Tja wanneer je precies genoeg reden hebt moet iedereen voor zichzelf beslissen, het blijft ook gewoon een lastige balans.
Maar dat ze er (als de boel eenmaal vervangen is) nog jaren van zal genieten en niet volgend jaar wéér alles om zal gooien vind ik op de grotere schaal niet echt een goed argument eerlijk gezegd. Dat zou nóg erger zijn, maar wat er nu gebeurt vind ik ook al behoorlijk typisch voor onze huidige maatschappij. Namelijk dat we met z’n allen gewoon ontzettend veel consumeren en dat er heel veel spullen die eigenlijk nog prima bruikbaar zijn toch weggegooid en vervangen worden.
En dat terwijl we voor al die spullen grondstoffen aan het uitputten zijn en met de productie ervan steeds maar meer broeikasgassen de lucht in blijven pompen, wat de leefbaarheid van de aarde voor de mensheid op een gegeven moment echt in gevaar zal brengen.
Edit: Ik doe zelf ook zeker niet alles goed en het is bovendien de vraag of we de verantwoordelijkheid voor zo’n groot probleem bij de consument moeten neerleggen. Maar ik word er wel echt een beetje sip van als ik dan zo’n filmpje zie waarin een vlogger een huis dat in perfecte staat is filmt en daar heel luchtig bij vertelt dat ze van alles wil wegdoen en vervangen.