@Karl_Lagerfeld Random tag, maar ik zocht op Roaccutane en kwam jouw naam een paar keer tegen. Hoe is dit je uiteindelijk bevallen? Qua bijwerkingen maar ook qua resultaat (ook op lange termijn)? Voel je niet verplicht om te antwoorden uiteraard, na tretinoïne, clindamycine etc. zie ik dit een beetje als laatste redmiddel alhoewel ik het eigenlijk probeerde te vermijden. Thanks!
Thanks voor de reacties @pastelzwart en @Clarity. Zelf verven durf ik nog niet aan, misschien in de toekomst. Maar goed om te weten dat er wel veel mogelijk is qua kleur. Wel een verschil qua timing in bijwerken zie ik. Is misschien ook per huid en type verschillend.
Is mij super goed bevallen! Had wel last van droge ogen, lippen maar voor de rest eigenlijk geen heftige bijwerkingen.
Het resultaat was bij mij heel goed, en ook blijvend. Heb nu eenmalig wel eens op mijn kaaklijn nog eens een kleine ontsteking.
Ah wat fijn om te horen zeg! En @evert juist heel fijn, alle informatie is welkom. Ik ga zeker even op zoek naar die tips voor fijne crèmes.
Ik heb al meerdere malen op het punt gestaan om naar Roaccutane te gaan vragen, maar door de eventuele bijwerkingen durfde ik het steeds niet aan (plus een huisarts die wilde dat ik eerst duizend andere dingen ging proberen, begrijpelijk maar toch kut) en nu is het punt bereikt dat ik gewoon iedere ochtend in de spiegel kijk en alleen maar kan focussen op mijn huid dus ik ben er klaar mee. Thanks!!
Het meest vervelende vond ik eigenlijk die steeds terugkerende zwangerschapstesten in het ziekenhuis.
Oh wow, heftig. Ik moest iedere maand potje urine inleveren bij de bloedpost, dus bij mij viel het wel mee.
@Drawster Ik heb ook aan roaccutane gezeten en voor m’n acne beste keuze ooit. Alleen jammer dat het bij mij psoriasis heeft getriggerd, maar goed. Dat is erfelijk en de kans dat dat bij een gemiddeld persoon gebeurt denk ik klein. Daardoor zit ik nu aan weer andere heftige medicatie en doe mij maar liever weer een lange tijd roaccutane.
Mijn lifesavers waren trouwens gezicht wassen met aleppo zeep, gezicht smeren met La Roche-Posay Lipikar Baume AP+m (ook lichaam) en La Roche-Posay spf 50 hydrating cream en lippen smeren met labello hydro care spf 15 (de lichtblauwe kleur). Ik weet alleen dat niet iedereen die laatste fijn vindt. Ik heb iig in het begin heel het rek 1+1 leeg gekocht en gekeken wat werkte voor mij. Misscien heb je er wat aan.
Ik heb ook al een paar keer roaccutane genomen! Op lange termijn werkt het voor mij dus niet, mijn acne komt na een tijd telkens terug. Wel minder heftig dan vroeger, weet niet of dat de leeftijd is of door de kuren.
De bijwerkingen vind ik erg meevallen persoonlijk. In het begin werd het vaak eerst erger en dat vind ik wel een rottige fase. Wel de droge lippen en gevoelige huid maar ook veel acne erbij. Tegen de droge lippen / huid moet je gewoon heel veel smeren, en consequent zijn (1 keer je lippenbalsem vergeten en het duurt een dikke week om te herstellen). Ik heb soms wel last gehad van andere bijwerkingen (lichte spierpijn/ rugklachten en ook nachtblindheid) maar vond dat het helemaal waard. Irritantste vond ik ook de regelmatige controles voor m’n leverwaarden.
Edit: voor de duidelijkheid: al die bijwerkingen verdwijnen weer na de kuur!
Heb je wel eens differin gel (adapelene 0.1%) geprobeerd? Dit kan ook icm antibiotica. Dit is me vroeger wel vaker voorgeschreven, en ik vond toen zelf dat het niks deed, maar niemand heeft ooit de moeite genomen om me goed uit te leggen wat ik kan verwachten en hoe je het moet gebruiken. Ik gebruik dit nu sinds een paar weken opnieuw en het werkt echt heel goed voor me! Je gaat ook eerst door een purge en je huid moet er wel aan wennen, op dat punt mag je niet opgeven. Nu m’n routine op punt staat heb ik nu helemaal geen nieuwe onzuiverheden meer! En blijkbaar duurt het tot drie maanden om het optimale effect te zien.
Ik gebruik savond een crème, en pas wanneer dat helemaal is ingetrokken een kleine hoeveelheid differin gel erbij (echt maar een erwt voor m’n hele gezicht). Vroeger gebruikte ik het zo op zichzelf en dat droogde echt te veel uit. Ik bescherm m’n ogen en mondhoeken nu ook met vaseline zodat ik niet per ongeluk toch daar die gel krijg, want daar kan het echt niet tegen. Smorgens gebruik ik een wat zwaardere dagcrème, en dan heb ik nu geen last meer van droge velletjes (na de eerste wenfase).
