Denk dat je al heel veel kunt leren van kleinere dingen. Stap 1 lijkt betrekken van je eigen systeem: bespreek eens met een vriendin waar je tegenaan loopt, vraag eens hoe het bij een ander gaat in een relatie. Gewoon het laagdrempelig uitwisselen van ervaringen, dat kan bijv ook online (volg mensen online waar je denkt wat van te kunnen opsteken, post eens in een relatietopic, doe gek). Lezen! Genoeg (zelfhulp)boeken.
Kom je in je relatie problemen tegen die je ook in andere relaties tegenkomt, kun je eens kijken of er daar cursussen over gegeven worden, bijv bij buurtcentrum, of misschien weet je huisarts wel iets. Dan denk ik meer aan dingen over grenzen aangeven en zelfvertrouwen bijvoorbeeld. En oefenen oefenen oefenen door in gesprek te blijven met je partner zelf natuurlijk! En tuurlijk zijn er dan ook professionelere trainingen, cursussen of therapievormen en dat kan zeker leerzaam zijn. Maar wat ik er inderdaad mee wil zeggen: niets mis mee, maar lang niet voor iedereen nodig.
DIsclaimer:
– ik volg nu zelf toevallig een cursus systeemtherapie
– ik ben zelf eeuwige single, heb nog nooit een langdurige relatie gehad 
Edit: oh ja, en als laatste ongevraagd advies: ook al werken er 3 verschillende gekwalificeerde relatietherapeuten onvoldoende, dan zou ik alsnog nooit een cent uitgeven aan een relatiecursus van Celine Chantal Christel Charlot of hoe ze ook alweer heet.