Het anticonceptietopic

Ik slik sinds 2 maanden weer de pil na een jaar geen anticonceptie te hebben gebruikt. De eerste maand werd ik de week voor mijn stopweek ongesteld en in mijn stopweek ook nog. Nu zit ik in mijn tweede stopweek sinds maandag maar nu ben ik nog steeds niet ongesteld. Ik neem aan dat mijn lichaam gewoon nog moet wennen? Hoop ik😅

Ik krijg die goedkope versie al een hele tijd. Bij mij werkt hij prima. Alleen kreeg ik er elke maand een veel zwaardere migraine aanval van dan van de microgynon. Dat probleem was simpel op te lossen volgens mijn huisarts door gewoon door te slikken, niet meer te stoppen, en dat gaat prima. Nu heb ik geen last meer van menstruatie en dus ook niet van de maandelijkse migraine aanval.

Oke, ik slik de pil altijd door. Nu was ik aan mijn vijfde strip begonnen en ben halverwege maar ik ben nu dus ongesteld geworden. Als in, buikpijn, bloed en alles. Dus moet ik nu stoppen voor 7 dagen en dan weer beginnen of gewoon de pil normaal blijven nemen en over een week stoppen als de strip is afgelopen?

Ik heb een vraagje. Ik ben de allerlaatste pil van mijn strip vergeten. Die had ik eergister avond in moeten nemen, maar heb hem nu in paniek vanochtend ingenomen. Ik heb geen flauw idee wat ik nou moet doen. Alsnog een stopweek houden vanaf vandaag of moet ik nu doorslikken?

Je hebt dus maandagavond je laatste vergeten, hebt nu stopweek en hebt hem vanochtend alsnog ingenomen? Ik zou dan zondag weer beginnen met een nieuwe strip (zodat je totale stopweek niet meer dan 7 dagen is), die ene pil in het midden daarvan maakt dan niet zoveel uit.

Ja klopt! normaal begint mijn stopweek dinsdag, maar heb nu op zondag voor het laatst een pil ingenomen in plaats van maandag. Dus moet ik dan op maandag weer een pil innemen IPV dinsdag?

Ohja maandag dan inderdaad! :slight_smile:

Ik heb deze vraag ook in het medische vragen topic gesteld, maar kreeg daar geen reactie dus wellicht dat iemand hier weet wat te doen nu.

Ik gebruik de anticonceptie pil en ben hierdoor altijd heel regelmatig ongesteld. Ik ben vorige cyclus de pil een keer vergeten, maar kans op zwangerschap was klein. Toch werd ik maar nauwelijks ongesteld in mijn stopweek (echt 1x een maandverbandje vol zeg maar, verder niks). Ik had verder wel wat kleine klachten als kramp in mijn onderbuik. Nu is de tweede cyclus voorbij en ben ik helemaal niet ongesteld geworden. Ik heb voor de zekerheid een zwangerschapstest gedaan en die was negatief, dus dat kan het niet zijn. Ik heb wel weer wat lichte kramp in mijn buik maar verder niets.

Ik heb dus normaal een hele regelmatige cyclus, ook zonder anticonceptie en heb ook niet extra veel stress ofzo. Wat zou ik kunnen doen om erachter te komen waar dit door komt? Even een pil pauze inlassen? De volgende maand afwachten? Huisarts?

Ik vind die helemaal kut. Voelde me echt tien keer slechter als ik ongesteld was. Meer hoofdpijn, buikpijn, emotioneel labiel.

Ik zou voor de zekerheid nog een extra test doen, of misschien even naar de huisarts. Nu kan het wel vaker zijn dat je minder ongesteld bent dan normaal, maar als het aanhoudt zou ik het wel even navragen bij de dokter.

Ja, ik ga zo toch nog even een test halen. En morgen even overleggen met de huisarts. Verder hou ik nu maar even een pilpauze, kijken wat er dan met mijn cyclus gebeurt!

1 like

Hou me op de hoogte! Als je trouwens vaak doorslikt kan het ook minder zijn, heb ik zelf altijd. Hopelijk is er niks aan de hand!

1 like

Zal ik doen! Ik hoop eigenlijk dat het zichzelf oplost want ik ben als de dood voor bloekprikken wat de huisarts ongetwijfeld wil doen als ik daar kom, haha.

Snap ik! Maar mocht dat gebeuren moet je dat gewoon aangeven. Hopelijk zijn ze beetje getraind in mensen die het eng vinden en weten ze je gerust te stellen

1 like

Tijdens mijn stopweek krijg ik buikkrampen maar ik word niet ongesteld. Is al de tweede keer is dit wel oke?

De pil Ethinylestradiol/Levonorgestrel die ik gebruik en met mij vele andere mensen is inmiddels niet meer leverbaar. Wat zouden jullie doen, overstappen op een andere pil (waarbij het risico op bijwerkingen misschien weer groter is) of even helemaal stoppen met de pil en hem weer gaan slikken als hij weer leverbaar is bij de apotheek?

Ik kreeg bij de apotheek altijd de goedkoopste versie van Ethinylestradiol/Levonorgestrel mee, maar afgelopen vrijdag ging ik naar de apotheek en ik kreeg toen 1 doosje microgynon 30 mee, het echte merk zeg maar. Nu moest ik bij de apotheek hiervoor betalen, vervolgens heb ik die nota ingediend bij de verzekeraar en ik krijg het volledige bedrag vergoed! Kortom, volgens mij kan ik ook gewoon microgynon gaan slikken ipv Ethinylestradiol/Levonorgestrel wat betreft mijn verzekeraar.
Laatste tijd heb ik elke keer een andere pil gehad en ik had nu in week 2 best een flinke doorbraakbloeding die een week lang duurde. Dit heb ik nog nooit zo heftig gehad in al die jaren dat ik de pil slik, en überhaupt nooit in week 2. Meestal als ik hem heel lang doorslikte kreeg ik wat last van spotting.
Kan ik bij de apotheek gewoon zeggen dat ik vanaf nu microgynon wil gaan slikken? Of moet ik dan langs de huisarts?

Ja klopt hij is helemaal niet meer leverbaar, mijn apotheek gaf eerder nog 1 stripje weg per keer maar dat doen ze dus ook niet meer. Ze weten ook nog niet hoe lang het gaat duren. Volgens mijn apotheek moet ik eerst een afspraak maken met mijn huisarts voordat ik een nieuwe pil mee kan krijgen, echt waardeloos… morgen even bellen hoe en wat. Ik ben bang voor bijwerkingen als gewichtstoename, weet niet hoe groot die kans is? En dat mijn huid weer slecht wordt.

Ik zit trouwens nu op deze webshop te kijken… is dit dan dezelfde pil? Deze is nog wel leverbaar, zit er aan te denken om deze te bestellen

Het is niet dezelfde als microgynon 30, maar microgynon 20 en heeft een lager aantal hormonen volgens mij. Ik heb het toevallig laatst nog met mn huisarts gehad over dat tekort en die zei joh als het een probleem wordt gewoon even bellen dan krijg je (tijdelijk) een ander recept. Hoefde er dan ook niet perse voor langs te komen (maar ben de afgelopen tijd wel regelmatig geweest voor andere dingen). Ik zou gewoon even bellen naar jouw dokter om te overleggen en niet zomaar via internet bestellen :slight_smile:

1 like