Het grote medische vragen-topic #2

Ik heb vragenlijst voor screening anesthesist ingevuld maar had een vraag over een vraag.
Er staat; gebruikt u alcohol: ja/nee/gestopt

Ik ben nu 3 jaar geheelonthouder, daarvoor dronk ik wel (soms teveel), moet ik dan nee of gestopt invullen? Naar ik weet heeft mijn lever genoeg tijd te had te herstellen dus ik had nee aangekruist maar twijfel nu of gestopt niet beter was?

Je kan nee invullen.

Ik ben het wel met je eens dat de vraag altijd vaag is. Want wanneer bedoelen de nou?

1 like

Ja, bij roken staat het ook zo geformuleerd maar dan vind ik het logischer (heb nooit gerookt, dus dat was makkelijker antwoorden haha).

1 like

Ik zou dit even met je huisarts bespreken :crazy_face:

Ik heb denk ik een steenpuist op mijn been, kwam ik alleen pas achter na dat dacht: wat zit daar, het is warm en rood en er dat een puskopje op. Dat korstje viel er zo af en toen kwam er een speldenknopje pus uit, nog geprobeerd uit te drukken met wattenstokjes maar kwam eigenlijk niets meer uit. Toen ging ik even googlen.
Nu lees ik online allemaal dingen als nooit aankomen want je krijgt bloedvergiftiging!!! Moet ik me ernstig zorgen maken? :new_moon_with_face: heb het even schoongemaakt met wat betadine en een pleister geplakt ivm schurende broek anders.

Ik zou het even laten bekijken, misschien is het niks, maar dan staat het maar in je dossier mocht je er ooit nog werk van moeten maken qua aansprakelijkheid enzo.

3 likes

Vraagje over littekens, ik ben half oktober geopereerd aan een blindedarmontsteking dmv een kijkoperatie. Heb daardoor dus 3 littekens van 1-2 cm, maar ze zijn nog steeds fel rood? Dacht ga eens op zoek naar goede litteken crème en las toen dat wanneer littekens na 1 maand dus nog rood zijn dit afwijkend is? Ze zouden nu al dunne witte streepjes moeten zijn?

Heeft iemand tips qua litteken crème die dus echt werkt?

En tweede vraag, rondom mijn navel heb ik in en uitwendig dadelijks nog wel last. Voelt na tillen, lang wandelen en bij aanspanning van mijn buik trekkerig van binnen? Hoort dit?

En ja normaal zou ik hiermee wel naar de HA gaan, maar nu met Corona leek het me handig eerst even hier te vragen.

Weet iemand wat dit kan zijn en hoe ik het kan behandelen? Ik draag normaal daar een ring, die is wel gewoon echt zilver…

Samenvatting

Is het een ring met open schakels? Misschien is daar shampoo/handzeep oid tussengekomen en is dat gaan irriteren.

Nee, dat heeft ‘ie niet… ik draag mij ringen ook niet met douchen.

Kan gewoon eczeem zijn of een irritatie op iets wat je hebt gebruikt. Jeukt het? Hoe lang zit het er al?

Nee jeukt niet, alleen ring zit nu niet lekker dus die heb ik af. Al een tijdje, gok 2/3 maanden? Alleen de ene keer minder heftig dan de andere keer dus besteedde er niet teveel aandacht aan, maar nu is het dus wel op z’n ‘ergst’.

Ik weet niet of je al geweest bent inmiddels, maar je hoeft je echt niet te generen (sowieso nooit generen voor je lichaam!) Het is hun beroep en jij komt met een hulpvraag bij hen. Ik ben zelf zowat voor elk lichaamsdeel bij verschillende artsen geweest en door allemaal respectvol behandeld.

1 like

Dat duurt bij mij ook veel langer dan een maand hoor! Wel ander soort littekens gehad, maar ik denk dat die pas na een jaar (ofzo?) pas wit werden.

Nee ik durfde nog steeds niet :grimacing: maar had nu ook als goed excuus dat ik de coronatest van m’n man afwacht. Daarna ga ik echt! Je hebt me overgehaald

1 like

Stomme vraag misschien. Maar zijn er hier wel eens mensen die (vaak) flauwvallen? Dit is echt een van mijn grootste angsten en misschien als iemand uitlegt wat er dan precies gebeurd niet meer :see_no_evil:

Ik had iets dat er gelijkaardig uitzag en kwam tot de conclusie dat ik allergisch ben geworden voor zilver. Dus heb de ring nu permanent uit… is dan ook niet meer teruggekomen. Zoals ik het toen opgezocht had valt dat best vaak voor…

1 like

Oh shit… heb het aan mijn andere hand niet en daar heb ik twee ringen. Ik houd het in ieder geval in de gaten!

Ik ben weleens flauwgevallen en val standaard bijna flauw bij bloed prikken. Ik word meestal een beetje misselijk, krijg het koud maar wel klotsende oksels, ga alles anders horen (alsof er een aluminium blikje op mijn oor staat en het geluid vervormd ofzo), ga vlekken zien en praten voelt heel zwaar en als een grote opgave. Soms lukt het dus om er ‘tegenin’ te gaan, door bijv met mijn hoofd tussen mijn benen te gaan hangen. Maar soms ook niet en dan ben je even ‘weg’ en voel ik me daarna nog wat slapjes. Ik raakte eerst altijd heel erg in paniek als ik voelde dat ik ging flauwvallen en dat verergerde het dan juist heel erg. Nu probeer ik mezelf wel af te leiden, zeg het vooral altijd tegen degene die bloed gaat prikken en vaak gaan zij dan al wat meer kletsen of grapjes maken tijdens het prikken. Dan gaat alles goed en toch ineens begint m’n lichaam te reageren. Denk dan altijd maar oooo ja ok gaan we weer, ff hoofd tussen m’n benen, niiiiiks aan t handje. En dat werkt vaak ook wel haha.

Ik val heel snel flauw.
Ik heb een lage bloeddruk, dus standaard dropjes in mijn tas. Ook val ik flauw als iets te snel rond draait of iets heel erg flitst.

Als ik flauw val, voel ik het altijd aankomen. Het voelt alsof ik gigantisch dronken ben. Alles begint te draaien en het voelt alsof de vloer beweegt/op en neer gaat. Ik krijg dan zwart witte vlekken te zien. Ik hoor het geluid heel ver weg en als iemand tegen mij praat, hoor ik dat steeds zachter worden.
Uiteindelijk is het beeld zwart en wordt ik wakker op de plek waar ik flauw gevallen ben.
Tijdens het flauwvallen breek je je val. Dus je valt eigenlijk altijd zacht.
Tuurlijk is flauw vallen een eng idee, maar je voelt het vaak aankomen. Als ik bij kom, heb ik vaak wat hoofdpijn, ben ik duizelig en misselijk. Dit duurt een halfuurtje waarin ik even ga liggen en dan ben ik er weer boven op