Het grote medische vragen-topic #2

Ik heb sinds een paar dagen een ontstoken keel+amandelen en uiteraard doet dit superveel pijn bij het drinken. Gisterenavond heb ik voor het eerst weer iets gegeten, iets heel platgekookt en in mini stukjes. Ging redelijk. Maar vrij snel erna voelde de pijn in mijn amandelen anders, alsof er nu ineens heel scherpe kleine stukjes inzitten en ikvoel ze ook meebewegen als ik bijv. verander van liggen op mijn linkerzij naar rechterzij. Nu doet het nog meer pijn dus… heb het al veel bestudeerd met een lampje in de spiegel maar uiteraard zie ik gewoon gezwollen amandelen met witte vlekken op.

Heel verhaal maar ok ik heb toch ergens het gevoel dat een paar kleine etensresten zijn blijven steken die irriteren, mijn vraag is kan dit kwaad? Of laat ik het met rust en lost dit zich vanzelf op als de amandelen weer ontzwellen? Hoesten, extra veel drinken, rochelen helpt iig allemaal niet.

Volgens mij is dit ongeveer wat je er aan kunt doen. Veel meer dan dat heeft geen zin en je amandelen zijn al ontstoken.
Het kan ook zijn dat je amandelen anders voelen omdat je wat gegeten hebt. Gebruik je wel voldoende pijnstilling? Zou op z’n minst 3-4 keer daags 2 paracetamol innemen, desnoods opgelost in wat water of als zetpil oid.

1 like

Dankje, dan kijk ik het maar even aan. Qua pijnstilling neem ik het maximale maar dat heeft helaas maar beetje invloed op de keelpijn zelf, zorgt vooral voor verlichting in mijn lymfeklieren en oren. Maar met alles wat een beetje helpt ben ik al dankbaar nu haha.

Oh balen! Je kan ook altijd de huisarts/doktersassistent bellen voor advies qua pijnstilling. Beterschap :slight_smile:

1 like

Hoe gaat het nu met je vader (als je dat wilt delen)?

Ik heb nu 2 antibiotica kuren en daardoor waarschijnlijk ook een vaginale schimmelinfectie. Moet de antibiotica nog 4 dagen slikken, heeft het dan al nut om bij de kruidvat van die eitjes te halen voor de schimmelinfectie? Of kan ik beter wachten tot na die 4 dagen? Word gek van de jeuk en pijn

Ik denk dat het geen zin heeft om er nu mee te beginnen. Want de oorzaak van je schimmelinfectie is nog aanwezig. Ze hebben ook cremmetjes en die helpen mij altijd wel de jeuk enigszins te verlichten

1 like

Wat lief dat je vraagt. Het gaat iets beter maar nog steeds niet optimaal. Die avond dat mijn zusje de huisartsenpost heeft gebeld moest ze chatten met een huisarts en foto’s van de hand van mijn vader doorsturen. Ze zagen geen infectiegevaar en de klachten waren niet ernstig genoeg om langs te komen. Mijn zusje heeft me 's avonds nog gebeld omdat ze in één keer dacht aan iets anders; een psychische onderliggende oorzaak. Nou heb ik geen idee of dat zulke lichamelijke klachten kan veroorzaken. Lichamelijk is mijn vader altijd heel sterk maar geestelijk is het dit jaar heel zwaar geweest voor hem. Vorig jaar zijn we mijn moeder na een ernstige ziekte verloren. De ochtend erna was het nog steeds niet beter en toen heb ik zelf maar mijn vaders huisarts gebeld. Die dachten aan een heftige blaasontsteking maar dat bleek het ook niet te zijn na urine getest te hebben. Wat betreft psychische hulp zeggen ze dat hij naar de praktijkondersteuner kan, maar daar heeft hij al een tijdje meegelopen en dat helpt niet echt. De GGZ heeft gezegd dat zijn problematiek niet ernstig genoeg is om hem te helpen. Dus of het nou een geestelijke of lichamelijke oorzaak heeft weten we nog steeds niet maar moeilijk is het wel om mijn vader zo te zien en ook om de verantwoordelijkheid te dragen voor zijn gezondheid omdat hij zelf geen actie onderneemt. Mijn zusje en ik helpen hem zoveel mogelijk en als het volgende week niet beter is trek ik maar weer aan de bel. Lang antwoord op je vraag over hoe het gaat, maar anders kon ik het niet uitleggen :sweat_smile:

