteld zouden moeten kunnen worden. Dat dit alleen aan vrouwen gevraagd wordt is natuurlijk gewoon seksistisch.

17 likes