Het grote medische vragen-topic #2

Zou sowieso de huisarts bellen. Maar een vriendin van mij heeft ook (heel heftig) gordeltjes gehad. Met veel koorts.
Haar huisarts raadde het echt af vanwege de erg lage weerstand op dat moment.

Oh jeetje, dat klinkt wel heftig zeg. Als mijn vriend dat had gedaan had ik sowieso direct 112 gebeld denk ik.

Gelukkig deed hij even enkel schokken en dat was het. Hij was ook niet mega moe daarna of spierpijn.

Hopelijk heb je er niet al te vaak last van, lijkt me erg rot!

Advies was om het inderdaad uit te stellen. Eerst ‘rust’ / alles even genezen en dan pas vaccineren.

2 likes

Vraag: ik heb een litteken wat te strak gehecht lijkt te zijn. Al van jaren geleden, maar het litteken is strakker dan de huid er omheen. Alsof er een elastiekje omheen zit zeg maar. Ik stoor me er erg aan en vraag me af of ik daar nog iets mee kan? Ik ben bij een huidtherapeut geweest (ook al jaren geleden) en daar een paar keer lasertherapie gehad maar ik kon toen die pijn niet aan.
Iemand enig idee of ik iets kan bereiken met zelf masseren? Of met een roller/creme? Ik dacht dat je misschien de onderhuidse laag weer wat soepeler moet krijgen maar dat is boerenlogica :joy:

Zou het wel na laten kijken, kan zeker ook meer vanuit de spieren komen. Wel de moeite om na te laten kijken.

1 like

Heb je al eens een bindweefsel massage gehad?

Nee! Is dat ook bij de huidtherapeut?

Is het in je gezicht? Sommige huidtherapeuten en fysiotherapeuten doen het. Je zou het even kunnen opzoeken wat er bij jou in de buurt zit. Ik heb een groot litteken op mijn rug van 10+ jaar oud. Dat litteken is op een gedeelte vier keer open geweest en opnieuw gehecht. Daardoor is het litteken ook erg strak geworden en zaten er veel verklevingen. Ik ben voor bindweefselmassages bij de fysiotherapeut geweest. Het is niet over, maar dat is bij mijn type litteken ook erg moeilijk. Ik vond de bindweefselmassages erg pijnlijk maar dat verschilt ook per persoon en per litteken natuurlijk :relaxed:

1 like

Nee, op mijn arm. Maar ik wil de nare periode graag achter me laten en alles is minder opvallend geworden behalve dat litteken omdat er echt aan beide kanten een soort ‘rol’ zit doordat dat litteken zo strak en ‘diep’ zit.

Ik ga eens op onderzoek uit, dankjewel voor je tip!

1 like

En een bezoekje aan een plastisch chirurg voor een littekencorrectie?

1 like

Dat is op eigen kosten toch? Ik heb echt geen idee aan wat voor bedrag ik dan moet denken. De zorgverzekeraar vindt armen geen belangrijke plek want makkelijk te bedekken. Dat heb ik toen uitgezocht met de lasertherapie. Op internet kom ik ook niet bij de juiste informatie uit, dus ik weet niet zo goed waar ik moet aankloppen.

Als iemand zegt dat je een medische indicatie hebt, krijg je het vergoed. Huisartsen hebben vaak toegang tot informatie over dat soort dingen. Huisartsen bezoeken zijn altijd gratis dus ik het het eens bespreken.

1 like

Als je last hebt van je litteken op medisch gebied (stijve arm bijvoorbeeld, ik noem maar wat) dan krijg je het vergoed. Je zou er bij je huisarts naar kunnen vragen

Ik heb vrijdag een spiertje in mijn nek verrekt en daarna mijn spieren zoveel mogelijk normaal proberen te gebruiken. Maar het doet ineens zoveel pijn, nu twee dagen later. Ik kan mijn nek dus amper nog gebruiken. Is dat normaal?
Ik ben zelfs een beetje misselijk van de pijn. Maar ik ben vrijdagnacht ook lichtelijk uitgedroogd door buikgriep (ik kon 12 uur niks drinken en alles was eruit, dus lijkt me niet écht uitgedroogd), misschien maakte dat het erger?

Ik hoop dat de paracetamol snel aanslaat want de tijgerbalsem werkt ook maar matig.

Misschien dat een warme douche nog wat helpt? En als de paracetamol niet genoeg verlichting geeft, dan kun je ernaast nog een NSAID nemen (ibuprofen, naproxen of diclofenac, dat mag samen met pcm). Probeer vaste tijden aan te houden als je echt veel last hebt, dan bouw je een spiegel op.

1 like

Ik heb al jaren last van een knakkende kaak en weet even niet wat ik ermee aan moet. De knak zit links, is altijd aanwezig met kauwen en is dusdanig hard dat andere personen het kunnen horen. Soms zijn er momenten dat ik mijn mond heel moeilijk open krijg en dan hoor ik zelfs een fluitje in mijn oor. Ik voel ook dat de spanning zich aan het opbouwen is en dan moet ik even knakken om te ontladen, voornamelijk met sporten. Mijn linker kaakspier masseren is ook erg pijnlijk en het lijkt niet te helpen. In de afgelopen maanden ben ik bij de kaakfysio geweest en hij gaf aan dat het probleem juist rechts zit, mijn rechter kaakspier is korter waardoor het links voor een knak zorgt. Zijn oefeningen hebben overigens niks geholpen (het werd alleen maar erger) en nu weet ik niet zo goed waar ik het beste kan aankloppen. De huisarts - die waarschijnlijk weer fysio gaat aanbieden, de tandarts, kaakchirurg of wachten tot ik 30 sept naar de ortho ga. Iemand ervaring hiermee?

Hoe erg is het om dit gewoon eens te drinken? Ik vind dit zo lekker en mn huisgenoot wil er eentje (bijwerkingen vaccin) en nu wil ik ook😬

Niet erg. Het is gewoon paracetamolpoeder met een smaakje haha dus daar doe je niks verkeerd aan. Maar niet van blijven drinken, en je in ieder geval aan de voorgeschreven dosering houden, want ook paracetamol kun je overdoseren.

Disclaimer: een keertje kan dus geen kwaad, je moet het niet voor de lol dagelijks 6x gaan drinken uiteraard

1 like

Oke goed om te weten! Ik heb het niet genomen want hij nam het met kraanwater ipv gekookt :hot_face:

Ik ben overal in het ziekenhuis geweest voor mijn kaak en heb wellicht een idee wat het kan zijn. Kun je me dm’en? Ben nu op het werk, maar dan reageer ik vanavond even uitgebreid.