Het grote medische vragen-topic #2

Ik ben overal in het ziekenhuis geweest voor mijn kaak en heb wellicht een idee wat het kan zijn. Kun je me dm’en? Ben nu op het werk, maar dan reageer ik vanavond even uitgebreid.

Oke mijn vriend is dus zaterdagavond op zondagnacht bij een feestje geweest waar iemand schurft bleek te hebben. Hij heeft kort met diegene gepraat en heel de avond op de gemeenschappelijke bank gezeten. Ik heb vannacht bij mijn vriend geslapen (niet mega handig van me maar goed) en toen dacht ik, nou als het echt nodig is smeer ik die creme wel. Maar nu belde ik net naar de huisarts en die zei dat het misschien niet nodig is en dat het misschien allemaal een beetje ver gezocht is. Mijn vriend zat dus echt alleen maar op de bank en ik vraag me af of het dan vanaf de bank/stof kan komen. Ik moet afwachten en eerst checken of mijn vriend wel behandeld wordt voordat ik mag. Ik vraag me echt af hoe groot de kans is dat hij is besmet en hoe dat precies gaat

Denk dat het wel meevalt, ik heb ook gewoon gechilld en op de bank gezeten toen ik iemand kende die het had. Gaat vooral echt via huid op huid contact over.

Oke pfff. Ja want mensen zeggen tegen mij dat het misschien wel in de bank zit en vnuit de bank op hem is gekomen maar dat lijkt me wel heeeeel ver gezocht

Ik heb dus in plaats van een koortslip/blaas alleen een dikke lip met een gekke plek op de boven en onderkant. Wie herkent dit en wat moet ik hiermee? Ik heb dit sinds gistermiddag :pleading_face:

ik heb zoiets ook twee keer gehad (wel alleen op mn bovenlip). Ben toen naar de dokter geweest, en die zeiden dat het een lip ontsteking was. Duurde bij mij wel een paar dagen voor het helemaal weg was. Weet niet of dit hetzelfde is maar hopelijk ben je er snel af!

Is het geen allergische reactie op iets? Ik heb wel eens een verdikking rondom mijn mond als ik met iets in contact ben geweest waar ik niet tegen kan. Bij mij helpt het om dan met water en zeep te wassen.

Ik heb dit inderdaad ook weleens. Ben er nog steeds niet helemaal achter waar ik dan precies allergisch voor ben, maar het trekt altijd vanzelf weg.

Volgens mij is dat gedurende de gehele tijd dat je de pil slikt. Het is ‘gewoon’ een bijwerking van de anticonceptiepil.

3 likes

Huisartsenpost bellen ipv wachten tot maandag!

2 likes

De dokter is nu ook gewoon aanwezig op de HAP. Kan van alles zijn waardoor de pijn komt. Zou gewoon de HAP bellen ipv afwachten.

2 likes

Als ik dit heb ligt dat altijd aan mijn darmen. Die maken daar blijkbaar een scherpe draai en de stoelgang kan daar lastig passeren heeft een dokter mij eens uitgelegd. Maar ik heb wel prikkelbare darm syndroom.

Maar bellen naar de dokterspost om raad te vragen kan nooit kwaad.

2 likes

De huisartsenpost is juist bedoeld voor in het weekend en ‘s nachts want dan is je eigen huisarts dicht

2 likes

Mocht je bellen, zorg dan dat je je bsn nummer bij de hand hebt. Maar hopelijk is het niet nodig!

1 like

Dat is inderdaad een complicatie, maar een zeer zeldzame en eentje die naar mijn weten pas later in het beloop komt en wat nu ook niet te voorspellen of voorkomen is.

Je kan ook altijd (niet alleen nu) even bellen om te vragen wat alarmsymptomen zijn: wanneer moet je wel echt contact opnemen? Thuisarts zegt daar ook iets over: Ik heb een bijholteontsteking | Thuisarts.nl

1 like

Wilde net dezelfde link typen.

@tijgerlelie
Sowieso is het meestal een virus infectie.
Pas bij complicatie zoals langdurig koorts, suf raken is de kans op een bacterie groter en zou er een kleine kans kunnen zijn op een hersenvliesontsteking. Maar over het algemeen dus zeker niet. Zou daar dus ook niet bang voor zijn. Gewoon doorgaan met stomen, neusspray en evt wat pcm.

Edit: zelf 2 weken terug ook gehad. Was vervelend.

2 likes

Ja hier ook agv RS door mijn zoontje via z’n school. Echt vervelend. Beterschap!

Complicaties van een gewone sinusitis zijn zeer zeldzaam. Je mag natuurlijk altijd bellen om te overleggen (daar is je huisarts voor!) maar als je niet langdurig koorts hebt, geen zwelling/pijn van je ogen, geen dubbel/wazig zien, zwelling van je voorhoofd, uitvalsverschijnselen of sufheid, dan is het advies zeer waarschijnlijk gewoon uitzieken. Over het algemeen is het met 2-3 weken over, antibiotica helpt niet om dat sneller te laten gaan.

Edit: Oh even gemist dat er al meer mensen gereageerd hadden. Maar gelukkig zeggen we allemaal hetzelfde :wink:

2 likes

Ja, lastige is dat iemand dan het beste met je voor heeft maar vooral onrust zaait. Ik vind dat hier altijd meevallen!

Als je citroensap, suiker en gekookt water met elkaar mengt krijg je iets wat vrijwel hetzelfde smaakt!

@Hippe_kikker ik heb ook een litteken wat niet zo mooi heelt en mijn dermatoloog zei dat er wel dingen aan te doen zijn. Zij had het over een bepaald soort injecties die kan helpen, ik weet alleen niet precies wat er in zit. Het kan misschien wel lonen om eens naar te informeren bij een dermatoloog!

1 like