Maar uiteindelijk heb je een huis gekocht om er (op lange termijn) geld mee te verdienen? Neem aan dat je niet voor de lol een huis koopt en er niks voor terug wil. Heb verder geen mening hierover hoor, ik zou willen dat ik het geld had om een huis te kopen.
Als er genoeg aanbod is dan moet het mensen ook lukken om te huren los van jullie appartement toch? Of enkel het aanbod van koophuizen?
Hier is een maand geleden al een hele discussie over gevoerd:
Ja ja maar ik bedoel dit als reactie op deze. Als je geïnteresseerd bent in waarom dit inderdaad moreel verwerpelijk is moet je even het huizentopic teruglezen.
Wat Nina Warink doet zal me een worst wezen, zolang ze het maar niet gaat verhuren (of een crypto affiliate link neemt).
Edit: Dook heeft een nieuwe vakantievideo online staan
Hahaha ik ben hiervan op de hoogte maar bedankt !
Wil niet teveel offtopic gaan dus ik ga er geen berichten over posten.
Wij hebben inderdaad een appartement extra gekocht om zelf geld aan te verdienen op lange termijn. Wij doen dit niet “uit de goedheid van ons hart”. Wij gaan het niet verhuren aan een te hoge prijs, er is genoeg aanbod hier dus dat geraakt toch niet verhuurd dan. En dan zouden we toch niet doen.
Het is niet omdat wij dit doen, er een koppel of wie dan ook daar nadeel aan heeft of geen woning kan vinden. Ken genoeg mensen die zelf niets willen kopen, want niet gebonden willen zijn aan een plaats. Of dus gewoon willen huren omdat ze net samen zijn.
Dus wat met de mensen die echt willen huren ? Die hebben toch ook het recht ?
@Berlin ja als iedereen zo denkt is er niets meer te huur. De meeste huurappartementen in mijn straat bv zijn van particulieren.
Ik wordt hier nu afgeschilderd als een of andere huisjesmelker in spe, of iemand die er voor zorgt dat er een gezin in de kou gaat staan. Maar dit vind ik serieus overdreven.
Maar waarom ben ik een onderdeel van het probleem ? Hier is geen probleem.
Hier zijn genoeg mensen die willen huren,…
En wtf !! om mij een huisjesmelker te noemen. Wij gaan gewoon voor een normale prijs verhuren en zijn in geen geval van plan om onze huurder in slechte omstandigheden te laten wonen.
Betekenis huisjesmelker
Een huisjesmelker is een uitdrukking voor een nalatige verhuurder die meerdere panden bezit. De huisjesmelker probeert door minimale bestedingen aan onderhoud een zo groot mogelijke winst te halen. Vaak hebben huisjesmelkers door woningnood de kans om een hogere huurprijs te vragen. Ook kunnen huurders worden geïntimideerd door de huisjesmelker.[1][2] Huisjesmelkers die woningen verhuren in achterstandswijken aan arme minderheden, worden ook wel “ghettolandlords” genoemd.
Als iedereen dit zou doen, raakt de markt toch wel vervuild. Het is een individuele keuze tuurlijk met geen levensgrote impact maar de gedachtengang op zich is toch krom
Ja maar niet iedereen doet het ! En als dat zo zou zijn, dan doen minder mensen het want dan is de markt waarschijnlijk verzadigd. Net zoals in grootsteden in Nederland waarschijnlijk.
Ik las zelfs laatst in dat artikel over Art Rooijakkers dat zijn vrouw waar hij al 20 jaar mee was haar eigen appartement had aangehouden en dat nu de relatie uit was, ze daar weer in kon trekken o.i.d. Dan heeft het nog een extra voordeel buiten meer personal space voor als je daar behoefte aan hebt.
Ik vind het wel irritant dat mensen het raar vinden dat mijn vader en zijn vriendin apart in hun eigen woningen blijven wonen, ook als alle kinderen zijn uitgevlogen. Maar voor sommige mensen zou samenwonen al snel einde relatie zijn.
Zoals al ik zei in het begin. Ik woon in Belgie en in mijn woonplaats is er geen tekort of wat dan ook.
Dus ik ben geen onderdeel van het probleem. Bedankt om niet meer met dit argument te komen.
Ik snap het probleem en ben het met de meeste hier eens, maar wat is volgens jullie het verschil tussen een particulier die een extra huisje bezit om te verhuren, of dat het vanuit een verhuurbedrijf wordt aangeboden? Er zullen altijd huurhuisjes moeten blijven bestaan omdat men niet altijd meteen wil (of kan) kopen inderdaad. Dat is weer een ander probleem. Maar waarom zouden grote bedrijven dit mogen maar particulieren niet? (even als advocaat van de duivel, sorry) wil meer leren over dit.
Ik hoop dat je ergens in een topic gaat posten over jullie ervaringen als verhuurder. Volgens mij begint namelijk elke particuliere verhuurder met dit voor ogen, maar loopt het in de praktijk vaak anders doordat het toch best een arbeids- en kapitaalintensieve investering blijkt als je het goed wil doen. De vraag is of het dan überhaupt loont. Maar ik krijg ook graag mijn ongelijk bewezen!
Overigens wordt met het probleem vaak ook bedoeld dat er zoiets als een ‘markt’ is rondom woningen. Wonen is een eerste levensbehoefte, de vraag is dan of het moreel verantwoord is om aan die levensbehoefte van anderen te willen verdienen als particulier of dat dat een overheidstaak is. Nog los van dat het vermogensongelijkheid vergroot. Dat is net iets breder dan alleen woningnood, waarover het hier oorspronkelijk ging en waar zo te horen bij jou geen sprake van is.
Ik heb hen door jullie ontdekt en ben nu allemaal oude vlogs aan het terugkijken (ook van Matijn enzo), zo leuk!
Niet waar. Tussen de 1-2% en alleen over alles vanaf €30.000.
Dit mag allereerst niet. En als je het wel doet betaal je hetzelfde belastingtarief over de rente die je ontvangt als je betaalt over je inkomen uit loondienst.
Maar hoe haal je hier dan je winst uit?
Waarom niet? Bij een eenmanszaak maakt dit toch niet uit, je mag daarbij ook zelf kiezen hoeveel je jezelf uitbetaald. De rest kun je ook reserveren op een zakelijke spaarrekening voor onvoorziene omstandigheden risico’s of investeringen ofzo toch?
Maar waarom kun je huren aan een prima prijs? Toch vaak omdat er een overaanbod (opgekochte) huurwoningen is? Volgens mij blijft de kern gewoon hetzelfde: mensen kunnen niet kopen (door de bank of schaarste aan woningen), mensen met kapitaal kopen woningen op en anderen worden afhankelijk. Of dat nu voor 1000 (NL) of 700 (BE) euro is.
Daarnaast is er volgens mij een erg cliché dat de huurhuizen in België vaak oud en slecht onderhouden zijn. Ik denk dat mocht het makkelijker zijn, mensen echt wel veel sneller zouden kopen