1 like

Dankje, dan ga ik voor nu de creme kopen

Kwakwater. Daar heb ik hele andere associaties bij

3 likes

Ik moest gelijk denken aan een forummer die het had over een glas water met het uitgespuugde kwakkie erin :face_vomiting:

1 like

Wat lief dat jij en je zusje jullie zo bekommeren om jullie vader en voor hem zorgen, maar ik kan me ook voorstellen dat het heftig is om die last voor hem te dragen. Voor jullie ook superheftig dat jullie je moeder verloren zijn :pensive:

Wat stom ook dat hij zo tussen wal en schip belandt qua hulp. Ik hoop dat hij zich gauw wat beter voelt en toch iemand kan vinden om mee te praten en dat er bij jullie ook wat minder op jullie bordje komt te liggen.
Sterkte in elk geval :heart:

1 like

Iel mijn nachtmerrie. Maar heel raar. Het kan toch nooit “zomaar” heb je al gesprek gehad met de huisarts?

Dit klinkt als iets dat je best met je gynaecoloog bespreekt aangezien dat zonder onderzoek totaal niet te beoordelen valt. Wanneer was je laatste controle?

Ik ben gisterochtend door mijn rug gegaan tijdens het sporten (had niet verwacht dat ik deze problemen op m’n 23e al zou hebben???), ben toen nog wel naar huis gefietst maar daarna thuis echt wel naar geworden, heel misselijk, best veel pijn. Neem nu elke 8 uur 2 paracetamol en heb best oké geslapen, de pijn is nu ook wel wat minder maar nog best scherp.

Is dit iets waar ik gewoon even doorheen moet met veel rust, of is het toch verstandig om de huisarts even te bellen? Heb het gevoel dat ze er toch niet echt iets aan kunnen doen, maar ik ben ook wel goed in pijntjes negeren, dus twijfel een beetje. :sweat_smile: Misschien heeft iemand hier ervaring (of een goede tip om er een beetje mee te dealen, paracetamol & warm houden is wat ik nu vooral doe).

als het gisteren gebeurd is zou ikzelf het nog even bij rust, en paracetamol houden. maar dan 1000mg per 4 uur (wat ik ooit meegekregen heb van mijn huisarts is bij erge pijn mag je 90mg/k en dat verdeeld over 24 uur. Max 2 dagen.)

1 like

Pijnstiller is prima, maar blijf vooral, rustig, bewegen. Rust bij rugklachten is funest. Wordt het alleen maar erger van.
Als rugpatient weet ik waar ik het over heb.

1 like

@Madam-Mikmak @joveca thanks voor de tips! Ik probeer inderdaad rustig te bewegen en met pijnstillers gaat het ook wel. Zag alleen net in de spiegel dat mijn hele bekken opeens scheef lijkt te staan, dus bel zo de fysio voor de zekerheid toch maar even. :face_with_raised_eyebrow:

Heel verstandig. Hij/zij kan je goede adviezen geven. Sterkte er mee.
Bedenk wel: Rugpijn gaat in 99% van de gevallen gewoon over. Ook al geloof je dat niet als je het hebt. Is een vreselijke pijn.

1 like

Hoop dat ik in het goede topic zit… Begin deze week ben ik in het ziekenhuis geweest bij de neuroloog voor aangezichtspijn. Prima arts, super aardig, maar hij wilde nog kort een neurologisch onderzoek uitvoeren. Daarvoor moest ik me uitkleden, alleen mijn ondergoed moest aanblijven. Het overviel me eigenlijk best wel, helemaal omdat ik kwam voor iets in het gelaat en lichamelijk ik geen problemen heb. Ik neem aan dat het normaal is, maar vroeg me toch af of het gebruikelijk is? Stond ik daar op 1 been rond te hinkelen in mijn string. Had hier totaal niet op gerekend en ook graag eerder gehoord dat ik me waarschijnlijk zou moeten uitkleden zodat ik tenminste een degelijke onderbroek aan had kunnen doen. Ging ook niet echt met een fijn gevoel weg, voelde me enorm kwetsbaar.