Het grote medische vragen-topic #2

Gedeelde smart is halve smart jongens… Deel 2 alweer!

5 likes

Zwemmerseczeem kun je met zalf van de drogist makkelijk bestrijden, dan hoef je vrijdag niet naar de dermatoloog. Probeer eens Canestan of Lamisil of wat jouw plaatselijke drogist heeft. En belangrijk is minstens een week langer doorsmeren als je denkt dat het onder controle is, want de schimmel zit ook onderhuids.

Vandaag heb ik een moedervlek op mijn wang laten weg"schrapen" in het Erasmus MC (cosmetische ingreep). Ik heb er een mooie vierkante pleister opgekregen die volgens de arts 2 dagen erop moet blijven zitten.

Maar… Ik kan nu al raden dat die er in bed af gaat. Ik slaap op mijn buik/zij dus die pleister raakt vast in de nacht kwijt.

Waarom moet die pleister er 2 dagen op blijven? Is het erg als hij zoekt raakt in bed?

Ik vind die pleisters 3 weken later nog op buiken en flanken en armen van patiënten die inmiddels al 23x gedoucht hebben en hopelijk ook op die dingen geslapen hebben, gaan er echt niet heel makkelijk af. Het moet een beetje beschermd blijven, en mag niet nat worden, je kan er ook zelf een nieuwe pleister op plakken mocht je hem toch kwijtraken vannacht.

1 like

Mijn menstruatie stopt maar niet. Ik ben nu al 14 dagen ongesteld en het is nog steeds zo erg dat ik ieder uur mijn max tampon moet verwisselen. Ik verlies ook echt flinke stolsels. De hele dag door kramp en het wordt gewoon niets minder.
Afgelopen dinsdag heb ik telefonisch mijn huisarts gesproken en ik word doorverwezen naar de gyn. Maar eerst moet ik een soa test doen? Dus ze wil nu die uitslag afwachten, terwijl ik echt geen sec denk dat ik een soa kan hebben.
Mijn menstruatie was normaliter altijd 4 a 5 dagen en vrij licht en de afgelopen maanden werd het steeds erger. Uit een uitstrijkje, een paar maanden geleden, kwam niets.

Nu moet ik dus wachten op de uitslag van de chlamydia test, maar dat kan nog wel 4 werkdagen duren. En ondertussen bloed ik en durf ik amper de deur uit, omdat ik snel doorlek.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of tips ofzo, ik voel me een beetje radeloos.

1 like

Hoe kan ik een brandblaar op mijn hand die is opengegaan het beste behandelen?

Je kan geen miskraam hebben?

Ik heb dus vorige week met een wattenstaafje m’n willen schoonmaken, maar, ik ontdekte dat er geen bolletje op het staafje zag. Maar dat ontdekte ik in m’n oor; dus ik wist niet of het bolletje achtergebleven was in m’n oor of ik m zonder bolletje er in heb gestoken. Volg je nog :joy:

Maarja hoe kom je daar achter?! Ik dacht, ik wacht het even af, maar ik kan wel horen en ik voel niet echt iets. Dus dacht: nou t zal wel.

Maar vandaag ging ik zwemmen en sindsdien zit dat oor potdicht. Ik naar de huisarts balie, want moest toch naar de apotheek, en ze zei: ik kijk wel meteen even; ze zag niks maar ik schijn een ingewikkeld bocht in m’n gehoorgang te hebben dus ze wist het niet zeker.
Nou moet ik voor de zekerheid olie druppelen 2x per dag, en maandag laten uitspuiten?

Ben ik nou echt de enige prutser op aard (behalve die Brit die er een ernstige oorontsteking aan over hield die je overal op Google vind) die dit overkomen is :crazy_face::joy:

Nee mijn man is gesteriliseerd. Anders zou je het bijna denken.

Ja ik vind het heel lastig, ik vind deze huisarts niet heel vriendelijk en vooral afwerend. Maarja dit bloeden moet toch een x ophouden. Het is ook zo bizar veel

Die kolonie (en al z’n nakomelingen) blijft resistent, maar die kolonie blijft niet per se voor eeuwig op/in jou leven. Het is ook niet gezegd dat een nieuwe infectie door die kolonie veroorzaakt wordt. Bacteriekolonies veranderen continue in grootte/hoeveelheid/dominantie, een resistente kolonie die je nu hebt kan binnenkort weer verdrongen zijn door een andere niet-resistente kolonie, of misschien wel resistent zijn maar nooit in zulke mate overgroeien dat het infecties veroorzaakt.

2 likes

Dankjewel voor je duidelijke uitleg! Interessant wel, die bacteriën.

Hoe weet je dat je resistent bent voor een paar antibiotica?

Ik heb sinds een maand of 2/3 een jeukend plekje op mijn buik. Eerst kon je niets zien en jeukte het af en toe, maar nadat het een paar maanden geleden stopte dacht ik: zal wel een muggenbultje geweest zijn. Nu jeukt het sinds 2 weken weer en nu steeds erger. Je zag eerst een huidskleurig ‘droog plekje’ maar hij wordt nu steeds een beetje groter ( van 2 naar nu 5mm ongv) en jeukt ook erger. De HA keek er even naar en heeft mij een zalf voor eczeem voorgeschreven, kan ik vandaag ophalen. Maar voelt zo onlogisch? Ik heb dat nog nooit gehad en dan nu 1 klein mini plekje op mijn buik?? Herkent iemand dit?

1 like

Omdat een paar soorten niet meer werkten, die voorheen wel hadden gewerkt.

1 like

Ik heb sinds kort veel last van mijn blaas (twee blaasontstekingen gehad in 1 maand en nu vaak een druk op mijn blaas). Mijn urine is op kweek gezet en daar is niets uitgekomen. Ik heb nu maandag een afspraak bij de bekkenbodemfysio om te kijken of dat misschien bij mij gaat helpen. Ik heb wel vaker een blaasontsteking gehad maar het was nu alweer een tijdje geleden gelukkig tot nu helaas. Wat mij opvalt is dat ik in oktober ben begonnen met de pil en dat ik nu dus al twee keer achter elkaar een ontsteking heb gehad. Ik ben niet opeens anders gaan leven en heb nog steeds dezelfde vriend. Nu lees ik op internet dat de pil hier ook invloed op kan hebben, maar weet dus niet of dat ook echt zo is. Heeft hier iemand dat misschien ook gehad tijdens het nemen van de pil?

Is een zwart/bruin plekje op de kies per definitie cariës? Lijkt net boven/naast een vulling te zitten…

Heel stom, ik ben dit jaar al 6x naar de tandarts geweest, zelfs vandaag nog. Heb er niet aan gedacht om er specifiek naar te vragen. September was de laatste reguliere controle, dus ik neem aan dat het vlekje vrij nieuw moet zijn.

Door te kweken en naar het resistentie en gevoeligheidspatroon te kijken.

1 like

Kan ook een glazuurbeschadiging zijn, die verkleuren makkelijker dan gewoon glazuur door koffie/wijn/thee/etc. Als je vandaag voor controle bent geweest zou ik er niet van uit gaan dat het een gaatje is, daar zouden ze dan denk ik wel wat van gezegd hebben.

Nee hoor! Ik had dit jaar geleden ook en toen ikhet aan gaf tijdens een controle gaf hij aan dat een beginnend gaatje vaker roomwit is dan direct zwart/bruin. Mijn tandarts noemde het een soort tatoeage op je tand :thinking:, maar het zit er no steeds en 0 last van.

1 like