Het grote medische vragen-topic #2

Goed idee, ga ik zeker doen! We weten nog veel te weinig en alle beetjes helpen. Thanks voor de tip!!

1 like

Weet niet goed of dit het goede topic hiervoor is maar wie weet zijn er opticiens op FF dus ik probeer maar even:

Ik heb soms dat als ik m’n lenzen in doe ik heel vreemd zie, alsof alles extra 3D is en alsof de ogen niet op elkaar afgestemd zijn. Ik heb 2 verschillende sterktes en het zijn maandlenzen btw. Ik heb het gevoel dat het vaker voorkomt als ik ze al even niet heb in gehad. Ze zitten niet binnenste buiten of omgekeerd, ze doen geen pijn, mijn ogen zijn niet droog ofzo, maar ik zie gewoon scheel? Moet ik misschien mijn ogen nog eens laten na-meten of ligt het aan wat anders? Op sommige dagen heb ik er ook helemaal geen last van en heb ik het gevoel alsof ik niets in heb en de lenzen naadloos op mij m’n zicht aansluiten.

Is het normaal als iemand (dreigt) flauw te vallen dat die persoon ongecontroleerd gaat schokken?
Mijn vriend viel net flauw (waarschijnlijk ivm de spanning voor het vaccin die we vanochtend hebben gekregen) en ging helemaal schokken, echt mega eng om te zien.

Hij is nu weer oké, alleen heel gaar. Anders zou ik dit nu niet hier posten uiteraard.

Kan er wel bij passen, niet minutenlang zoals bij een echte epileptische aanval, maar eventjes wel. Ik weet niet precies hoe het werkt, niet iedereen heeft het ook als ze flauwvallen.

1 like

Nee, het was echt maar heel kort ook. Nog geen minuut denk ik.

Draag je tussentijds ook een bril? Geen opticien ben ik, maar mijn ogen kunnen die switch niet aan. Inderdaad net alsof mn ogen dan niet met elkaar communiceren en ik scheel kijk.

Ja! En ik denk dat die zwakker is qua sterkte dus dat zou het nog meer verklaren. Dus misschien eerst eens een nieuwe bril zodat het verschil minder groot is?

Schokken kan idd ook goed bij flauwvallen. Komt vaak doordat er een snelle bloeddrukdaling is, en zuurstofgebrek in de hersenen ontstaat. Bij flauwvallen zijn het vaak minder dan 10 schokken, want zodra je dus valt en ligt, stroomt het bloed weer meer naar je hoofd en wordt het zuurstofgebrek weer opgeven. En dan stopt het schokken ook vanzelf weer.

1 like

Ah fijn om te horen! Ik heb de schokken niet geteld, maar het was niet lang gelukkig.
Hij zat op een stoel en is daar ook niet vanaf gevallen. Ik probeerde zijn hoofd tussen zijn knieën te doen, omdat mij ooit is verteld dat dat ook helpt en ik kreeg hem zo snel niet op de grond in mijn eentje.
Hij voelt zich nu weer helemaal goed gelukkig. Was gewoon de spanning en vermoeidheid denk ik.

1 like

Hoofd tussen de knieën werkt inderdaad ook om het bloed weer naar het hoofd te laten stromen. Fijn dat nu weer helemaal goed gaat!

1 like

Is er iemand bekend met hypoglykemie? Ik heb al heel lang meerdere keren per dag een futloos gevoel en zie dan wat wazig. Maar ‘nooit’ last van een hongergevoel.

Na het opstaan en na een wandeling van een uur is mijn bloedsuiker, blijkt nu, rond de 3,5. Na 20 minuten wandelen daalt ie al naar 3,8 / 3,5. Ik heb afgelopen jaar meerdere keren een Freestyle libre meter (plakker op m’n arm, uitlezen met mobieltje) aangeschaft en steevast geeft ie dit beeld aan.

Ik val ook voor geen meter af. Maar kan op internet niet specifiek vinden wat je hier aan kunt doen. Ik eet al eiwit- vet rijk en langzame koolhydraten. Eet al jaren erg gezond.
M’n suiker is nooit hoog, na het eten van havermout 's morgens gaat ie naar 8 maar na geen 1 andere maaltijd haalt ie de 8. Het lijkt dus of ik eerder te veel insuline aanmaak ofzo.