Ah wat balen dat het ene probleem dan eigenlijk omslaat in het volgende zeg, hopelijk is die heftige medicatie tijdelijk of zit je daar nu aan vast?
En alle tips mbt verzorging van de huid zijn zeker welkom, ik sla alles op! Ik heb dus al een tijd tretinoïne gebruikt waardoor je huid ook erg uitdroogt/schilferig wordt, dus heb al wat kunnen experimenteren met producten die voor mijn huid werken. Maar goed, dit is weer zo anders natuurlijk… ik vind het wel spannend om mee te beginnen! Hopelijk heb ik niet teveel nare bijwerkingen en kan ik er goed mee dealen.
Ik heb zojuist eindelijk maar toch een doorverwijzing naar de dermatoloog gekregen van de huisarts dus ik ben benieuwd!
Ja, het slikken is tijdelijk. In het meest positieve geval worden de klachten gedempt en komen ze niet meer terug. Dat is eigenlijk waar ik heel stiekem op hoop, omdat ze zijn begonnen tijdens de roaccutane. Maar ik weet ook dat dat hele ijdelijke hoop kan zijn, want het zit nu eenmaal chronisch in m’n lichaam. En kan door de kleinste dingen getriggerd worden. Het voelt ook zo stom dat ik 28 jaar lang geen last heb gehad van de psoriasis en doordat ik juist iets wilde oplossen, er het nu opeens is.
Ik dacht ook eerst oprecht dat het gewoon bijwerkingen waren van de roaccutane, want je kunt er dus ronde eczeem plekjes van krijgen en zo begon het bij mij dus. En ik toen euforisch tegen de dermatoloog: Ja, alles is super gegaan, helemaal blij mee. Nog even wachten tot dit plekje weg is en ik ben helemaal af van de bijwerkingen! 'Eh ja, dat is geen bijwerking, dat is psioriasis." Eh oke.
Nog een toevoeging: ik ben fan van atoderm bioderma lippenbalsem tijdens een Roa kuur. De sticks voor overdag en de tube voor snachts. Je kunt eender wat gebruiken, ordinaire vaseline om ze soepel te houden, maar die tube van bioderma is het enige dat mij mij m’n lippen ook herstelt wanneer het al te laat is.
Zijn er ook mensen met tips voor huidverzorging zodra je stopt met de kuur? Zijn jullie nog bijzondere dingen gaan gebruiken om de werking te behouden?
Ik denk persoonlijk dat je best eerst oefent met potlood, dan met zo’n vloeibare eyeliner in een stiftje (met vilten tip) en daarna kan je eventueel nog overstappen naar kwastjes want daarmee kan je de fijnste lijnen trekken dus zijn die goed voor een super strakke wingtip
Zijn er forummers die ervaring hebben met Nuud?
Ik gebruik het nu ruim een week, om de dag en er staat wel dat je eerst meer kan gaan zweten maar eind van de dag stink ik gewoon . Ik hoop dat het nog gaat werken. Het is ook best wel duur, vind ik.
Ik heb ook andere merken gebruikt (persipex en odorex) en dat werkte wel goed maar ik kreeg daar nogal geïrriteerde oksels van.
Ik heb het een tijdje geprobeerd maar bij mij beviel het uiteindelijk niet. Ik kreeg van Odorex ook geïrriteerde oksels. Nu gebruik ik een gel deo van Secret en die bevalt wel goed. Ik ruik nooit naar zweet, geen geïrriteerde oksels en ik vind de gel substantie fijn werken omdat je maar een klein beetje nodig bent en het trekt snel in!
Natuurlijke deo’s hebben vaak wel wat “detox-tijd” voor je lijf dus na 1 week zou ik het nog niet direct aan de kant gooien. Dat gezegd hebbende: Nuud werkte bij mij ook niet en ik gebruik nu al jaren Happy Earth deo en dat bevalt echt top. Deze:
Edit: sorry ik weet niet hoe ik het plaatje kleiner krijg
ik vond het ook niks, ook niet na een week
wilde heel graag dat het zou werken maar helaas
De eerste met positieve ervaring geloof ik: mijn partner en ik gebruiken het nu zeker een jaar. In eerste instantie gekocht voor hem en hij ruikt nu niet meer naar zweet. Soms nog wel als ie te lui is met opsmeren. Muv sporten natuurlijk.
Ik ben er ook tevreden mee. Fiets elke dag ca 10km naar werk en ruik niet.
Hij moest ook wel door een detox heen van max een maand, ik niet
Oh wow, een maand! Wel fijn dat het werkt voor jullie. Maar ik weet niet of ik dat kan. Ik ben heel de dag bang dat collega’s mijn zweet ruiken😅. Ik ga het proberen nog even vol te houden. En hoevaak per week gebruiken jullie het?
Ik vind een pen het chillst, vooral die van Kiko
Ja! Ik gebruik nooit gel eigenlijk maar deze eyeliner was al mijn vaste favoriet voordat Kiko in Nederland zat, dus ik denk echt al 10+ jaar. Ik vind een kwastje wel altijd minder precies en gebruiksvriendelijk dan een pen.