Het auto- & motortopic

Ik heb besloten dat ik een auto wil gaan kopen, maar ik heb er de ballen verstand van en het aanbod is zo groot dat ik niet weet waar ik moet beginnen.
Dus ben ik heel erg benieuwd naar jullie auto’s om wat inspiratie op te doen. En ik zou ook graag willen weten of het een aanrader is of niet en of de maandelijkse lasten betaalbaar zijn.

1 like

Ik heb een subaru vivio uit 2001, echt super lelijk

1 like

Volkswagen Lupo uit ‘99 :two_hearts:

Ik was helemaal overweldigd door het aanbod dus heb uiteindelijk (voornamelijk) op uiterlijk gezocht/gekocht en mijn lievelingsauto ever gekocht: een fiat 500 (uit 2008). Belasting is net geen 60 euro per kwartaal en hij rijdt 1 op 18!

1 like

Ik heb een oldtimer (Doge Dart uit '71), gigantisch leuk maar zou het niet aanraden als je er zelf niet veel aan kan doen en ook niemand in je omgeving hebt die er veel van weet en je erover kan leren. Wegenbelastingvrij is wel erg lekker :ok_hand:

12 likes

Citroën C1 heb ik, prima auto voor mij. Rijdt best zuinig (volgens mijn vader).

Te gek! Zoiets lijkt me fantastisch! Alleen denk ik niet dat het zo handig is voor mij.

1 like

Ik rij in een Kia Stonic.

1 like

Ja het is echt geweldig leuk! Ik heb het geluk dat het mijn vaders werk is. Ondertussen weet ik zelf ook wel dingen maar zonder hem zou ik hem wat onderhoud betreft niet zelf op de weg kunnen houden.

Dat is heel chill! Helaas heb ik niemand in mijn omgeving met zoveel verstand van auto’s. Super jammer, want alle auto’s die ik wil hebben zijn te oud.

Denk dat je mij fout hebt getagd!

1 like

Ah dat is jammer ja! Als je het écht graag wel is het natuurlijk een optie om je erin te verdiepen en dingen te leren maar zonder iemand in je omgeving heb je daar wel echt veel doorzettingsvermogen voor nodig en het is ook een flinke tijdsinvestering natuurlijk.

Ik heb een Peugeot 107 uit 2006. Hij rijdt heel zuinig (ik red 1 op 20 meestal wel) en kost met WA + verzekering en wegenbelasting maar 39 euro per maand. Deze autootjes (Peugeot 107/108, Citroën C1 en Toyota Aygo) staan bekend als goedkoop en betrouwbaar, maar zijn minder comfortabel als je veel lange stukken moet rijden.

Ja, ik heb nu vooral een auto nodig voor werk. Dus het moet ook allemaal redelijk snel en goedkoop.
Maar mijn vriend vindt die oude bakken ook wel interessant, dus wie weet dat we zoiets in de toekomst samen kunnen gaan doen.
Heb je een foto van de jouwe?

Oh dat is wel leuk! Dan zou ik nu inderdaad voor iets ‘makkelijks’ gaan en dan als jullie situatie er naar is samen eens een project aanpakken :grin: ik heb somehow alleen een foto waar ik zelf ook opsta dus ik stuur je even een pb!

1 like

Fiat Panda uit 2006

Ik heb een volvo C30 uit 2012. Diesel, dus 112 wegenbelasting pm en heb nu een all risk verzekering van 80 pm (pas 4 schadevrije jaren dus niet veel korting).
Als ik minder ga rijden wil ik deze denk ik wel inruilen voor een benzine auto, minder belasting maar ik rijd nu dik 1000 km per week dus benzine was nu niet rendabel :stuck_out_tongue:

Ik heb een Citroën C1 uit 2013, ben ong 75€ per maand kwijt aan belasting en verzekering en hij rijdt lekker zuinig. Ik rij 5 dagen per week ongeveer 60 km per dag voor werk, daarnaast nog hier en daar kleine stukjes en ik tank 1x in de 2 weken ongeveer. Als je echt langere stukken moet rijden zou ik een wat krachtigere auto kiezen maar waar ik hem voor gebruik vind ik hem prima.

Toevallig, ik wilde vandaag ook zo’n topic openen! Ik wil met een klein budget m’n eerste auto kopen, maar ik weet 0,0. Net iets over distributieriemen gelezen… :lying_face:

1 like

Ik zou zorgen dat die er (relatief) nieuw in zit als je een auto koopt. Want die is elke X jaar of X km aan vervanging toe. Bij m’n oude Hyundaitje was dat om de 7/8 jaar of 80.000. Heb toen lief gevraagd of ze die aub wilde vervangen toen ik 'm kocht en hebben ze gedaan.

Afhankelijk van de auto en brandstof is dat vaker/minder vaak nodig. Vet kut als het stuk gaat kennelijk, gaat je hele motor aan gort

1 like