De FSL geeft altijd iets lagere waarden aan, omdat hypo’s gevaarlijker zijn dan hyperglycemieen. Je moet de sensor geloof ik sowieso een dag laten zitten voor hij goed kan meten, kan dat het probleem zijn? Ik vind 3.6-3.8 eigenlijk niet zo laag, ik zou hier bij een gezond persoon ook niet direct klachten van verwachten. Voel je je op zo’n futloos moment beter als je een glas ranja neemt?

1 like

Bedankt voor je reactie, heel lief :smiley:
Ja, ik heb deze nu 2 dagen opgeplakt zitten en vandaag ook de hele dag best lage waardes.

Dieptepunt was zojuist in de auto, ik werd weer heel sloom, ging wazig zien dus maar ff gemeten. Was ie 3,3. Ik voel het op zulke momenten dus helaas wel vrij duidelijk en heb ook gelijk een enorm rood hoofd.

Na iets zoets eten voel ik me idd weer beter. Ben me wel aan het inlezen, hoe je hiermee om kunt gaan. Want ik wil ook afvallen maar dat gaat moeizaam tot niet. Heb niet enorm overgewicht maar 10 kilo moet er wel af. Dus om dan steeds snelle suikers te nemen op zulke momenten, voelt ook wat tegenstrijdig qua gezondheid :sweat:

Ik ga dit morgen met mijn HA bespreken, maar wil graag ook een polletje maken uit nieuwsgierigheid. Stel je bent momenteel zwanger en hebt ook gordelroos, hebt aankomende zaterdag de eerste vaccinatie staan met pfizer, zou je deze afspraak laten doorgaan

  • Nee, eerst aansterken
  • Ja, waarom niet, dan heb je het maar gehad
  • Anders/weet niet

0 stemmers

Heb dus überhaupt al lang getwijfeld over het vaccin ivm zwangerschap, maar gezien de stijgende cijfers en het advies wil ik hem toch nemen, maar gezien mijn toch al hele lage weerstand en al t gedoe nu beter even niet inenten misschien?/verzetten.

Wat heftig dat het bij je moeder zo begonnen is. Ik heb er ook meerdere, maar de arts zei dat het geen kanker kan worden. Bij je moeder dus wel?

Snap je gevoel wel helemaal. Over een paar maanden heb ik ook nog een echo. Maar doordat er dus allemaal knobbels zitten ‘vertrouw’ ik mijn borsten niet meer en is het ook lastig te bepalen wat er al zat en wat niet…

Ja dat is spannend he. Er lijkt een aanleg te zijn voor borstkanker in mijn familie en als ik weer eens een knobbeltje voel heb ik ook een knoop in mn maag tot de echo. Daarna even een potje janken van opluchting 🥲 soms kan je niet helemaal meer rationeel nadenken over dit soort dingen als het eenmaal zijn sporen achtergelaten heeft.

Pfoeh, wat naar zeg!
Ik snap helemaal dat je die fibroadenoom liever kwijt bent! Heb je zelf het gevoel dat het nog gegroeid is? Ik vind het zelf heel naar om het te gaan voelen, weet niet precies waarom… Is idd toch wel griezelig.

Mijn huisarts zei (over andere kwaal): je voelt je toch al niet zo lekker, dan maakt het ook niet zo veel uit als je nog wat bijwerkingen krijgt :sweat_smile:. Maar uiteraard weet ik niet of het invloed kan hebben op gordelroos. Je kan op de ggd locatie eventueel ook nog langs een arts lopen.

1 like

Zou toch proberen om het wel goed te voelen en onthouden hoe het voelt. Jij bent uiteindelijk diegene die als eerste verandering kan opmerken en actie kan ondernemen.Ik snap dat het niet makkelijk is.

1 like

Aah thanks! Ik trek het namelijk echt niet als het vaccin de gordelroos weer extra zou aanwakkeren,ze adviseren namelijk juist rust etc. En lees ook dat vaccin juist gordelroos kan veroorzaken doordat men tijdelijk lage weerstand krijgt doordat je lichaam ergens tegen vecht. 3 dingen samen die dan spelen plus het feit dat ik niet zomaar medicijnen of pijnstilling mag slikken vind ik misschien wat te heftig, ook omdat ik eigen baas ben en gewoon moet doorwerken(ziek of niet). Maar goed allemaal hersenspinsels die ik alsnog met m’n huisarts wil bespreken, of kan ik beter een GGD bellen voor dit soort dingen?